۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

فاز سوم بندر شهید رجایی را به مناقصه بین المللی خواهیم گذاشت

نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۵۸۷۴۸
فاز سوم بندر شهید رجایی را به مناقصه بین المللی خواهیم گذاشت
 تامین و خرید تجهیزات استراتژیک در بنادر جنوبی کشور اکنون شاید مهمترین دغدغه فعالان بندری و مدیران سازمان بنادر و دریانوردی شده باشد. به رغم آن، طی چند سالی اخیر اخبار ضد و نقیض پیرامون برند و چگونگی سفارش خرید این تجهیزات همه را سردرگم کرده است.
عبدالکریم رزازان مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور خصوصی سازی و دبیر کمیته وجوه اداره شده این سازمان درگفتگو با مانا به بخشی از این ابهام ها پاسخ می دهد.
 
* یکی از مهمترین دارایی های بندر تجهیزاتی است که در آن مستقر شده است. به نوعی تجهیزات می تواند استراتژی نهان و پیدای یک بندر را ترسیم کند. بخشی از مشکلات امروز ما در بنادر کشور موضوع کمبود یا فقدان تجهیزات استراتژیک است. پرسش این است که سازمان بنادر و دریانوردی برای خرید و نوسازی تجهیزات بندری چه برنامه هایی دارد؟ 
ـ براساس برنامه ریزی های کلان سازمان بنادر و دریانوردی، تامین تجهیزات بنادر همواره یکی از اولویت های این سازمان است. هم اکنون با همکاری بخش خصوصی در بندر چابهار تلاش می کنیم 400 میلیون دلار از محل ذخائر صندوق توسعه ملی به این بندر اختصاص دهیم. بخش مهمی از این مبلغ برای خرید تجهیزات هزینه خواهد شد. با توجه به اهمیت این بندر و اینکه طرح توسعه بندر چابهار در سال آینده به بهره برداری می رسد در حال برنامه ریزی برای تامین تجهیزات آنجا هستیم. 
 
* درواقع سفارش تجهیزات انجام گرفته است؟ با توجه به اینکه برخی تجهیزات مورد نیاز این بندر پیش از این از بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی تامین شده بود. 
ـ ما تلاش می کنیم که طی یکی دو ماه آینده سفارش تجهیزات بندر چابهار انجام شود. تجهیزات وارد شده از بنادر دیگر به این بندر هم در مقایسه با بزرگی فعالیت این بندر و طرح های توسعه ای که برای آن در نظر گرفته شده چندان مهم نیست. 
 
* با توجه به اینکه رقیب اصلی بندر چابهار یعنی بندر گوادر پاکستان با سرمایه گذاری و کمک چینی ها به سرعت در حال پیشرفت است برنامه سازمان بنادر برای عقب نماندن از قافله چیست؟
ـ در یک بازار بین المللی این سبقت ها طبیعی اما قابل جبران است. همین الان هندی ها برای سرمایه گذاری در چابهار آماده اند. این به معنای انتقال بخش مهمی از مبادلات تجاری هند به بندر چابهار است. 

* یعنی حضور هندی ها دیگر قطعی شده است؟ چون به تازگی اخباری از ابراز تمایل چینی ها برای سرمایه گذاری در بندر چابهار به گوش می رسد.
ـ احتمال سرمایه گذاری هند در بندر چابهار بسیار قوی است. آنها برنامه ریزی های لازم برای حضور در این بندر را انجام داده اند. 
 
* هندی ها چه زمانی بندر چابهار را تجهیز خواهند کرد؟ آیا می توان امیدوار بود که این مهم تا سال آینده صورت پذیرد؟
ـ آن ها در حال برنامه ریزی در این زمینه هستند. البته امیدواریم که با ابراز تمایل چینی ها و کشورهای دیگری نیز بزودی شاهد شکل گیری یک بازار ترانزیتی بین المللی در بندر چابهار باشیم که این مهم با توجه به بازار در حال توسعه کشورهای آسیای میانه و نیاز ترانزیتی آنها موقعیت سوق الجیشی کشور ما را تحکیم ببخشد.
 
* بنابراین با این حجم ظرفیت ها در بنادر کشور پیش بینی می کنید که بخش خصوصی در تجهیز بنادر چقدر نقش داشته باشد؟
ـ در بندر چابهار بخش خصوصی صد در صد سهم دارد. در بنادر شمالی نیز با کمک های سازمان بنادر 90 درصد تجهیزات بندری از سوی بخش خصوصی تامین می شود. مدیریت سازمان به ویژه آقای سعیدی نژاد علاقمند هستند که بخش خصوصی در بندر شهید رجایی نیز عمده فعالیت ها را بر عهده بگیرد. مثلا در فاز سوم این بندر خواسته ایم که بخش خصوصی و حتی سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری پیش قدم شوند. 
 
* چقدر امیدوار هستید که سرمایه گذاران خارجی در بندر شهید رجایی حضور یابند؟
ـ علاقمندی ها زیاد است. مدتی پیش هلندی ها برای بررسی توانمندی های بندر شهید رجایی به این بندر آمدند و به جوینت شدن با بخش خصوصی داخلی در پروژه راه اندازی فاز سه این بندر ابراز تمایل کردند.
 
* آیا برای نهایی شدن این همکاری ها سندی هم رد و بدل شد؟
ـ نه فعلا. چون که ما این فاز را به مناقصه بین المللی خواهیم گذاشت و با بهترین پیشنهاد دهنده همکاری خواهیم کرد. البته همانطور که گفته شد شرط این همکاری جوینت شدن با شرکت های داخلی است. چرا که ما در عرصه بندری توانمندی های بسیار خوبی در داخل کشور داریم. 
 
* به نظر می رسد که قرار بود برای تجهیز بندر شهید رجایی برخی تجهیزات از شرکت چینی zpmc خریداری شود. اما اکنون و پس از گذشت بیش از یک سال گفته می شود که قرار است آن تجهیزات از شرکت لیبهر آلمان خریداری شود. آیا اختلالی در برنامه ها پیش آمده است؟
ـ مدیریت سازمان در تلاش است تا به سرعت تجهیز بندر شهید رجایی را نهایی کند. اما مشکلات ناشی از تحریم ها روند را کند کرده بود. در حال حاضر و با تایید برجام کشورهای اروپایی نیز برای تامین تجهیزات ما پیش قدم شده اند. در نهایت مدیریت سازمان براین است که حداکثر طی یک ماه آینده تامین تجهیزات فاز دو بندر شهید رجایی را تعیین تکلیف کند. 
 
* یکی از مشکلات بنادر ما فرسودگی تجهیزات به واسطه عمر بالای آنهاست. گفته می شود که برخی تجهیزات ربع قرنی است که از عمر آن ها گذشته است و هنوز در حال فعالیت هستند. البته این تجهیزات اورهال می شوند که می توانند سرپا بمانند. اما آیا شما این مشکلات را تایید می کنید؟
ـ بله. عمر تجهیزات بالاست. به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی از چند سال پیش برای نوسازی این تجهیزات تلاش هایی را صورت داده است. طی این مدت ما از محل وجوه اداره شده به ترمینال اپراتورها برای نوسازی تجهیزات تسهیلات ارزان قیمت داده ایم. این کار برای این است که بتوانیم بخش خصوصی را توانمند کنیم.
 
* اما گفته می شود که طی 10 سال گذشته تجهیزات عمده ای خریداری نشده است؟
ـ چرا خریداری شده و در بخش هایی حاکمیتی سازمان بنادر تجهیزات لازم را تامین کرده است. البته در این مدت به دلیل آماده نبودن اسکله ها و زیر ساخت ها به نظر رسیده که تجهیزات هم خریداری نشده است. ما امیدواریم که بتوانیم به زودی هم در شمال و هم در جنوب تجهیزات را نوسازی کنیم.
برچسب ها: بندر شهید رجایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار