۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶

نقش موسسات لیزینگ چین در آینده صنعت کشتیرانی

تحلیلگران لویدزلیست از نقش موسسات لیزینگ چین در آینده صنعت کشتیرانی سخن به میان آوردند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۸۶۸۶
نقش موسسات لیزینگ چین در آینده صنعت کشتیرانی
به گزارش گروه بین الملل مانا، شرکت کشتیرانی MSC قراردادی به ارزش 421.5 میلیون دلار در سال 2013 برای خرید سه کانتینربر به ظرفیت 18 هزار و 400 TEU امضا کرد. ورود شرکت های لیزینگ چینی به عرصه کشتیرانی سفارش کشتی های بزرگ را برای کشتی داران حتی در عرصه هایی که با عرضه مازاد روبه رو هستند را آسان کرده است. این روند به شدت در حال گسترش است اما سؤال تحلیلگران لویدزلیست این است که آیا این امر باید به فال نیک گرفته شود یا خیر؟
موسسات و بانکداران لیزینگ چین هیچ گونه مشکلی در این موضوع نمی بینند اما صنعت گران حمل و نقل نظر دیگری در این زمینه دارند. رشد اجاره دهندگان چینی در صنعت کشتیرانی چشمگیر بوده است: مقدار لیزینگ این موسسات تا پایان ماه ژوئن سال جاری به 95 میلیارد یوان معادل 14.9 میلیارد دلار رسید. این میزان در پایان سال 2010 به مبلغ 28 میلیارد یوان بود. اوضاع بد اقتصادی در صنعت کشتیرانی نظیر کرایه های پایین برای مدت طولانی و سود پایین و حتی ضرر برخی شرکت های کشتیرانی به همراه فشار بانک ها بر این کشتیرانی ها منجر به روی آوردن به شرکت های لیزینگ چینی شده است. 
در این میان مدیرعامل بانک لیزینگ مالی چین معتقد است: فعالیت با شرکت های لیزینگ در مقایسه با وام های بانکی به مراتب هزینه بیشتری برای کشتیرانی ها به دنبال دارد اما این شرکت های با شرایطی که فراهم می کنند مشتریان بیشتری را جذب می کنند. 
فنگ شیوژی اظهار داشت: از جمله مزایای این شرکت های لیزینگی در برگیری سهم بیشتر و در نتیجه توانایی بالاتر در ارائه خدمات قروض است. این معاملات همچنین در ترازنامه شرکت نیست و در نتیجه بر روی نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام تأثیر نخواهد گذاشت. 
وی همچنین از فضای کافی برای پیشرفت هر چه بیشتر این شرکت های لیزینگی در عرصه حمل و نقل سخن به میان آورد. 
فنگ به عنوان مدیرعامل بانک لیزینگ مالی چین به عنوان شرکت تابعه پنجمین بانک مالی دنیا، از دارایی کشتیرانی 20 میلیارد یوانی این شرکت و افزایش چشمگیر آن نسبت به مبلغ هشت میلیارد یوان در سال 2012 خبر داد.
وی همچنین از قراردادهای جدی به ارزش جمعاً پنج میلیارد یوان در سال آینده سخن به میان آورد. 
جهانی سازی و رقابت در بازار موسسات لیزینگی هر روز بالاتر می رود. قرارداد 421.5 میلیون دلاری میان شرکت لیزینگ BOC و کشتیرانی MSC در سال 2013 برای ساخت سه کانتینربر با ظرفیت 18 هزار و 400 TEU در کشتی سازی های دوو و Marine Engineering سرعت رواج این موسسات لیزینگی چینی در دنیا را افزایش داد.
به هر حال در عرصه لیزینگ ICBC به عنوان بزرگ ترین دارنده کشتی در دنیا، در حال حاضر بیشترین قراردادهای جهانی لیزینگی را از آن خودمی کند به طوری که با دارایی های مربوط به کشتیرانی به میزان 44.6 میلیارد یوان، 80 درصد کل این تجارت رادر بازارهای خارجی از آن خود کرده است. 
"هنگ کینگ" مدیرعامل موسسه لیزینگ ICBC در این زمینه اظهار داشت: پس از بحران اقتصادی سال 2008 بسیاری از کشتی داران به شرکت وی رجوع کردند. 
شرکت ICBC ماه گذشته یک توافقنامه خرید – اجاره برای 18 کشتی تانکر با شرکت کشتیرانی BP امضا کرد. این توافقنامه ها به شرکت های لیزینگی اجازه می دهد تا در عین عدم مالکیت این کشتی ها، آنها را کنترل کنند. 
درحالی که شرکت های لیزینگی مرتبط با بانک ها فعالیت خوبی در بازار از خود نشان داده اند، بازیگران عرصه صنعت کشتیرانی نیز در این زمینه بیکار نمانده اند. شرکت کشتیرانی CSCS (هنگ کنگ) به عنوان یکی از شرکت های لیزینگ کشتی سازی دولتی CSCS چین، در سال های اخیر، قراردادهای لیزینگی بسیاری را با شرکت های نظیر CMA CGM و گلار LNG منعقد کرده است. لازم به ذکر است این شرکت مبلغ 960 میلیون دلار را برای پروژه های مخازن گاز شناور دراختیار شرکت گلار LNG قرار داده است.
تخریب بازار؟
برخی از شرکت های لیزینگی دراین زمینه جانب احتیاط را رعایت کرده و معتقدند شرکت های لیزینگی نباید به نقش مهم خود در بازار روبه کساد ادامه دهند.
ژو جیاننگ به عنوان رئیس شرکت لیزینگ بین المللی AVIC معتقد است: شرکت های لیزینگی به جای تامین بودجه برای سفارش کشتی جدید، باید در جهت همکاری گروهی با کشتی داران حرفه ای گام بردارند.
وی اظهار داشت: بسیاری از کشتی های در حال ساخت در کشتی سازی های چینی هم اکنون به مشکل تحویل به دلیل مشکلات مالی مواجه هستند.
وی تأکید کرد: ما باید با کشتی داران بزرگ و مهم کار کنیم تا منابع مالی برای کشتی های در حال ساخت کنونی را فراهم کنیم.
فنگ در پایان یادآور شد: موسسات لیزینگ قادر به تأمین بودجه لازم برای کشتی های جدید هستند اما باید دید آیا برای این کشتی های جدید، تقاضاهایی در بازار وجود دارد یا خیر.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به مطالعات و تجزیه و تحلیل بازار متوجه نیاز فردا برای کشتی های حمل مواد شیمیایی شده ایم و این خود زمینه را برای فراهم کردن بودجه لازم جهت ساخت این کشتی ها فراهم می کند.
برچسب ها: MSC
ارسال نظرات
آخرین اخبار