۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
مدیرعامل سازمان بنادر پیشنهاد داد:

اجرای هماهنگ طرح‌های توسعه بندری_ دریایی کشورهای حاشیه خزر

معاون وزیر و راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: افزایش ایمنی در پهنه دریای خزر و نگهداری و توسعه پایدار و رعایت الزامات زیست محیطی ضروری است.
نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۵۸۴۰۹
اجرای هماهنگ طرح‌های توسعه بندری_ دریایی کشورهای حاشیه خزر
به گزارش خبرنگار مانا از ساری محمد سعید نژاد با حضور در اجلاس پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی خزر در ساری اظهار داشت: دریای خزر با طول تقریبی 1200 کیلومتر و عرض متوسط 320 کیلومتر بزرگترین دریاچه جهان است که توسط 5 کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان و جمهوری ترکمنستان احاطه شده است.
وی با بیان اینکه سواحل دریای خزر جمعاً 6 هزار و 379 کیلومتر است که 922 کیلومتر آن در خاک ایران واقع شده است ادامه داد: مجموع مساحت کشورهای حوزه دریای خزر 22 میلیون کیلومتر مربع است که حاکی از تسلط کشورهای قدرتمند این حوزه بر بخش عظیم منابع طبیعی و اراضی جهان دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: براساس آمار بانک جهانی، میزان کل تجارت و بازرگانی خارجی کشورهای حوزه دریای خزر حدود 600 میلیون دلار است که در مقایسه با 19 تریلیون دلارحجم کل تجارت جهانی در سال 2014 رضایت‌بخش نیست،‌ بنابراین با توجه به وجود پتانسیل‌های اقتصادی در این حوزه ضروری است تمرکز بیشتری بر توسعه تجارت و حمل و نقل دریایی حوزه خزر معطوف شود.
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل دریایی در دریای خزر مستلزم توسعه زیرساخت های بندری و ناوگان دریایی کشورهای این حوزه و در عین حال توسعه دسترسی بنادر این حوزه به آبهای آزاد بین‌المللی است گفت: کشور ایران با هدف توسعه ترانزیت کالا به تدوین سرمایه گذاری کلان در برخی از کشورهای منطقه پرداخته و با توجه به نقش ایران در راهیابی کشورهای حاشیه این دریا به دریای آزاد می تواند تاثیر بسزایی در ارتباط این کشورها با بازار جهانی داشته باشد.  
معاون وزیر و راه و شهر سازی ادامه داد: با توجه به اهمیت بنادر حوزه دریای خزر در اقتصاد کشورهای شرق آسیا تا اروپا، کشور ایران در سال‌های اخیر به توسعه و تجهیز بنادر انزلی، نوشهر، فریدون‌کنار، امیرآباد، آستارا و نکاء پرداخته است که با توجه به اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای و امکان ارتباط سریع با خلیج فارس می‌توانند نقش محوری را در اتصال این کشورها به آبهای آزاد داشته باشند.
وی اظهار داشت: برنامه ایران در این حوزه تجهیز و افزایش میزان بارگیری و تخلیه در بنادر ایرانی دریای خزر تا مبادی کریدور ترافیک دریای خزر، 25 میلیون تن در سال است در حالی که بنادر ایران به دلیل نزدیکی با کشورهای آسیای مرکزی، نقش محوری در ارتباط این کشورها با بازارهای جهانی دارد.
سعیدنژاد با بیان اینکه حفظ و نگهداری از محیط زیست دریایی از اهمیت بالای برخوردار است گفت: به منظور افزایش ایمنی دریانوردی در دریای خزر و نگهداری این ثروت عظیم برای نسل‌های آتی در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، رعایت شرایط زیست محیطی و الزامات استانداردهای ایمنی دریانوردی اجتناب ناپذیر است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار امیدواری کرد: در این نشست به نتایج مناسبی در مورد توسعه همکاری‌ بندری و دریایی دست یابیم و در راستای ارتقای وضعیت دریانوردی ایمن و توسعه همکاری‌های بازرگانی دریایی به نقاط مشترک برسیم.
وی همچنین پیشنهاد داد: با ایجاد مرکزی منطقه‌ای برای به اشتراک گذاری اطلاعات بازرگانی و دریانوردی کشورهای حوزه خزر، نسبت به انجام مطالعات و تدوین برنامه‌های مشترک به منظور اجرای هماهنگ طرح‌های توسعه بندری، دریایی، اقدام شود.
سعیدنژاد تاکید کرد: لازم است مکانیزم حقوقی و اقتصادی مستحکمی را برای ایجاد منافع مشترک و متقابل اقتصادی در حوزه خزر برقرار کنیم؛ ساختار اقتصادی خزر باید بر مبنای ایجاد روابط متقابل و مکمل چند جانبه بین کشورهای حوزه دریای خزر باز طراحی شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ایجاد روابط متقابل و مکمل چند جانبه بین کشورهای حوزه خزر و ایجاد مرکزی منطقه‌ای برای اشتراک گذاری اطلاعات بازرگانی و دریانوردی کشورهای حوزه خزر دو امر ضروری است که امیدواریم در این اجلاس به آن دست یابیم.
برچسب ها: بنادر
ارسال نظرات
آخرین اخبار