۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
دریای خزر چندین برابر آلوده تر از آبهای جنوب

کنترل آلودگی کشتی ها بر عهده سازمان بنادر است

در راستای کنترل و جلوگیری از ورود فاضلاب ها و فضولات کشتی ها به داخل دریا، قانونی تصویب می شود که بر اساس آن سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست به صورت ممیزی بتوانند نسبت به کنترل آلودگی های دریایی ناشی از کشتی ها عمل کنند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۳۲
کنترل آلودگی کشتی ها بر عهده سازمان بنادر است
مدیر کل دفتر آلودگی های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار مانا گفت: بر اساس قانون حفاظت از رودخانه ها و دریا در مقابل آلودگی های نفتی، سازمان بنادر و دریانوردی موظف است تاسیسات و تجهیزات دریافت آب توازن و فضولات کشتی ها را دریافت کند.
ضیاءالدین الماسی ادامه داد: همچنین در کنوانسیون های دریانوردی مقرر شده است که کشتی ها در چه فاصله ای اجازه دارند فضولات یا فاضلاب خود را تخلیه کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بنابراین جلوگیری از هر گونه آلودگی توسط تخلیه فاضلاب یا فضولات کشتی ها صددرصد به عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص هیچ گونه مسئولیتی ندارد.
الماسی در ادامه عنوان کرد: طی سالهای اخیر عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص کنترل آلودگی های ناشی از کشتی ها نامناسب نبوده است و همکاری های لازم را همواره با سازمان حفاظت محیط زیست داشته اند.
وی خاطرنشان ساخت: از سال گذشته تعریف نظام ممیزی را آغاز کرده ایم که بر اساس آن دو سازمان بنادر و دریانوردی و حفاظت محیط زیست بتوانند به صورت ممیزی نسبت به کنترل و جلوگیری از ورود فاضلاب و فضولات کشتی ها به داخل دریا جلوگیری به عمل آورند.
وی تاکید کرد: امیدواریم با تدوین این نظام ممیزی بتوانیم در راستای حفاظت از محیط زیست آبهای کشورمان، موفق تر عمل کنیم.
مدیر کل دفتر آلودگی های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت : هم اکنون تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست در بخش جلوگیری از ورود فاضلاب های شهری و انسانی از طریق سرزمین اصلی به دریاهای کشور است.
وی گفت: آمارهای اخذ شده حاکی از آن است، هم اکنون آلودگی های دریایی با منشا سرزمینی بسیار بیشتر از آلودگی های ایجاد شده توسط کشتی ها است.
الماسی اظهار کرد: بر این اساس تمام شهرهای ساحلی بالای دو هزار نفر جمعیت که فاقد تصفیه خانه فاضلاب شهری هستند و فاضلاب آنها وارد دریا می شوند را شناسایی کرده ایم.
به گفته مدیر کل دفتر آلودگی های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، از سوی وزارت نیرو قرار است در تمام این شهرها تصفیه خانه فاضلاب شهری و شبکه جمع آوری فاضلاب شهری ایجاد شود تا ورود آلودگی های این چنینی به دریاهای کشور جلوگیری به عمل آید.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: همچنین جلوگیری از ورود پساب های تصفیه شده به دریا نیز در دستور کار قرار دارد.
وی اذعان داشت می توان از پساب های تصفیه شده در راستای مدیریت بهینه منابع آبی کشور برای اموری همچون کشاورزی، ایجاد فضای سبز و ... بهره برد.
الماسی متذکر شد: فشاری که از طریق ورود فاضلاب های شهری به دریاهای کشور وارد می شود در آبهای خزر چندین برابر آبهای جنوبی است.
به گفته مدیر کل دفتر آلودگی های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بار میکروبی آبهای شمالی به دلیل شرایط آب و هوایی، تراکم جمعیت بیشتر و پرهزینه تر بودن ساخت تصفیه خانه و شبکه های جمع آوری فاضلاب در مقایسه با آبهای جنوبی بسیار بیشتر است.
وی گفت: امیدواریم با ساخت هر چه سریعتر تصفیه خانه فاضلاب شهری و شبکه های جمع آوری فاضلاب و ممانعت از ورود این آلودگی ها به آبهای کشور شاهد کاهش چشمگیر آلودگی های میکروبی در آبهای کشورمان باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار