۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

پرورش خیار دریایی در عمان و خلیج فارس با همکاری چین/خیار دریایی به کشورهای عربی صادر می شود

از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و با بهره گیری از دانش کارشناسان چینی، خیار دریایی در آبهای عمان و خلیج فارس پرورش داده خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۸۸۱
پرورش خیار دریایی در عمان و خلیج فارس با همکاری چین/خیار دریایی به کشورهای عربی صادر می شودرئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: یکی از مهمترین طرحهای موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، طرح پرورش خیار دریایی است که قرار است این طرح ملی با مشارکت سازمان شیلات ایران به سرانجام رسد.
به گفته دکتر محمد پور کاظمی ، به منظور تولید خیار دریایی در حجم انبوه از دانش کارشناسان چینی بهره خواهیم گرفت.
وی یادآور شد: بر اساس مطالعات به عمل آمده طرح پرورش خیار دریایی در آبهای استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخشی از آبهای استان بوشهر اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون در حال ارزیابی میزان ذخایر و جمعیت خیارهای دریایی در آبهای عمان و خلیج فارس هستیم همچنین مطالعات برای مکان یابی، مناطقی که قابلیت پرورش و کشت خیار دریایی را دارند در آبهای عمان و خلیج فارس آغاز شده است و به زودی این مناطق اعلام خواهند شد.
به گفته وی زمین های مورد نیاز برای کشت خیار دریایی در کف دریا خواهد بود، چرا که این گونه دریایی مواد لازم برای رشد خود را از کف دریا تامین می کند.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده قصد داریم تولید خیار دریایی را به حجمی برسانیم که قابلیت صادرات را داشته باشد.
پورکاظمی در ادامه گفته های خود عنوان کرد: طرح پرورش خیار دریایی در آبهای عمان و خلیج فارس یک سال به طول خواهد انجامید.
وی تاکید کرد: به همین منظور کارگاه تکثیر و بازسازی ذخایر خیار دریایی با مشارکت چینی ها ظرف یکسال آینده راه اندازی خواهد شد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: با آغاز به کار این کارگاه تکثیر، در نهایت موفق به تولید بچه خیار دریایی و رهاسازی در آبهای کشور برای پرورش در حجم انبوه خواهیم شد.
به گفته وی، این کارگاه تکثیر و بازسازی ذخایر خیار دریایی در سواحل چابهار راه اندازی شده است که به زودی شاهد آغاز به کار آن خواهیم بود.
دکتر پورکاظمی اذعان داشت: خیار دریایی به صورت پودر شده در صنایع غذایی و دارویی کاربردهای خاص خود را دارد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی یادآور شد: پودر خیار دریایی در کشورهای عربی برای پخت برخی غذاها بسیار کاربرد دارد همچنین در کشورهای آسیای شرقی نیز از خیار دریایی برای تهیه بسیاری از غذاها استفاده می شود.
به گفته این مقام مسئول در موسسه تحقیقات شیلات ایران، خیار دریایی در صنایع دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه کشورهای آسیای شرقی از نظر تولید خیار دریایی بسیار پیشرفته هستند، گفت: بنابراین صادرات این گونه دریایی به کشورهای آسیای شرقی در برنامه کشور وجود ندارد بلکه سعی داریم با تولید انبوه خیار دریایی این محصول را به کشورهای عربی صادر کنیم.
دکتر پورکاظمی اذعان داشت: پروژه کشت و تولید خیار دریایی توسط مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور در چابهار در حال اجرایی شدن است.
خیار دریایی یا Sea cucumber یکی از رده‌های خارپوستان است. این جانور بدنی چرم‌گون دارد و بیشتر در کف دریاها زندگی می‌کنند. نامگذاری این جانوران بخاطر شکل خیارمانندشان است.خیار دریایی حیوان خزنده‌ای است که به آهستگی به روی گلسنگ‌ها یا صخره‌ها می‌خزد و تکه‌های غذا را از محیط اطراف جمع کرده و مصرف می‌کند دستهای او مایع چسبنده‌ای ترشح می‌کند که جمع آوری غذا از روی زمین را برای او آسان می‌کند پاهای ردیفی قرمز روشن و مجموعه دستهای تغذیه کننده بنفش و زرد بسیاری از گونه‌های خیار دریایی برای استتار مناسب نیستند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار