۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰

قیمت کشتی های نو ساخت چین کاهش یافت

قیمت کشتیهای فله بر نو در یاردهای چینی در ماه نوامبر به پایین ترین میزان طی چهار سال اخیر نزدیک شد و احتمال می رود به روند نزولی خود ادامه دهد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۸۸۱۶
قیمت کشتی های نو ساخت چین کاهش یافتبه گزارش مانا به نقل از گروه بین الملل کشتیرانی این شاخص ماهیانه که قیمت کشتی در کشور چین را بر اساس نقطه نظرات 18 بروکر مهم بین المللی محاسبه می کند، برای کشتیهای فله بر رقم 841 واحد را نشان می دهد. این رقم در دسامبر سال 2012 برابر 840 واحد بوده است.
Liu Xunliang مدیرعامل موسسه CNPI در این ارتباط گفت: انتظار داریم به زودی رکورد جدیدی ثبت شود.
این بدبینی ها با توجه به رکود شرایط بازار حمل فله در ماه گذشته و شاخص BDI که به کمتر از 500 واحد رسید، به وجود آمده است. دورنمای بازار با توجه به اقتصاد کند جهانی و به طور خاص تقاضای ضعیف از سوی چین حتی بدتر به نظر می رسد. 
Ralph Leszczynski تحلیلگر موسسه Banchero Costa در سنگاپور اخیرا گفته است: ممکن است در آینده کوتاه مدت شرایط بدتر شود. در حال حاضر وضعیت چین بسیار نگران کننده است. 
یک بروکر در خصوص شاخص CNPI گفت: تعداد زیادی از اپراتورهای فله بر و مالکان برای تثبیت گردش مالی خود مجبور به تعویق برنامه های سفارش دهی خود شده اند. این موضوع خود باعث کاهش بیش از پیش قیمت کشتیها شده است. 
میزان ارایه سفارش به یاردهای چینی ظرف سال جاری کاهش عمده ای داشته است. بخشی از این امر به واسطه تمرکز این یاردها به ساخت کشتیهای فله بر بوده است. 
بر اساس اظهارات Jin Peng رئیس اتحادیه کشتی سازی چین، انتظار می رود مجموع سفارش های ارایه شده به یاردهای چینی در سال 2015 نسبت به سال پیش از آن با کاهش50 درصدی به حدود چهارمیلیون تن برسد. 
موسسه Cansi در ماه نوامبر در گزارشی گفت: مجموع سود 88 یارد عمده چین طی 10 ماهه ابتدای سال با کاهش 16.3 درصدی مواجه بوده است.
تاثیر این موضوع بر یاردها شدید خواهد بود. هرچند احتمالا یاردهای دولتی و به خصوص آنهایی که تحت مالکیت شرکت کشتی سازی China State Shipbuilding Corp قرار دارند، کمتر خواهد بود. چرا که این یاردها تحت پشتیبانی شرکتهای کشتیرانی هم گروه خود و همچنین برنامه ارایه یارانه اوراق سازی-ساخت کشتی دولت چین قرار دارند. 
ماه گذشته شرکتهای مشترک China Merchants Energy Shipping و China Ore Shipping از شرکتهای Cosco و China Shipping، تعداد 20 فروند کشتی را به چهار یارد چینی سفارش دادند که 11 فروند آن به یارد Waigaoiao در شانگهای و هفت فروند از آنها به یاردهای Bohai Heavy Industry و Beihai Shipbuilding و دو فروند به یارد China Merchant تعلق گرفت. همچنین شرکتهای Sinotrans و CSC Holdings نیز 6 فقره سفارش را در یارد Shanghaiguan به ثبت رساندند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار