۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

60 درصد آلودگی های دریایی منشا خشکی دارد

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی را چالش های اصلی محیط زیست دریایی عنوان کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۲۰۹
60 درصد آلودگی های دریایی منشا خشکی دارد
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار مانا گفت: حفاظت از منابع آبزیان دریای خزر به عنوان یکی ضروریات فعلی کشور است.
پروین فرشچی ادامه داد: طی سالهای اخیر آسیب های بسیاری متوجه ذخایر آبزیان دریای خزر شده است به گونه ای که هم اکنون شاهد کاهش شدید تعداد ماهیان با ارزش خاویاری هستیم تا جایی احتمال خطر انقراض این گونه وجود دارد.
وی همچنین به کاهش شدید جمعیت ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل دخالت های انسانی آبزیان دریای خزر به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: صید بی رویه، ساخت بی رویه سدها و انواع آلودگی ها از مهمترین دلایل کاهش ذخایر آبزیان دریای خزر محسوب می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی 15 سال گذشته تراز آب دریای خزر به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: نوسانات تراز آب دریای خزر نیز به عنوان یکی ازمهمترین علل از بین رفتن زیستگاه ها و زیست و بوم های دریای خزر است.
فرشچی ادامه داد: ورود فاضلاب های تصفیه نشده به آبهای کشور به ویژه دریای خزر نیز عامل دیگر تهدید زیستگاه های دریایی است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ماهیان استخوانی عموماً برای برای تخم ریزی وارد رودخانه های منتهی به دریا می شوند که احداث سد و کم شدن آب در مسیر رودخانه ها این چرخه طبیعی زندگی آبزیان را مختل می کند.
وی در ادامه یادآور شد: ورود فاضلاب های خانگی و تصفیه نشده به دریای خزر هم اکنون بخش عمده ای از آلودگی های دریای خزر را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو متولی ساخت تصفیه خانه های فاضلاب شهری است، اذعان داشت: وزارت نیرو اعلام کرده که امسال عملیات اجرایی ساخت تعدادی تصفیه خانه فاضلاب شهری را در شهرستانهای شمالی آغاز کرده است.
وی در ادامه بیان کرد: وجود سه دریای بزرگ عمان، خزر و خلیج فارس در کشورمان باعث شده تا ایران به عنوان کشوری دریا محور معرفی شود.
فرشچی اذعان داشت: بنابراین حفاظت از محیط زیست این دریاها امری بسیار ضروری است تا بتوانیم با حفظ این منابع خدادادی نسبت به کسب درآمد از آن و ارتقای فعالیت های اقتصادی کشورمان فعالیت داشته باشیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: باوجود کمبود اعتبارات لازم و کمبود منابع مالی در سالهای اخیر نسبت به حفاظت محیط زیست دریاهای کشور موفق عمل کرده ایم و در این زمینه از تمام توان خود بهره برده ایم.
وی به آلودگی ها به عنوان یکی از چالش های اصلی محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت: 60 درصد آلودگی های دریایی منشا خشکی دارند.
فرشچی اظهار داشت: این امر بدان معناست که فعالیت در خشکی مانند استحصال زمین، آلودگی های نفتی و فاضلاب ها وارد دریا می شود و محیط را آلوده می کند.
فرشچی افزود: با ادامه این روند در بسیاری موارد زیستگاه های خود را از دست خواهیم داد که علت آن بیشتر فعالیت های انسانی است و کمتر بر اثر عوامل و بلایای طبیعی شاهد از بین رفتن محیط زیست دریاها هستیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار