۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

چین به دنبال احیای راه ابریشم دریایی است

معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه و رئیس انجمن سرمایه گذاری چین گفت: دولت چین طبق به دنبال احیای راه ابریشم قدیم و راه ابریشم دریایی در منطقه است و ما مطمئن هستیم برگشت سرمایه در بندر چابهار سریع انجام می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۷۷۱۱
چین به دنبال احیای راه ابریشم دریایی است به گزارش مانا،  معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه و رئیس انجمن سرمایه گذاری چین در سفر به بندر چابهار به همراه چند مدیرعامل شرکت بازرگانی با هدف بررسی وضعیت موجود بندر شهید بهشتی چابهار گفت : کشور چین متوجه هست ایرانی ها در سرمایه گذاری به روش صادقانه وارد می شوند و ما مطمئن هستیم برگشت سرمایه در این بندر سریع صورت می گیرد.
وانگ جونگ شینگ طی بازدیدی که از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهاردر نشست با مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته ملاقاتی میان دو رئیس جمهور ایران و چین صورت گرفت و در آنجا بر همکاری توسعه بندر چابهار تاکید شد در همین راستا ما سفری به چابهارانجام دادیم و بازدیدی ازامکانات وضعیت موجود طرح توسعه داشته باشیم که خوشبختانه بندر چابهار پیشرفت قابل ملاحظه ای دارد.
وی ضمن بر شمردن مزایای بندر چابهار اظهار داشت :از طریق بندر چابهار برای 36 کشور جهان قرارداد حمل و نقلی بسته شده است که متاسفانه هیچ کدام از این قراردادها عملیاتی نشده است و ما مصمم هستیم این قراردادها جنبه عملیاتی به خود بگیرد.
وانگ جونگ شینگ افزود : اگر قرار است بندر چابهار به یک بندر بین المللی تبدیل شود پسکرانه های آن جوابگو نیست و از طرفی متصل شدن به راه آهن یکی از مهمترین ضروریات آن است.
معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه و رئیس انجمن سرمایه گذاری کشور چین در این بازدید گفت : طی برآوردی که ما در حال حاضر ازاین بندر تا زمان بهره برداری از آن داریم چیزی حدود 800 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار سرمایه نیاز است.
رئیس انجمن سرمایه گذاری خاورمیانه چین تصریح کرد: دولت ایران در امر سرمایه گذاری صادق است و چون معتقدیم دو طرف نسبت به هم صادق اند و مطمئن هستیم برگشت سرمایه سریع صورت می گیرد وارد عمل شده ایم و ما در این سرمایه گذاری سیاست برد- برد را دنبال می کنیم زیرا این روش هم به نفع دو طرف و مردم منطقه هست.
وی افزود : حضور چینی ها در بندر چابهار می تواند  زمینه همکاری خوبی را پایه گذاری کند و ما در این زمینه هیچ گونه شبهه ای نداریم.
وی گفت : اگر تحریم ها علیه ایران اعمال نمی شد امروزه بندر دبی به صورت امروزه نبود ،چون با اجرای تحریم ها ایرانی ها خیلی از چیزها را از دست دادند و در حال حاضر کشور ایران کوشش می کند تا آن فرصت های از دست داده را برگرداند و مطمئن باشید اگر این همکاری بین ایران و چین در این منطقه برقرار شود کلیه ضررهای چند ساله به سرعت بر می گردد.
وانگ جونگ شینگ تصریح کرد : شما امروزه می بینید کالا از چین مستقیماً به دبی و از دبی به بندرعباس سپس به بندر چابهار می آید اما ما می خواهیم با حضور خود در بندرچابهار این روش را اصلاح کنیم که کالا مستقیم از چین در بندر چابهار تخلیه شود. اگر چابهار توسعه پیدا کند سایر بنادر ایران و منطقه از رونق کمتری برخوردار خواهند شد.
معاون اداره همکاری اقتصادی خاورمیانه چین اظهار داشت : با توجه به پدیده دزدی دریایی در دریای مدیترانه و خلیج عدن کشور چین به دنبال بندر پشتیبان ومناسبی هست تا دسترسی خودبه آسیای مرکزی و افغانستان ،و دسترسی آسان به انرژی داشته باشد و از طرفی دولت چین طبق سیاست های رئیس جمهوری خودبه دنبال احیای راه ابریشم قدیم و راه ابریشم دریایی در این منطقه است.
وانگ جونگ شینگ افزود : چینی ها به این ضرب المثل معتقدند یک پرنده در دست داشتن بهتر از دنبال چند پرنده در آسمان بودن است ،زیرا کشور چین اگر در جایی قصد سرمایه گذاری داشته باشد به سیاست گفتار کم و عمل بیشتر می اندیشند و ما عقیده داریم در بندر چابهار باید زمان سرمایه گذاری را کوتاه کنیم  تا زودتراز آن بهره برداری کنیم و این میزان سرمایه گذاری که دربندر چابهار در نظر گرفته شده برای دولت چین بسیار ناچیز است اما آن چیزی که برای حضورما در بندر چابهار در امر سرمایه گذاری مهم است شیوه همکاری و میزان سرمایه گذاری دولت چین در بندر چابهار با تبادل نظر طرفین مشخص شود. رئیس مرکز انجمن سرمایه گذاری چین در خاورمیانه گفت : بندر گوادر پاکستان در اختیار چینی ها قرار دارد اما این برای ما کافی نیست چون چابهار یک بندر ایده آل تری برای کشو ماست و ما در این مورد تبادل نظرهایی با مقامات روسیه داشته ایم .
در ادامه مهندس سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی در این نشست با تشریح اقدامات صورت گرفته در این بندر گفت : طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حال حاضر 62 درصد پیشرفت دارد و تا نیمه اول سال 96 فاز اول بندر به بهره برداری می رسد و ما شاهد پهلوگیری کشتی های پاناماکس و سوپر پاناماکس خواهیم بود.
رضوانی گفت : سفارش خرید کلیه تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به تعداد 110 قطعه به روز دنیا ، انجام شده و در یک سال آینده وارد بندر خواهد شد .
رضوانی گفت : ما آماده هرگونه سرمایه گذاری چین و سایر کشورها در بندر چابهار هستیم زیرا در شرایط پساتحریم ما به کشوری که با عزم جدی  و به دور از حرف وارد کار عملیاتی شود استقبال می کنیم .
مدیرکل بنادرو دریانوردی تصریح کرد : فرصت پیش آمده فرصت مغتنمی است چون طرح توسعه بندر شهید بهشتی یک پروژه ملی است و سرمایه گذاری به صورت کوتاه مدت ، بلند مدت و میان مدت در این بندر می تواند انجام شود زیرا به همان اندازه بندر که چابهار در سطح کلان به عنوان یک بندر استراتژیکی تعریف شده دولت ایران به همان اندازه گامهای اساسی در توسعه آن برداشته است .
رضوانی اظهار داشت : چابهار هم از لحاظ مسافت و هزینه برای کشور چین مقرون به صرفه هست و ما آمادگی حضورسرمایه گذاران کشور چین و شرکت های فعال آن در زمینه های بندر ، تجهیزات و سرمایه گذاری به روش BOT هستیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار