۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

بارندگی های اخیر تالاب شادگان را زنده کرد

بارندگی های اخیر باعث شد تا آب تالاب بین المللی شادگان 90 میلیمتر افزایش یابد و بسیاری از آبگیریهای خشک آن زنده شوند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۳۷۳
بارندگی های اخیر تالاب شادگان را زنده کردمدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان به خبرنگار مانا گفت: در بازدیدی که امروز از تالاب بین المللی شادگان صورت گرفت، مشخص شد که بارندگی های اخیر باعث شده آب این تالاب حدود 90 میلیمتر افزایش یابد.
احمد رضا لاهیجان زاده ادامه داد: هم اکنون اکثر آبگیرهای تالاب که خشک شده بودند دوباره با بارندگی های اخیر جان گرفته اند.
وی با بیان اینکه وضعیت تالاب شادگان روبه بهبود است، اذعان داشت: در صورتی که روند بارندگی های امسال به همین منوال پیش رود امیدواریم که تالاب شادگان از بحران کم آبی خارج شود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان همچنین از مهاجرت زمستانه پرندگان به تالاب بین المللی شادگان خبر داد و اذعان داشت: آبگیری تالاب شادگان همزمان با ورود پرندگان خبر محیط زیستی خوشایندی است.
وی در ادامه به پیشرفت 70 درصدی پروژه انتقال آب کارون به شادگان اشاره کرد و گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم پیش بینی می شود، فرودین ماه سال 95 شاهد آب رسانی به شادگان از طریق رودخانه کارون باشیم.
این مقام مسئول در استان خوزستان با بیان اینکه از ابتدای سال 93 عملیات اجرایی انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب کارون به شادگان را یک پروژه ملی محسوب می شود.
لاهیجان زاده اعتبار پروژه انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان را در مجموع 60 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی اعلام کرد وگفت: تاکنون 40 میلیارد از این میزان به پروژه تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه آب رودخانه کارون از منطقه جنوبی تالاب شادگان واقع در دارخوین در جنوب تالاب از طریق کانالی به طول شش کیلومتر وارد تالاب شادگان خواهد شد، گفت: با افتتاح این پروژه پنج متر مکعب آب در ثانیه و در مجموع 150 میلیون مترمکعب آب از رودخانه کارون وارد تالاب بین المللی شادگان خواهد شد که به نظر می رسد رقم قابل توجهی باشد.
این مقام مسئول در استان خوزستان عنوان کرد: ورود سالانه این میزان آب از رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان در مقایسه با حق آبه که در گذشته از طریق سیلاب های این رودخانه به تالاب وارد می شد، بسیار اندک است.
وی اظهار امیدواری کرد: با بهره برداری از پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان شاهد احیای بخش های جنوبی تالاب بین المللی شادگان باشیم.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان با تاکید بر اینکه انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان به هیج وجه اثرات سوء زیست محیطی بر رودخانه کارون نخواهد داشت، اعلام کرد: قبل از انجام پروژه تمام بررسی های زیست محیطی در این پروژه توسط کارشناسان مربوط انجام شده است.
وی یادآور شد: در گذشته رودخانه کارون به عنوان یکی از منابع مهم تامین کننده آب تالاب شادگان محسوب می شده است که هم اکنون این امر به صورت طبیعی صورت نمی گیرد، به طوریکه که سیلات این رودخانه از چندین مسیر مختلف وارد تالاب شادگان می شده است.
وی افزود: این سیلابهای ورودی به تالاب به دلیل خشکسالی سالهای اخیر و سدسازی در رودخانه کارون که باعث کنترلهای سیلابی شد، چند سالی است که قطع شده است.
این مقام مسئول در استان خوزستان در ادامه گفته های خود همچنین بر تاثیر بارندگی ها بر حیات تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: بسیاری از مناطق این تالاب که در تابستان امسال دچار آتش سوزی شده بودند هم اکنون احیا شده اند.
به گفته وی، نیزارهای این تالاب در حال رویش هستند و پیش بینی می کنیم با تداوم روند بارندگی ها، تالاب هورالعظیم نیز جان دوباره گیرد.
برچسب ها: تالاب شادگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار