۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کمیت و کیفیت های تجهیزات بندر چابهار در گفتگو با مدیرکل بنادر سیستان

زیرساخت ها آماده نشود سوددهی پایین است

نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۵۸۷۴۹
زیرساخت ها آماده نشود سوددهی پایین است
موضوع توسعه بندر چابهار نسبت با یکی دو سال گذشته، وارد مرحله جدیدتری شده است. از بازدید و تفاهم نامه هندی ها تا جلسات کارشناسی چینی ها و عقد قرارداد با یک شرکت نیمه خصوصی حالا این روزها سخن از اتمام فاز اول این بندر است. 
سیاوش رضوانی مدیر اداره بنادر سیستان در گفتگو با مانا به نحوه خرید و کیفیت تجهیزات استراتژیک این بندر اشاره  و می گوید جز چند دستگاه تجهیزات که سال گذشته از سوی بنادر جنوبی گسیل شده خرید 6 دستگاه گنتری کرین، و 13 دستگاه ترانس تینر و دیگر تجهیزات لازم برای جنرال کارگو و فله در دستور کار قرار گرفته است.
 
* در حال حاضر وضعیت تجهیزات در بندر چابهار چگونه است؟
ـ باتوجه به ظرفیت کنونی بندر شهیدبهشتی ـ ظرفیت 2.5 میلیون تن ـ تجهیزات ما پاسخگوی کشتی های فله تا ظرفیت 85 هزار تن است. ما می توانیم کشتی های کانتینری 1500 تا 3500 TEUرا نیز جابجا کنیم. البته این فارغ از برنامه های توسعه بندر است که برای آن تجهیزات لازم خریداری و نصب خواهد شد. سال گذشته نیز با توسعه نسبی که انجام شد برای تخلیه و بارگیری غلات درخواست تجهیزات کردیم که برخی تجهیزات از بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره) برای ما گسیل شد که هم اکنون مشغول به فعالیت هستند. 
 
* دقیقا چه دستگاه هایی از بنادر جنوبی کشور در چابهار مستقر کردید؟
ـ دستگاه های تخلیه غلات از جمله مکنده ها و هیپوگراد با ظرفیت های 85 و 100 تن. 
 
*این به معنای حذف تجهیزات بنادر جنوبی و انتقال ظرفیت تخلیه و بارگیری به بندر چابهار است یا آن تجهیزات مازاد بودند؟ 
ـ ما سال گذشته در حال افزایش ظرفیت اسکله ها بودیم. همزمان به دلیل تحریم ها امکان خرید تجهیزات هم وجود نداشت به همین دلیل تصمیم بر این شد تا با انتقال تجهیزات از بنادر شهید رجایی و امام خمینی(ره) افزایش ظرفیت در بندر چابهار محقق شود. دو دستگاه گنتری کرین از سوی این دو بندر به ما داده شد که امسال توانستیم با این تجهیزات حدود چهار فروند کشتی در ظرفیت های 50، 66 و 80 هزار تنی را تخلیه و بارگیری کنیم. درواقع بطور میانگین روزانه 8000 تن عملیات تخلیه داشته باشیم.
 
* میانگین عمر تجهیزات در بندر چابهار چند سال است؟
ـ تجهیزاتی که در حال حاضر خریداری می شود اگر بتواند PM خوب انجام دهد و حق PM را رعایت کند حدود 5 الی 6 سال می تواند به خوبی نگهداری شوند و تا 20 سال هم می توانند کار کنند.
 
* تاکنون این تجهیزات چه مقدار کار کردند؟
ـ تجهیزات این بندر تقریبا از آن جرثقیل های 35، 80 و60 هزار تنی است، اینها حدودا سال 85 و 86 وارد بندر شدند وتاکنون هم منظم کار کردند. البته بستگی به نحوه مدیریت و نگهداری آن هم دارد. بعضی از این تجهیزات 10 و 12 سال سن دارد و ما فعلا مشکلی نداریم و پاسخگوی پذیرش کشتی ها تا ظرفیت 2.5 میلیون تن در طول سال هستیم. مثلا می توانیم به طور میانگین تا روزانه 8 هزار تن گندم تخلیه کنیم.
 
* در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چه تجهیزاتی خریداری و نصب می شوند؟
ـ تجهیزات طرح توسعه انشاا... از سوی بخش خصوصی خریداری خواهد شد که شامل 6 دستگاه گنتری کرین، حدود 13 دستگاه ترانس تینر و دیگر تجهیزات لازم برای جنرال کارگو و فله اختصاص داده می شود. 
 
* در حال حاضر خرید این تجهیزات در چه مرحله ای است؟
ـ اکنون در مرحله مذاکره با شرکت ها هستند. شرکت لیبهر آلمان و شرکت ZPMC چین طرف های مذاکره هستند. 
 
* تصور می کنید شانس کدام شرکت برای خرید بیشتر باشد؟ 
ـ برند ZPMC ؛ البته که یک برند چینی است اما برند معتبری است. حتی بندر شهید رجایی هم بخشی از تجهیزات مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری می کند. در اکثر بنادر دنیا هم این برند توانسته جای پای محکمی برای خود باز کند. البته برند لیبهر هم یک برند شناخته شده و بسیار خوشنام است که به نظر می رسد تجهیزات آتی بندر چابهار از این شرکت خریداری شود.
 
* مساله اعتبارات خرید این تجهیزات به چه صورت است به چه طریقی تامین خواهد شد؟
ـ تجهیزات بندر چابهار از سوی بخش خصوصی تامین خواهد شد. 
 
* منظور شما از بخش خصوصی همان شرکت آریا بنادر ایرانیان است؟
ـ آریا بنادر ایرانیان پیمانکار اصلی ماست. اما با توافقاتی که با سرمایه گذاران هندی نیز صورت گرفته بخشی از تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هندی ها تامین خواهد شد. البته زمانی که کار مهندسی ساخت بندر تمام شده باشد، نیاز به گشایش اعتبار و خرید تجهیزات هست که این پروسه حداقل یک سال و نیم طول می کشد.
 
* بنابراین تامین اعتبار از سوی بخش خصوصی انجام می شود؟
ـ بله به همراه سرمایه گذار خارجی.

* اخیرا برخی اخباری منتشر شده از ابراز تمایل مجدد چینی ها برای سرمایه گذاری در چابهار حکایت می کرد. اگر چنین باشد آیا معادله توسعه چابهار تغییر خواهد کرد؟
ـ در این هفت سالی که مدیریت بندر را بر عهده داشتم هندی ها دائم به چابهار می آمدند. بعضی مواقع تنها به یک بازدید اکتفا می کردند، گاهی هم برای کارشناسی می آمدند. امسال اما مذاکرات کمی جدی تر شد تا آنجا که به یک تفاهم نامه منتج شد. در گذشته چنین نبود اما در سال جاری تفاهم نامه سرمایه گذاری هند در بندر چابهار در حضور وزیر محترم راه و شهرسازی به امضا دو طرف رسید که قرار است بر اساس آن قرارداد نهایی طراحی شود. در این میان چینی ها هم از بندر چابهار بازدید داشتند که ما برای حضور آنها در فاز دو اعلام آمادگی کردیم. حالا تصمیم نهایی با این دو کشور است. 
 
* هندی ها قرار است چه تجهیزاتی به بندر اضافه کنند؟
ـ یک لیست 15 تا 16 تایی تجهیزات مختلف است که پیش از این به بخشی از آن اشاره شد. از جمله گنتری کرین ها و ترانس تینر ها.
 
* بزرگترین چالش پیش روی بندر چابهار پیشی گرفتن بندر گوادر پاکستان به عنوان رقیب اصلی آن است. به نظر می رسد چینی ها با سرعت طرح های توسعه این بندر را پیش می برند. در این شرایط با تعلل سرمایه گذاران هندی آینده بندر چابهار چگونه رقم خواهد خورد؟
ـ ما با عملکرد دیگران کاری نداریم و کار خودمان را به پیش می بریم. هم اکنون مقرر شده که برای توسعه بندر چابهار تا 1000 میلیارد تومان اعتبار سرمایه گذاری شود. ما در این مدت توانسته ایم تا 70 درصد از اسکله 1675 متری بندر چابهار را بسازیم. حالا هم هندی ها پیشنهاد همکاری داده اند. هر چند که ما منتظر آنها نمانده ایم. 
 
* البته بندر چابهار هم اکنون با معضل توسعه نیافتگی در پسکرانه دست به گریبان است. بطوری که بنا به اظهارات مدیران سازمان بنادر، بخش خصوصی تاکنون رغبتی به سرمایه گذاری در این بندر نداشته است. چون از بازگشت سرمایه خود مطمئن نبوده همین مسئله هم سبب شده تا یک شرکت شبه دولتی به عنوان پیمانکار اصلی این بندر انتخاب شود. علاوه بر این توسعه بندر گوادر نیز شتاب گرفته است. در این شرایط چشم انداز بندر چابهار چگونه است؟ 
ـ درست است، اما ما توانستیم به رغم مشکلات فنی و تحریم ها فاز یک را به اتمام برسانیم. امروز موج شکن ها، اسکله ها آماده است. لایروبی صورت گرفته و توسعه پسکرانه نیز دو سالی است به صورت جدی آغاز شده است. البته تا زمانی که این زیرساخت ها به صورت کامل آماده نشود سوددهی بندر نیز پایین خواهد بود اما دورنمای بندر چابهار روشن است و ما اطمینان داریم در آینده این بندر یکی از بنادر موفق کشور و منطقه خواهد بود. بحث ترانزیت اساسا در بندر چابهار است که معنی پیدا می کند. پس از آن نیز شما شاهد آغاز عملیات ساخت فازهای بعدی تا پنج فاز خواهید بود. بندر چابهار دارای موقعیت ویژه ای است که بندر کراچی فاقد آن است. آنجا مشکلات امنیتی دارد. یکی از شروط همکاری چینی ها در این بندر حضور دائمی نیروهای امنیتی نظامی در این بندر است.

* به نظر شما چه زمانی این بندر به استانداردهای لازم یک بندر اقیانوسی دست پیدا خواهد کرد؟
ـ پیش بینی ما این است که در اواخر نیمه اول سال 96 یک بندر کاملا استاندارد و مطمئن برای کشتی های 80، 90 هزار تنی در اختیار خواهیم داشت. درافت ما در این بندر منفی 16 متر است. ما برای بندر چابهار تجهیزات مدرنی تعریف کرده ایم. 
 
* بنابراین از نظر شما هم اکنون سرعت کار مطلوب است؟
ـ بله، الحمدالله تاکنون خیلی خوب پیش رفته ایم.
 
* شما می پذیرید که در نوسازی تجهیزات، در یک دهه گذشته درسازمان بنادر تعلل شده است؟
ـ نباید نام آن را تعلل بگذاریم. در این سال ها خصوصا در سال 85 و 86 تجربه خرید تجهیزات داشته ایم. اما به هر حال تحریم ها کار را برای ما بسیار دشوار کرد تا آنجا که حتی خرید یک قطعه هم برای ما بسیار مشکل بود.
 
* با لغو تحریم، برنامه سازمان بنادر برای تجهیزات چیست؟ آیا می خواهد تجهیزات را نوسازی کند؟
ـ بله، الان برای بندر شهید رجایی برنامه نوسازی دارند. حتی برای خرید یک سری تجهیزات کارهای فراتر از مقدمات هم صورت گرفته است. بندر چابهار هم به همین صورت است. تمام مشخصات فنی داده شده، مذاکراتی هم با بخش خصوصی صورت گرفته است. یک بخش آن داخلی و بخش دیگر هم خارجی است. در حال حاضر هم برای بندر رجایی هم برای بندر چابهار یک عزم جدی وجود دارد. تنها مشکل ما استقرار تجهیزات است که برای جرثقیل های 20 تا 30 تنی در ایران ساخته می شود. کاش دیگر تجهیزات مدرن و پیشرفته نیز با همان کیفیت خارج، در ایران ساخته می شد. 
برچسب ها: بندر چابهار
ارسال نظرات
آخرین اخبار