۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

گارد ساحلی برای حفاظت از محیط زیست دریا ایجاد شود

در حالیکه در بسیاری از کشورها به منظور حفظ محیط‌ زیست دریایی گارد ساحلی ایجاد شده است اما متأسفانه در ایران به این موضوع مهم توجه لازم نشده است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۷۸۲۷
گارد ساحلی برای حفاظت از محیط زیست دریا ایجاد شود
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورها به منظور حفظ محیط‌ زیست دریایی گارد ساحلی دارند گفت: متأسفانه در ایران به این مهم توجه لازم نشده است و باید ایجاد گارد ساحلی حتماً در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت به نتیجه دلخواه نمی رسیم.
پروین فرشچی افزود: متأسفانه محیط‌ بانان و کارشناسان سازمان محیط زیست به دلیل نداشتن تجهیزات لازم و محدودیت نیروی‌انسانی در مناطق ساحلی حضور مستمر ندارند.
وی تصریح کرد: از نگاه مسئولان تنها محیط ساحل به عنوان محیط‌ زیست دریایی شناخته شده است در حالی که محیط‌ زیست دریایی باید شامل سواحل، آب‌های سرزمینی و منطقه انحصاری و اقتصادی باشد تا حفظ شود.
وی خاطر نشان کرد: در حالیکه در دنیا تنها یک تا دو هکتار از محیط‌ زیست هر کشوری به منظور حفظ و نگهداری در اختیار نیروی انسانی محیط‌ زیستی برای کنترل قرار می‌گیرد. اما در ایران در حال حاضر هر محیط‌ بان 13 تا 15 هکتار را برای حفاظت در اختیار دارد که همین کمبود نیروی‌انسانی مشکلات بسیاری را به همراه دارد.
وی با بیان این نکته که در حال حاضر در کشور محیط‌ بان دریایی وجود ندارد گفت: اکثر دانش‌آموزان از مشاغل دریایی تنها با مشاغل مرتبط با نفت ، نیروی‌دریایی و کشتیرانی آشنا هستند در حالی که بخش دریا در زمینه اشتغال‌زایی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. صدها شغل مرتبط با دریا وجود دارد که نگاه تخصصی تبلیغی برای آنها وجود ندارد.
فرشچی خاطرنشان کرد: در کنار سایر آموزش‌هایی که به محیط‌ بانان داده می‌شود مباحث حفاظت از دریا هم آموزش داده می‌شود اما پیشنهاد ما ایجاد گارد ساحلی است. در حال حاضر ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان شیلات ایران و سازمان میراث فرهنگی هر کدام دارای یگان حفاظت جداگانه‌ای هستند.
وی افزود: در همه کشورها گارد ساحلی ابتدا با اهداف نظامی ایجاد شده‌ است اما با توجه به اهمیت اقتصاد محیط‌ زیست مناطق ساحلی آنها مسائل حفاظت از محیط‌ زیست دریایی و امنیت را با هم ادغام کرده و گارد ساحلی تشکیل داده‌اند. در حقیقت مجموعه‌ای از نهادهای مختلف، گارد ساحلی مجزایی را ایجاد کرده‌اند.
وی با اشاره به اقدامات معاونت دریایی برای تشکیل گارد ساحلی خاطرنشان کرد: معاونت محیط‌ زیست دریایی ایجاد گارد ساحلی را پیشنهاد کرده است و این موضوع در پیش‌نویس قانون برنامه ششم و سند توسعه دریایی مطرح شده است.
فرشچی با بیان اینکه وزارت نیرو به وعده‌های خود در خصوص تصفیه فاضلاب‌ها در برنامه پنجم عمل نکرده است گفت: وزارت نیرو ادعا کرد که اقداماتی را در این زمینه انجام داده است اما تاکنون انسجامی در خصوص تصفیه فاضلاب‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ انجام نشده است و فاضلاب‌ها همچنان به رودخانه‌ها و دریا ریخته می‌شوند. 
وی یادآور شد: هشدار سازمان حفاظت محیط‌ زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی تا حدی است که مانع فعالیت شود و بتواند کنترل کند. حتی پس از اجازه فعالیت بتواند بازدید و ارزیابی‌های لازم را انجام دهد. برای مثال این سازمان با دفتر همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در فاز دو بندر انزلی که مدیریت تالاب را مطرح می‌کند همکاری دارد و در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌ها به بهانه اشتغال‌زایی و توسعه انجام می‌شود.
وی با اشاره به نبود ارزیابی اقتصادی از انجام توسعه در کشور گفت: اگر ارزش اقتصادی و زیست‌محیطی تالاب انزلی با ارزش اقتصادی ایجاد یک کارخانه مقایسه شود، به این نتیجه می‌رسیم که اگر محیط‌ زیست تالاب از بین برود نه تنها احیا نمی‌شود بلکه هزینه گزافی هم باید برای جبران آن پرداخته شود.
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست خاطرنشان کرد: در صورتی که توسعه کشور مطابق با آمایش سرزمین و بر اساس اسناد بالادستی انجام می‌شد شاید به نتایج مطلوبی می‌رسیدیم اما متأسفانه اهداف توسعه‌ای به قیمت از بین رفتن محیط‌ زیست صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه، محیط‌ زیست تا حدودی جای خود را باز کرده است افزود: اما متاسفانه محیط‌ زیست دریایی همچنان مظلوم واقع شده است و با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه، دریامحور است فضا باز شده تا نقش مهمی در تدوین برنامه توسعه فناوری دریایی، صنایع دریایی و برنامه ششم توسعه ایفا کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار