۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹

تخلیه سوخت قاچاق نداشته ایم/تشکیل کمیته ویژه برای جلوگیری از سوخت قاچاق در خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون گزارشی مبنی بر تخلیه سوخت قاچاق به آب دریاهای جنوبی کشور نداشته ایم.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۱۴۴
تخلیه سوخت قاچاق نداشته ایم/تشکیل کمیته ویژه برای جلوگیری از سوخت قاچاق در خلیج فارسپروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: آخرین باری که با وارد شدن سوخت قاچاق به داخل دریا مواجه شدیم سال گذشته و حدود 500 هزار لیتر بود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: این سوخت های قاچاق وارد آبهای بندر خمیر در هرمزگان شده بود که تبعات زیست محیطی وخیمی نیز به دنبال داشت.
وی ادامه داد: از آنجا که این سوخت ها هنگام فرار قاچاقچیان در آبها رها می شود از این رو وسعت زیادی را در بر می گیرند و به علت پخش شدن بر روی آب به زودی ته نشین و یا تبخیر می شوند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: در نتیجه از بین بردن آلودگی ناشی از ورود سوختهای قاچاق به داخل آب دریا تقریباً غیر ممکن است.
وی بیان کرد: حتی اگر خیلی سریع وارد شدن هر گونه سوخت دریا به مسئولان محیط زیست اطلاع رسانی شود بازهم امکان پاکسازی وجود نخواهد داشت لذا هماهنگ شدن با سایر نهادهای مرتبط برای پاکسازی زمانبر است.
فرشچی ادامه داد: از سوی دیگر در فاصله زمانی سوخت وارد چرخه طبیعی هوازدگی می شود از این رو امکان پاکسازی و جمع آوری آن وجود ندارد.
وی ادامه داد : بنابراین برای حفاظت از محیط زیست دریا لازم است با همکاری ارگان های مختلف نسبت به جلوگیری از ورود هر گونه سوخت به آبهای کشور اقدامات لازم انجام شود.
فرشچی خاطرنشان ساخت: مسئولیت اصلی مقابله با قاچاقچیان سوخت نیروی انتظامی استان های ساحلی در جنوب کشور است بنابراین در صورتی که این بخش امنیتی کشور بتواند نسبت به جلوگیری از قاچاق سوخت موثرتر عمل کند می توان از پیش آمد چنین فجایع زیست محیطی پیشگیری کرد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: این امر باید به صورت ریشه ای حل شود و چاره آن نیز عدم قاچاق سوخت است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این راستا لازم است کمیته ای مرکب از نیروی انتظامی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست و قوه قضایه تشکیل شود تا بتوانند در این خصوص با همکاری فرابخشی موثرتر عمل کنند.
وی اعلام کرد: همچنین لازم است استانداری های استانهای جنوبی نهایت همکاری را به منظور جلوگیری از ورود سوخت قاچاق به آبهای کشور داشته باشند.
فرشچی با تاکید بر اینکه مقابله با آلودگی نفتی در آبهای کشور در حوزه مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار ندارد، تصریح کرد: اما پیشگیری از ورود آلودگی ها و کنترل آن در مسئولیت های این سازمان قرار دارد و ما نسبت به انجام آن تمام تلاشمان را انجام می دهیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون گزارشی مبنی بر ورود سوخت به آبهای جنوبی کشور توسط قاچاقچیان نداشته ایم، اظهار داشت: هر لحظه امکان این وجود دارد که در هر نقطه ای از خلیج فارس چنین اتفاقی رخ دهد.
وی عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری های فرابخشی اقدامات موثری در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت در آبهای خلیج فارس انجام دهیم.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

رضائیان Iran, Islamic Republic of ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
0
0
بسمه تعالی
با تشکر از سرکار خانم فرشچی
ابتدا باید عرض کنم که سوخت وارد شده به دریا به هیچ عنوان ته نشین نمیشود.
دوما مگر دریا جزو محیط زیست حساب نمیشود که ایشان میفرمایند مقابله با آلودگی نفتی در آبهای کشور در حوزه مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار ندارد،
پیشگیری هم نوعی مقابله است
شما هم باید پیشگیری کنید و هم اگر منطقه به واسطه مواد نفتی آلوده شد با کمک دیگر ارگانها به مقابله و پاک سازی آن بپردازید
ولی اگر دریا محیط زیست حساب نمیشود فرمایش شما صحیح است!

با تشکر
کاپیتان رضائیان
آخرین اخبار