۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶

مقررات قزاقستان، مانعی برای جاده‌ ابریشم

قزاقستان قصد دارد نقش خود را به عنوان یک هاب تجاری در مسیر چین و اروپا تثبیت کند تا از بازار ۶۰۰ میلیارد دلاری حمل‌ونقل کالا در این مسیر سود ببرد.
نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۵۸۱۳۴
مقررات قزاقستان، مانعی برای جاده‌ ابریشمبه گزارش گروه بین الملل مانا قزاقستان قوانین دست و پا گیر زیادی دارد که سبب خدشه‌دار شدن اعتبار این کشور به عنوان شریک تجاری برون‌مرزی می‌شود.
منطقه‌ محصور در خشکی آسیای میانه چشم امیدش به جذب حتی یک‌دهم از ترافیک دریایی چین ـ اروپا با استفاده از موقعیت استراتژیک خود و کمک گرفتن از غول حمل‌ونقل، دی.پی.ورلد است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی قزاقستان و ۱۷۸۰ کیلومتر مرز مشترک با چین می‌توان خاک این کشور را مسیر جایگزین مناسبی به جای حمل‌ونقل با کشتی برای حمل‌ونقل کالا از چین، ژاپن و آسیای میانه دانست.
خط راه‌آهنی که شهر چونگ‌کینگ، واقع در جنوب غرب چین، را به دویسبورگ آلمان متصل می‌کند، در حال حاضر فعال است. این خط راه‌آهن زمان طی شده بین این دو شهر را به نسبت حمل‌ونقل با کشتی تا دو ـ سوم کاهش می‌دهد.
اما هزینه‌ حمل‌ونقل با راه‌آهن دو برابر هزینه‌ مسیر دریایی است. بنابراین استفاده از مسیر ریلی، فقط برای محموله‌های فوریتی یا محموله‌های با ارزش افزوده‌ بالا توجیه پذیر است.
برای مثال، قطاری که از چونگ‌کینگ به دویسبورگ می‌رود، کامپیوتر‌های ایسر و ایسوس را با خود به اروپا می‌برد و از اروپا بی.ام.و. و مرسدس بنز به چین می‌برد.
مقامات قزاق گاهی به مسیر در حال توسعه‌ای که از آسیای میانه می‌گذرد، جاده‌‌ جدید ابریشم می‌گویند. جاده‌ ابریشم اصلی که در دوران باستان و قرون وسطی استفاده می‌شد، هم برای صادرات از چین ایجاد شده بود.
از عوامل مثبتی که شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل را مشتاق به استفاده از خطوط ریلی می‌کنند، می‌توان به کانتینری کردن محموله‌های مختلف(consolidateshipment) و تکه‌تکه کردن محموله‌ها برای ارسال (splitshipment) اشاره کرد.
به همین منظور، قزاقستان در نزدیکی مرز خورگوس(Khorgos) در ۳۰۰ کیلومتری آلماتی که بزرگترین شهر قزاقستان و یک هاب تجاری است، بندر خشک ساخته است.
مقامات این کشور امیدوارند که سرمایه‌گذاران برای کاهش مالیات‌ها، در حوالی این بندر خشک یک انبار یا حتی کارخانه تاسیس کنند که انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه گازی‌ای که به خط لوله‌ گازِ آسیای میانه به چین متصل است، تامین کند.
به گفته‌ کارل قِیسِن (Karl Gheysen)، مدیر اجرایی خورگوس گِیت‌وِی و مدیر یکی از تیم‌های کوچک دی.پی.ورلد که روی این پروژه کار می‌کند، یکی از شرکت‌هایی که برای فعالیت در منطقه‌ خورگوس تمایل نشان داده، شرکت بزرگ آلمانی BASF است.
وی به هنگام ارایه پروژه به خبرنگاران و دیپلمات‌ها گفت: «راستش را بخواهید، آن چه به شما می‌گویم، داستان آغاز به کار بندر جِبل علی است.»
هرگاه صحبت از تنوع اقتصادی به میان می‌آید معمولا از دوبی به عنوان نمونه‌ موفق یاد می‌کنند. با اینکه کشور امارات منابع نفتی زیادی دارد، اما دوبی برای درآمد اصلی خود به لجستیک، تجارت و گردشگری روی آورده است.
برای تکرار موفقیت جبل علی،‌ قزاقستان همچون دیگر کشورهای خلیج(فارس) مثل عربستان سعودی و عمان باید در نزدیکی بنادر خود منطقه‌ ویژه‌ اقتصادی ایجاد کند.
البته چارچوب قانونی قزاقستان همان قدر با دوبی تفاوت دارد که آب و هوای آن! زمستان قزاقستان خشک و زیر صفر است.
طبق نتایج تحقیقی که بانک جهانی انجام داد، در سال ۲۰۱۵ رتبه‌ تجارت برون مرزی امارات ۸ و قزاقستان ۱۸۵ از ۱۸۹ بود. این تحقیق بر اساس سنجش فاکتور هزینه‌ مالی و زمان مصرف شده برای واردات و صادرات انجام شد.
این تحقیق علاوه بر این که نشان‌دهنده‌ وسعت کشور قزاقستان و دوری این کشور از دریا است، یادآور این موضوع است که روند آماده کردن مدارک و ترخیص یک کانتینر از گمرک کشور قزاقستان ۱ ماه طول می‌کشد. در حالی که این مراحل در امارات تنها ۵ روز زمان می‌برد.
برچسب ها: بندر خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار