۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

خروجی دانشگاه ها متناسب با نیاز صنعت دریایی نیست

نیروهایی که دانشگاه تربیت می کند به مراتب بیش از نیاز صنعت است و در چند دهه گذشته علیرغم اینکه صنعت توسعه چندانی نداشته است اما از خروجی دانشگاه ها کاسته نشده است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۷۶۰
خروجی دانشگاه ها متناسب با نیاز صنعت دریایی نیست
استاد دانشکده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: صنایع همواره به دنبال حل مشکلات تکنولوژیکی خود بوده است به گونه ای که در زمان جنگ و تحریم و زمان هایی که مضیقه خرید تکنولوژی وجود داشته رویکرد صنایع به دانشگاه ها بیش از گذشته بوده است اما در زمان هایی که خرید به سهولت انجام می شود معمولا صنایع علاقه ای به سرمایه گذاری در دانشگاه ها ندارند و منتظر شکل گیری تکنولوژی نمی مانند.
حمید زراعتگر تامین منابع مالی را از موضوعات مهم دانست و افزود: در سالهای اخیر به دلیل اینکه صنایع با مشکلات تامین منابع مالی برای پروژه های خود مواجه بود امکان هزینه بیشتر در پروژه های تحقیقاتی صورت نگرفت.
وی گفت: برای دوران پساتحریم نیز ابهام وجود دارد زیرا ممکن است با باز شدن دست صنایع در خرید، آنها برای تامین نیازمندی های خود دیگر به دانشگاه ها مراجعه نکنند.از سویی دیگر با فراهم شدن منابع مالی و ازدیاد پروژه ها، صنعت می تواند بخشی از منابع خود را برای فعالیت های تحقیقاتی سرمایه گذاری کند.
زراعتگر تصریح کرد: پیش بینی در این خصوص که در دوران پساتحریم آیا پروژه های تحقیقاتی بیشتر می شود یا کمتر بسیار سخت است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دوران پسا تحریم به احتمال زیاد مراجعات شرکت های غیر دفاعی به دانشگاه ها کمتر خواهد شد اما احتمالا بخش های نظامی به دلیل محدودیت خرید رویکردشان به دانشگاه ها بیشتر خواهدشد.
وی هدف دانشگاه را تامین نیروی انسانی متخصص برای صنعت دانست و افزود: به نظر می رسد نیروهایی که دانشگاه تربیت می کند به مراتب بیش از نیاز صنعت است و در چند دهه گذشته علیرغم اینکه صنعت توسعه چندانی نداشته است اما از خروجی دانشگاه ها کاسته نشده است.
زراعتگر گفت: بسیاری از صنایع خواستار ورود دانشگاه ها به بخش طراحی و مهندسی هستند در صورتیکه دانشگاه باید کار تحقیقاتی انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد: اگر چه در حال حاضر حجم پروژه های صنعتی که در بخش دریا به دانشگاه های دریایی سپرده می شود اما در مقایسه با سایر دانشگاه های دنیا اصلا خوب نیست اما به صورت نسبی رشته مهندسی دریا در مقایسه با سایر رشته ها مانند برق، مکانیک ، شیمی و... از وضعیت خوبی برخوردار است.
وی گفت: متاسفانه هنوز دانشگا ه ها به این باور نرسیده اند که پروژه های تحقیقاتی خود را فقط برای حل مشکلات کشور اختصاص دهند. از سوی دیگر صنایع ما به این باور نرسیده است که دانشگاه های ما بعد از چندین دهه فعالیت خصوصا در دو دهه اخیر به این توان رسیده اند که مشکلات صنایع را حل کنند.دانشگاه و صنعت هر دو باید به خودباوری برسند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار