۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸

6 هزار تن فانوس ماهی در دریای عمان صید شد/مدیریت صید، هدف اصلی شیلات در آبهای خزر

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تثبیت و مدیریت صید ماهیان استخوانی در آبهای خزر از مهمترین اهداف صنعت شیلات کشور است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۴۵
6 هزار تن فانوس ماهی در دریای عمان صید شد/مدیریت صید، هدف اصلی شیلات در آبهای خزر
حسن صالحی به خبرنگار مانا گفت: صید ماهیان استخوانی از تاریخ بیستم مهرماه به طور همزمان در آبهای استان های گیلان، مازندران و گلستان آغاز شده است و امیدواریم صیادان شمالی بتوانند امسال صید پرباری را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه صید پایدار در دریای خزر از اهداف اصلی شیلات کشور است، خاطرنشان ساخت: تلاش سازمان شیلات ایران تثبیت و مدیریت صید در آبهای های خزر است.
رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: سال گذشته 18 تا 20 هزار تن انواع ماهیان استخوانی از آبهای دریای خزر توسط صیادان سه استان شمالی صید شد که پیش بینی می شود امسال نیز صیادان به همین مقدار از صید دست یابند.
وی همچنین به تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در رودخانه های استان های شمالی اشاره کرد و گفت: این امر مهم با کمک جامعه محلی صورت خواهد گرفت.
به گفته صالحی، تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در راستای بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر صورت می گیرد که می تواند در کنار تکثیر در مراکز بازسازی ذخایر، نقش مهمی در افزایش سرعت بازسازی داشته باشد.
رئیس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: هم اکنون سالانه میزان قابل توجه ای از ماهیان استخوانی در مراکز تکثیر استانهای شمالی کشور تولید و در آبهای خزر رهاسازی می شوند.
وی یادآور شد: گونه های ماهی سفید، کپورماهی وکفال از مهمترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر محسوب می شوند که نیمه دوم سال در حجم قابل توجهی توسط صیادان پره سه استان شمالی کشور صید می شوند.
وی اظهار کرد: بخشی از ماهیان استخوانی صید شده در بازار داخلی به فروش می رسند و مقداری نیز به کشورهای هدف صادر می شود.
صید 6 هزار تن فانوس ماهی در دریای عمان طی سال گذشته
وی در ادامه گفته های خود به صیدفانوس ماهیان به عنوان یکی از اهداف مهم شیلات کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته شش هزار تن فانوس ماهی توسط صیادان کشورمان در آبهای عمان صید شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: صیدفانوس ماهیان همواره در طول سال انجام می شود اما در برخی فصول مانند بهار شاهد پراکندگی این گونه ماهیان و کاهش میزان صید هستیم.
به گفته معاون وزیرجهاد کشاورزی، صید فانوس ماهیان در راستای تبدیل آنها به پودرماهی و صادرات، سود اقتصادی قابل توجهی را عاید صیادان خواهد کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: فانوس ماهیان صید شده صادر نمی شوند بلکه تمام آنها در کارخانجات صنایع شیلاتی داخلی به مصرف می رسند.
وی گفت: توسعه صید فانوس ماهیان به عنوان یکی از مهمترین ذخایر آبهای دریای عمان می تواند تاثیر بسزایی در اشتغالزایی به ویژه در شهرستانهای ساحلی داشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران یادآور شد: در راستای توسعه صیدفانوس ماهیان که درآبهای دور صورت می گیرد، تجهیز 60 فروند شناور به امکانات لازم جهت سفر به آبهای عمان صورت گرفته است که در این خصوص اعتبارات ویژه ای هزینه شده است.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

یحیی خوئی Iran (Islamic Republic of) ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
0
0
تا آنجا که من مطلع هستم زندگی فانوس ماهی در عمق 2000 متری است و صید آن تنها در شب و در عمق 50 تا 100 متری آبهای دریای عمان ممکن است. یادآور می شوم به مناسبت زندگی بسیار خاص و غیر معمول این نوع ماهی صید آن نیز پیچیده و مستلزم استفاده از ابزار خاص می باشد لازم به یادآوری است که طبق قراردادی گروه ما ( شامل محقق یونانی ، آلمانی و ایرانی ) مدت نزدیک به 7 ماه در دریای عمان به تحقیق در مورد حجم این ماهی در دریای عمان روش صید و عمل آوری به منظور تولید پودر ماهی و روغن ماهی مشغول کار بودیم که متاسفانه بنا بر دلایلی کارفرما از انجام تعهدات و استفاده از نتایج این تحقیقات سرباز زد و این جای سوال بسیار است که مبالغی که به شکل بخشی از تعهداتش را به ما پرداخت کرده بود به چه حسابی منظور کرده است. در هر حال جای بسیار تاسف است که این پروژه که می تواند رژیم غذایی یک کشور را تغییر دهد مسکوت مانده است. یحیی خوئی نماینده شرکت صید و کشتیرانی فیگرکو در ایران
آخرین اخبار