۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲

سازمان محیط زیست؛ همچنان مخالف صنعت اوراق کشتی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تقاضاها در کشور برای اوراق کشتی های غرق شده در دریا بسیار زیاد است اما سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل آلوده بودن این صنعت و اثرات نامطلوب محیط زیستی آن با ایجاد این صنعت مخالف است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۰۳۷
سازمان محیط زیست؛ همچنان مخالف صنعت اوراق کشتی
به گزارش خبرنگار مانا، پروین فرشچی، امروز در نشست خبری عنوان کرد: پایش هفت استان ساحلی کشور جزء برنامه های این سازمان است که در گذشته سالی یک بار انجام می شد، اما پس از آن در هر فصل و اکنون ماهانه در 40 ایستگاه انجام می شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: آخرین آمارها نشان می دهد وضعیت سواحل استان های شمالی کشور به ویژه نوشهر و چالوس از نظر آلودگی میکروبی حادتر از بقیه ایستگاه هاست.
وی تصریح کرد: این پایش ها در مورد آلودگی های نفتی، میکروبی و فاضلاب ها است که نشان می دهد سواحل شمالی بیشترین آلودگی را در بخش میکروبی دارند که بر این اساس شنا کردن و بهره برداری از آنها نباید انجام شود.
به گفته وی، در این راستا مذاکراتی با وزارت کشور صورت گرفته است تا شناگاه های سواحل شمالی کشور بار دیگر جانمایی شوند.
وی در ادامه از ورود فاضلاب به آب های شمالی کشور خبر داد و گفت: قرار بود در برنامه پنجم توسعه مسئله فاضلاب ها به طور کامل برطرف شود که این کار انجام نشد و اکنون شاهد حجم زیادی از فاضلاب های خانگی، صنعتی و کشاورزی در دریای خزر هستیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل فاضلاب در استان های جنوبی کمتر است هرچند تا حدودی در بندرعباس و بوشهر دیده می شود.
فرشچی گفت: از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست بازنگری قوانین و مقررات حاکم بر دریاها است زیرا با توجه به شکنندگی و حساسیت سواحل، این قوانین کافی نیست؛ از این رو درصدد انجام بازنگری آنها هستیم.
فرشچی ادامه داد: تقاضاها در کشور برای اوراق کشتی های غرق شده در دریا بسیار زیاد است اما سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل آلوده بودن این صنعت و اثرات نامطلوب محیط زیستی آن با ایجاد این صنعت مخالف است.
وی با بیان اینکه اوراق سازی کشتی صنعت بسیار کثیفی است، گفت: 180 کشور ساحلی در دنیا وجود دارد که فقط پنج کشور چین، اندونزی، هند، پاکستان و ترکیه صنعت اوراق کشتی را دارند.
فرشچی تاکید کرد: با توجه به اینکه این صنعت درآمد اقتصادی بسیار زیادی برای کشورها دارد اما به علت آلوده بودن آن حاضر نیستند اوراق سازی را در کشور خود انجام دهند زیرا به مرور آلودگی هوا، خاک، آب و تنوع زیستی را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اگر روزی قرار باشد مراکز اوراق سازی کشتی در کشور ایجاد کنیم باید امکان سنجی برای این صنعت را با جدیت درنظربگیریم، افزود: بنابراین مطالعه ای در قالب یک طرح از سال گذشته آغاز شد و اکنون 90 درصد آن به پایان رسیده است.
فرشچی گفت: بسیاری از کشورهای همسایه به ویژه عراق که کشتی های غرق شده زیادی دارند مایل هستند برای اوراق کردن آنها را به ایران بفروشند اما ما معتقدیم که نباید این صنعت را در کشور داشته باشیم.
وی گفت: 150 کشتی غرق شده که بدون موتور و مخزن هستند در عراق وجود دارد که اوراق آنها می تواند مواد اولیه کارخانه های فولاد را تامین کند اما هنوز هیچ اقدامی برای خرید آنها انجام نشده است.
فرشچی ادامه داد: همچنین حدود 270 کشتی غرق شده در اندازه های مختلف در مسیر اروندرود وجود دارند و صدها کشتی نیز در کف خلیج فارس و دریای عمان هستند و از آنجا که بازسازی اروندرود از نظر رونق کشتیرانی یکی از اهداف دولت یازدهم است، درنظرداریم این طرح را با دقت بیشتری مطالعه کنیم.
وی افزود: از این رو قرار است این طرح به صورت پایلوت انجام شود به این صورت که دو تا سه کشتی بدون موتور و مخزن سوخت (فقط بدنه) اوراق شود تا نتیجه تاثیر آن بر محیط زیست مشخص شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ترکیه که دارنده صنعت اوراق سازی کشتی است ادعا می کند اثرات زیست محیطی آن را به حداقل رسانده است از این رو درنظرداریم از مراکز فعال ترکیه در این زمینه بازدید کنیم.
فرشچی گفت: اکنون اوراق سازی کشتی ها به صورت غیرقانونی در سواحل و در مورد کشتی های کوچک انجام می شود و برخی مالکان کشتی های کوچک آنها را برای مدتی در سواحل رها می کنند و پس از گذشت زمان به مرور و آرام آرام اقدام به اوراق سازی آن می کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار