۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴

افزایش مناطق دریایی تحت حفاظت پارک ملی دیر-نخیلو

طبق نتایج مطالعات صورت گرفته در خصوص پایش جمعیت دلفین های گوژپشت مقیم پارک ملی دریایی دیر- نخیلو در آبهای استان بوشهر مشخص شد برای حفاظت از این گونه دریایی لازم است مناطق دریایی تحت حفاظت پارک ملی دریایی دیر – نخلیو حداقل به دو برابر افزایش یابد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۶۹۵
افزایش مناطق دریایی تحت حفاظت پارک ملی دیر-نخیلومعاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پارک ملی دریایی نخیلو یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده دریایی خلیج فارس محسوب می شود که در این پارک ملی دریایی یک جمعیت مقیم از لاک پشت های گوژ پشت زیست می کنند که چندی سالی است مورد شناسایی قرار گرفته اند.                                                                 
امین طلاب ادامه داد: در همین راستا پایش این جمعیت مقیم با هدف انجام مطالعات بیشتر روی این گونه پستاندار دریایی در آبهای بوشهر در دستور کار قرار گرفت.                                                                                  
این مقام مسئول در استان بوشهر با بیان اینکه از سال گذشته عملیات پایش جمعیت این دلفین ها آغاز شده بود، گفت: چندی پیش این عملیات پایش جمعیتی به اتمام رسید.                                                    
به گفته وی، بر اساس نتایج پایش جمعیت دلفین ها، توانستیم محدوده زندگی آنها را در آبهای اطراف این پارک ملی دریایی نخیلو شناسایی کنیم.
طلاب یادآور شد: بر این اساس تصمیم بر آن شد برای حفاظت هر چه بیشتر از این پستانداران دریایی محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط زیست پارک ملی دریایی دیر- نخیلو را افزایش دهیم.                                                             
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: طبق نتایج مطالعات در خصوص پراکندگی دلفین ها لازم است برای حفاظت از دلفین های گوژ پشت مناطق دریایی تحت حفاظت پارک ملی دریایی دیر – نخلیو حداقل به دو برابر افزایش یابد.
به گفته وی، پروژه پایش جمعیت مقیم دلفین های گوژ پشت با همکاری مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و انجمن طرح سرزمین انجام شد.
وی بیان کرد: همچنین در این پروژه برخی از شرکت های پتروشیمی فعال در نزدیکی این پارک ملی دریایی، اداره کل حفاظت محیط زیست را یاری کردند.
وی اظهار داشت: اعتبار لازم جهت انجام پروژه پایش جمعیت دلفین های مقیم پارک ملی دریایی دیر- نخیلو از محل اعتبارات ملی تامین شده است.
طلاب گفت: روش پایش جمعیت دلفین ها به این ترتیب است که با قایق های در حال حرکت با گرفتن عکس، مسیر تردد دلفین ها ردیابی می شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هر ساله آرشیوی از مشاهدات صورت گرفته در خصوص تردد دلفینها در این منطقه تهیه و ثبت می شود.                                    
به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، علاوه بر ثبت جمعیتی دلفین های گوژپشت در حین پروژه پایش، رفتار آنها نیز ثبت می شود.
وی خاطرنشان ساخت: جمعیت مقیم دلفین ها در سایر مناطق خلیج فارس از جمله خور موسی و جزیره هنگام نیز زندگی می کنند.
طلاب در خصوص پایش دلفینها مهاجر در آبهای بوشهر گفت: تحقق این امر به تجهیزات و بودجه زیادی نیاز دارد به همین دلیل هم اکنون برنامه ای برای این امر وجود ندارد.
وی با بیان اینکه صید و صیادی یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده دلفین ها محسوب می شود، گفت: گیر کردن دلفین ها در تورهای صیادی و یا برخورد با موتور قایق ها امری شایع در مرگ و میر این گونه از پستانداران دریایی محسوب می شود.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، آلودگی های دریایی را از دیگر عوامل تهدید کننده نسل این گونه با ارزش دریایی عنوان کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: با افزایش منطقه تحت حفاظت مدیریت پارک ملی دریایی دیر- نخیلو بتوانیم در حفاظت هر چه بیشتر دلفین های گوژپشت مقیم این منطقه اقدام کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار