۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

700 تن میگوی پرورشی در گلستان تولید شد

با اتمام فصل برداشت میگوی پرورشی در استان گلستان، میزان میگوی تولید شده طی سال جاری در این استان بیش از 712 تن اعلام شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۳۲۱
700 تن میگوی پرورشی در گلستان تولید شد
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مجتمع پرورش میگوی گمیشان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه میگو در آن صورت می گیرد.
سید جواد قدس علوی با اشاره به اینکه آغاز تولید میگو از اوایل اردیبهشت ماه در این سایت آغاز شده بود، خاطرنشان ساخت: برداشت میگوی پرورشی در سایت های گمیشان هم اکنون به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به اینکه برداشت میگو از اواسط شهریورماه آغاز شده بود و تا چند روز اخیر ادامه داشت، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده، امسال بیش از 712 تن میگوی پرورشی در استان گلستان تولید شده است.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: این در حالی است که سال گذشته 481 تن میگوی پرورشی در مزارع استان تولید شده بود که تولید امسال افزایش تقریباً 50 درصدی تولید میگو در گلستان را نشان می دهد.
به گفته وی، راندمان تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش پیدا کرده که میانگین این افزایش در واحد سطح دو تن و 700 بوده که در مقایسه با دو تن تولید سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان تاکید کرد: این افزایش تولید در نتیجه مدبریت در بهره برداری و همچنین کیفیت آبی است که مستقیما از دریا به مجتمع رسانده شده است.
وی اذعان داشت: این آب با دارا بودن کیفیت بسیار خوب از لحاظ شوری، وجود کلسیم و همچنین وجود غذای زنده ای که در آب دریای خزر وجود دارد، باعث افزایش راندمان تولید و بالا بردن کیفیت میگوی تولید شده در مجتمع پرورش میگو گمیشان شده است.
وی تصریح کرد: در حاضر چهار مرکز عمل آوری میگو در شهرستان های بندرترکمن، بندرگز و کردکوی فعال هستند که ظرفیت کل این مراکز هزار و 250 تن است.
قدس علوی اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم تولید میگوی استان گلستان را در سال آینده به هزار و 500 تن برسانیم.
وی گفت: بر همین اساس در نظر داریم تعداد مراکز عمل آوری و تکثیر میگو را در استان گلستان افزایش دهیم تا بتوانیم به اهداف تعیین شده به راحتی دست یابیم.
برای سال آینده با توجه به پیش بینی 1500 تن تولید میگو در استان این مراکز باید ظرفیت خود را افزایش دهند و برآنیم مراکز دیگری را هم در این پروسه وارد نماییم.
این مقام مسئول در استان گلستان تصریح کرد: از آنجا که یکی از مهمترین معضلات و هزینه های پرورش میگو تامین غذا است با این روش توانسته ایم باعث کاهش هزینه در بحث غذای میگو شویم.
قدس علوی خاطرنشان ساخت: توجه به این نکته قابل اهمیت است که استانهای جنوبی با اینکه در مرکز تولید میگو کشور قرار دارند تا به حال این ضریب تبدیلی غذا را تجربه نکرده اند.
وی همچنین در خصوص افزایش سرانه مصرف داخلی میگو گفت: عمده تولید ما با توجه به شرایط ایده ال، صرف صادرات و عرضه در بازارهای جهانی می شود.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: تاکنون هفت محموله، بالغ بر 165 تن از میگو تولید شده در استان گلستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی صادر شده است.
به گفته وی، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در بخش صادرات شیلات استان، صادرات میگوی گلستان همچنان ادامه خواهد داشت.
برچسب ها: میگو گلستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار