۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

منابع مالی کورکورانه به کشتی سازی ها تزریق نشود

منابع مالی نباید کورکورانه به کشتی سازی ها تزریق شود این کار باید با یک برنامه ریزی مدون صورت گیرد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۵۶۵
منابع مالی کورکورانه به کشتی سازی ها تزریق نشود
مدیرعامل شرکت بحرگان در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان این نکته که در حال حاضر سازنده و مصرف کننده کشتی اوضاع خوبی ندارند گفت: تحریم باعث شد به صنعت داخلی خودمان در بحث ساخت کشتی متکی باشیم اما ساخت زمانی اتفاق می افتد که تقاضایی وجود داشته باشد در حال حاضر این تقاضا وجود ندارد.
اسماعیل امیران افزود: همانطور که دولت به کمک صنعت خودرو آمد لازم است تحریک تقاضا در صنعت کشتی سازی هم صورت گیرد. صنعت ساخت کشتی با صنعت خودرو بسیار متفاوت است زیرا این صنعت یک صنعت مادر و اشتغالزا برای کشور است.
دولت باید در صنعت کشتی سازی ریسک کند 
وی خاطر نشان کرد: بعد از تحریم ها با توجه به فرسودگی ناوگان ایرانی فرصت بسیار خوبی داریم که تقاضا را تحریک کرده و عملا کار کشتی سازی را رونق ببخشیم اما متاسفانه این امر محقق نمی شود زیرا قیمت کشتی بسیار بالاست وآورده 25 درصد برای کسانیکه می خواهند کشتی بسازند امکانپذیر نیست.
وی یادآور شد: دولت باید در این صنعت ریسک کند و با وام های کم بهره و آورده 10 درصد، تقاضا برای این صنعت را تحریک کند به این ترتیب علاوه بر اینکه ناوگان با پرچم ایران نو می شود کشتی سازی ها هم به روز می شوند زیرا با افزایش تقاضا تولید هم افزایش پیدا می کند در نتیجه تکنولوژی هم پیشرفت می کند. تاکنون ما به به دلیل عدم ساخت و عدم فعالیت کشتی سازی ها عملا به روز نشده ایم.
امیران گفت: به عنوان یک بخش خصوصی تاکنون ما حوضچه خشک را در خرمشهر راه اندازی و تعمیرات را آغاز کرده ایم به گونه ای که در حال حاضر بیش از 12 فروند شناور برای تعمیرات در نوبت قرار دارند در این حوضچه خشک می توانیم کشتی های تا 20هزار تن را تعمیر کنیم.
وی با اشاره به عدم ورودش به مبحث ساخت کشتی اظهار داشت: در صدد هستیم با شرکت های معتبر خارجی مشارکت کنیم و از آنها در زمینه برنامه ریزی و مهندسی ساخت کمک بگیریم. اما با توجه به اینکه تحریم هنوز برداشته نشده و امکان جابه جایی پول وجود ندارد عملا منتظر هستیم البته به این منظور ابزار اولیه را فراهم کرده ایم. 
تاکنون یک ریال از وجوه اداره شده و بانک ها وام نگرفتیم
این فعال بخش خصوصی صنایع دریایی با بیان این نکته که تاکنون حتی یک ریال هم از وجوه اداره شده و بانک ها وام دریافت نکرده است گفت: به زودی دستگاه سینکرولیفت ( بالابر کشتی ) با ظرفیت 9 هزار تن را راه اندازی می کنیم که با راه اندازی این دستگاه می توانیم تعداد 24 فروند کشتی با ظرفیت 25 هزار تن را همزمان تعمیر کنیم.
امیران افزود: متاسفانه بانک های ما بانک های دریایی نیستند عموما بهره های آنها بالاست و وثیقه های سنگینی را طلب می کنند. در حالیکه باید به بخش دریا به صورت ویژه نگاه کرد. بانک های ما باید تخصص دریایی داشته باشند در تمام دنیا بهره ها سه یا چهار درصد است اما متاسفانه نگاه بانک ها به دریا همانند نگاه به یک ساختمان است در حالیکه این نگاه در دریا جوابگو نیست.
وی گفت: معتقدم همانطور که بانک کشاورزی برای کشاورزان ایجاد شد باید یک بانک تخصصی دریایی ایجاد شود و دولت از صندوق توسعه ملی منابعی را در اختیار بانک قرار دهد و بانک این منابع را برای ساخت کشتی مدیریت کند.
کشتی سازی ما یک صنعت ورشکسته است
وی نبود تقاضا را مهمترین مشکل حال حاضر صنایع دریایی بیان کرد و گفت: صنعت کشتی سازی ما یک صنعت ورشکسته است که همواره طبل نا کامی برای آن نواخته شده است . هیچ کس به این صنعت اعتماد ندارد به همین منظور من این شرکت خصوصی را بدون کمک از دولت و بانک ها راه اندازی کرده ام تا مردم اعتماد کنند.
مدیرعامل شرکت بحرگان به دیگر مشکل صنعت دریایی کشور در زمینه ساخت کشتی اشاره کرد و گفت: نبود نقدینگی، برنامه ریزی برای خرید تجهیزات را با مشکل مواجه می کند لذا ساخت کشتی بسیار طولانی و مصرف کننده با ضرر مواجه می شود.
تعمیرات مقدمه ساخت کشتی 
وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بازار نفت فرصت بسیار خوبی است تا با این صنعت تجدید بیعت کنیم و مجددا ناوگان کشتیرانی کشور را به روز کنیم.
امیران تعمیرات را مقدمه ساخت دانست و افزود: معتقدم به جای ساخت باید از تعمیرات شروع کرد زیرا کشورها از تعمیرات به ساخت رسیده اند. بازار تعمیرات همواره فعال است چون کشتی ها باید هر چند سال یک بار تعمیر شوند ما هنوز در این بخش مشکل داریم.
وی خاطرنشان کرد: دولت باید تسهیلات را به سمت داخل هدایت کند و کشتی سازی ها را مجبور کند که با ضمانت نامه های معتبر این صنعت را مجددا فعال کنند. 
وی گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت بخش دریایی کشور می تواند پشتیبان صنعت نفت ما باشد و دولت باید نگاه ویژه به این صنعت داشته باشد این صنعت می تواند علاوه بر ارزآوری اشتغال بسیاری را هم ایجاد کند اگر دولت نگاه خاص به این صنعت داشته باشد با توجه به نیروی ارزان می توان تمام بازار منطقه را پوشش داد.
وی گفت: البته منابع مالی نباید کورکورانه به کشتی سازی ها تزریق شود این کار باید با یک برنامه ریزی خوب و مدون صورت گیرد. کشتی سازی ها باید متعهد باشند.
وی با بیان لزوم بررسی علت موفقیت سایر کشورها در بحث کشتی سازی گفت: معتقدم یک کشتی سازی نباید کل کارها را از صفر تا صد انجام دهد بلکه باید شرکت های متعددی در کشتی سازی ها شریک شوند اما متاسفانه ایزوایکو کل مجموعه ساخت را خودش انجام می داد به همین دلیل هم عملا ناموفق بود. 
مدیرعامل شرکت بحرگان با بیان اینکه سرمایه در گردش اکثر کشتی سازی های دنیا بالاست افزود: کشتی سازی های ما سرمایه در گردش ندارند آنها پول را از کارفرما دریافت می کنند و آن را صرف پرداخت بدهی های گذشته می کنند.
وی در پایان گفت: اگر دولت تدبیر و امید شناخت بیشتری از این صنعت داشته باشد قطعا موفق خواهیم شد.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

خسرو شوکت Iran (Islamic Republic of) ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
0
0
با سلام و احترام
در خلا وجود انجمن صنفی و اتحادیه کارمد سازندگان شناور وتجهیزات دریایی ، توزیع عادلانه ثروت وامکانات غیر ممکن و هر گونه تلاش خیر خواهانه دولت توسط مقامات غیر مسول به فساد بیشتر منجر میشود.
با تجدید احترام
کشتی سازی خسرو شوکت/ابادان-چویبده
آخرین اخبار