۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

کاهش ارزش کشتی ها در ماه های اخیر

شاخص بالتیک فله خشک (BDI) پس از سقوط چند روز پیش خود که برای نخستین بار در تاریخ و در بازاری فاقد اطمینان به کمتر از 500 واحد رسید دوباره با صعود مواجه شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۸۶۰۴
کاهش ارزش کشتی ها در ماه های اخیر
به گزارش مانا به نقل از گروه بین الملل کشتیرانی نرخ کرایه حمل محمولات فله در 20 نوامبر در مقابل مالکانی که به lay up کشتی‌ها می‌اندیشیدند، به رکورد پایین جدیدی دست یافت.
روز جمعه (20 نوامبر) شاخص BDI برای اولین بار در تاریخ خود به کمتر از 500 واحد سقوط کرد و به 498 واحد کاهش یافت. حداقل میزان قبلی این شاخص در ماه فوریه سال جاری و معادل 509 واحد بوده است.
اما این شاخص با رشدی دوباره در هفته جاری و در 25 نوامبر به 546 واحد رسید و صعودی مجدد را تجربه کرد.
Jens Ismar مدیراجرایی شرکت Western Bulk می گوید: واضح است که وضعیت کنونی، هر فردی را دچار چالش می‌کند. بازاری که ما اکنون مشاهده می‌کنیم با رکودی بسیار شدیدتر از آنچه که ما برای بلندمدت انتظار داشتیم، مواجه است.
فقدان اعتماد به بازار
Ismar می‌گوید اگر شما به دهه 1980 نگاهی بیاندازید، بازار بدتری را می بینید. ولی اکنون مشکل اینجاست که افراد به طور کامل اعتماد و اطمینانشان را برای بهبود هر چه زودتر بازار از دست داده‌اند.
وی افزود: نرخ‌های کرایه حمل در تمام بخش‌های ظرفیتی به سطحی پایین‌تر از هزینه‌های عملیاتی رسیده و از سوی دیگر ارزش کشتی‌ها نیز در حال کاهش است.
از سوی دیگربازار کشتی‌های کیپ‌سایز در حال نزدیک شدن به نرخ‌های سال 2001 یعنی سطوح 5211 دلار به ازای هر روز است در حالی که برای سر به سر شدن با هزینه‌های عملیاتی می‌بایست نرخها 7500 دلار به ازای هر روز باشد.
 Ismar می‌گوید: اگر شما نگاهی به ارزش کشتی‌ها در طول ماه‌های گذشته داشته باشید، می‌بینید که به سرعت کاهش یافته است و تعداد خریداران بسیار اندک بوده است و این موضوع تاکیدی بر نگرش منفی افراد و اندکی نگرانی و ترس نسبت به آینده کوتاه‌مدت بازار است.»
ما همچنان در حال ساخت کشتی‌های بسیار زیادی هستیم در حالی که تقاضای چین سال به سال در حال کاهش است.
این رکود نمی‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد
Ismar می‌گوید: « این چالش در شش ماه اول سال آینده باقی خواهد ماند ولی ایشان به شش ماه دوم سال 2016 امیدوار هستند و در مصاحبه‌ای بیان کردند، اینکه ما بخواهیم 12 ماه آتی را با نرخ‌های فعلی ادامه دهیم بسیار دشوار است. احتمالا این امر با توجه به تصمیم بر lay up کشتی‌ها، غیرمحتمل است. البته من هنوز از متوقف شدن هیچ کشتی مطلع نشده‌ام ولی راه‌حلی است که وجود دارد به هر حال می‌بایست واقعیت‌های مالی در نظر گرفته شوند.» 
برچسب ها: کشتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار