۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
دی ماه

دلایل علمی ازدیاد توتیان دریایی خارگ اعلام می شود

دی ماه امسال نتیجه گزارش علمی دلایل ازدیاد بی رویه توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ اعلام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۶۳۴
دلایل علمی ازدیاد توتیان دریایی خارگ اعلام می شودمعاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به خبرنگار مانا گفت: با توجه به ازدیاد بی رویه توتیان دریایی روی مرجان های اطراف جزیره خارگ، از سال گذشته نمونه برداری ها و بررسی ها برای تهیه گزارش نهایی آغاز شده است.
امین طلاب تاکید کرد: هم اکنون بررسی ها به مرحله نهایی رسیده و قرار است دی ماه امسال نتیجه گزارش ازدیاد بی رویه توتیان اعلام شود.
به گفته وی نخستین گزارش ها مبنی بر ازدیاد توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ از سال 86 به سازمان حفاظت محیط زیست رسیده بود.
این مقام مسئول در استان بوشهر گفت: طی چند سال اخیر، رشد بی رویه توتیان ادامه داشته به طوری که هم اکنون این گونه آبزیان به حداکثر تراکم جمعیت خود در اطراف آبهای جزیره خارگ رسیده اند.                                                             
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: یکی از مخرب ترین اثرات زیست محیطی توتیان دریایی نابودی زیستگاه های مرجانی در آبهای اطراف خارگ و خارگو است.                                                                       
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته هیچ پروژه ای در راستای کنترل وضعیت توتیان دریایی خارگ تعریف نشده بود، گفت: برای نخستین بار پروژه بررسی علمی علت زیاد شدن توتیان از اواخر سال گذشته آغاز شد.                                                                       
طلاب تاکید کرد: هر چند گزارش نهایی هنوز اعلام نشده اما آنچه مشخص است اینکه مهمترین فاکتور در این امر مخرب زیست محیطی، صید بی رویه ماهیان اطراف جزیره است که باعث شده تا به طور چشمگیری جمعیت ماهیانی که از توتیان دریایی تغذیه می کرده اند، کاهش یابد.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اذعان داشت: برای حل این معضل لازم است در گام نخست صید و صیادی را در مناطق مرجانی اطراف جزیره خارگ به صفر برسانیم.
وی بیان کرد: به این ترتیب تعداد ماهیانی که از توتیان دریایی تغذیه می کرده اند به تدریج به حالت اولیه باز خواهد گشت و به این ترتیب به طور طبیعی شاهد کاهش توتیان دریایی در اکوسیستم آبهای خارگ خواهیم بود.
وی با بیان اینکه توتیان دریایی به شدت بر سلامت مرجان های منطقه تاثیر منفی دارند، گفت: بررسی ها نشان داد مرجان هایی که در عمق پایین تر از دو متر قرار داشته اند به دلیل تهاجم توتیان دریایی دچار مرگ شده اند.                                         
به گفته طلاب، بررسی ها نشان داده که مرجان های غرب جزیره خارگ و خارگو در مقایسه با بخش شرقی بیشتر دچار آسیب شده اند.
وی یادآور شد: به دنبال افزایش بی رویه تعداد توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ، بررسی های اولیه توسط گروهی از کارشناسان محیط زیست استان بوشهر به منظور بررسی وضعیت جمعیت توتیان دریایی در اطراف جزایر خارگ و خارگو انجام شده است.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: این گروه کارشناسی پس از غواصی در اطراف جزایر خارگ و خارکو و انجام پایش ،از میزان وجود توتیان دریایی در آبهای این مناطق سرشماری به عمل آوردند و گزارش مفصلی در این خصوص تهیه کردند اما به دلیل کمبود اعتبارات پس از وقفه دو ساله بالاخره از اسفند ماه سال گذشته عملیات بررسی علل ازدیاد بی رویه مرجان های دریایی آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات لازم جهت این امر از محل اعتبارات ملی سازمان محیط زیست تامین شد، خاطرنشان کرد: پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان مسئولیت بررسی این پدیده غیرطبیعی در اطراف جزیره خارگ عهده دار شده است.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اذعان داشت: علاوه بر بررسی علل ازدیاد توتیان دریایی اطراف جزیره خارگ اثرات نامطلوب توتیان بر زیستگاه های مرجانی نیز اعلام خواهد شد.                                                   
توتیای دریایی یا خارپُشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمامی اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود. پوسته آن گرد و پوشیده از تیغ است و اندازه آن در سن بلوغ میان ۳ تا ۱۰ سانتیمتر است.
توتیاها جانورانی همه‌چیزخوار هستند که بستر دریاها را تمیز می‌کنند. این جانوران در نگاه اول بی‌جان به چشم می‌آیند. دهان این جانوران دارای دندان و اندام جونده بسیار پیچیده‌ای است.
رنگ آن‌ها معمولاً سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش و قرمز است.توتیان دریایی همانند دیگر خارپوستان قرینگی پنج‌گانه دارند. حرکت آن‌ها به‌وسیله صدها پای لوله‌ای کوچک، شفاف و چسبناک انجام می‌گیرد.
توتیاهای دریایی بیشتر جلبک می‌خورند ولی از بی‌مهرگانی مانند صدف سیاه، اسفنج دریایی و ستاره شکننده نیز تغذیه می‌کند. توتیای دریایی غذای مورد علاقه شنگ دریایی و مارماهی گرگی است.
برچسب ها: توتیان دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار