۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

سفید شدگی مرجان های قشم به 70 درصد رسید

بررسی ها و پایش های مجدد بر روی مرجان های سفید شده خلیج فارس باهدف شناسایی مرجان های احیا شده، اواخر آبان ماه از سرگرفته خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۲۶۳
سفید شدگی مرجان های قشم به 70 درصد رسید
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پس از گزارش های ارسالی به سازمان محیط زیست مبنی بر سفیدشدگی مرجان های کیش، تیمی متخصص از معاونت محیط زیست دریایی با همکاری اداره کل های محیط زیست استان های ساحلی جنوب کشور، مرجان های اطراف جزایر و سواحل جنوبی کشور را در خلیج فارس و دریای عمان مورد پایش قرار دادند.
داوود میرشکار ادامه داد: بر این اساس این پایش ها در جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک، خارگ، خارگو، ابوموسی و سواحل چابهار مورد بررسی قرار گرفت.
وی یادآور شد: همچنین مرجان های سفید شده جزایر کیش و قشم نیز توسط مسئولان محیط زیست سازمان مناطق آزاد این جزایر مورد پایش قرار گرفت.
میرشکار تاکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد افزایش ناگهانی دمای آب موجب سفیدشدگی مرجان ها شده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از آنجا که این احتمال وجود دارد با خنک تر شدن آب و هوا بخشی از مرجان های سفید شده به صورت مجدد احیا و به چرخه محیط زیست دریا وارد شوند، لذا پایش مجددی از اواخر آبان ماه در مناطق ذکر شده انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: در پایش های انجام شده مشخص شد فیتوپلانکتونها در سطح پایینی برخی از مرجان های سفید شده وجود داشتند که این امر حاکی از احتمال احیای برخی از این مرجان ها بود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این مرحله از پایش که قرار است اواخر آبان ماه انجام شود اگر مرجانهایی احیا نشده باشند، حاکی از مرگ حتمی آنها است و امکان احیای مجدد آنها پیش از گذشت سه ماه دیگر وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه سخنان با اشاره به پایش های انجام شده در جزیره خارگ اذعان داشت: طی دو ماه گذشته در سه منطقه شرق و غرب جزیره خارکو و شمال جزیره خارک نیز بررسی انجام شد.
میرشکار یادآور شد: این پایش ها نشان داد مرجان های بخش شرقی و شمالی جزیره خارگ در سلامت مناسب به سر می برند اما غرب جزیره خارگو به علت ساکن بودن جریان های آبی و افزایش دما حدود 40 درصد از مرجان ها سفید شده اند.
وی با اشاره به اینکه بررسی و پایش مرجان های سفید شده در کیش و قشم توسط اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد این جزایر انجام شد، گفت: بر اساس اعلام سازمان منطقه آزاد کیش 43 درصد مرجان های کیش دچار سفید شدگی شده اند.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: همچنین سازمان منطقه آزاد قشم میزان سفید شدگی مرجان های اطراف این جزیره را 70 درصد اعلام کرده است.
وی تاکید کرد: ما از آنها خواستیم که نتایج دقیق تری در خصوص سفید شدگی مرجان ها در این جزایر به ما ارائه دهند.
میرشکار، همچنین از انجام پایش های مرجان های سفید شده در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب بزرگ خبر داد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: بررسی در چابهار نیز نشان داد که حدود 50 درصد آبسنگ های مرجانی این جزیره نیز سفید شده اند که بیشترین علت آن فعالیت های انسانی و تا حدودی کدورت آب اعلام شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار