۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴

خروج مرجانهای اسفنجی مهاجم از کلونی های مرجانی

مرجان های اسفنجی که گونه مهاجم برای سایر انواع مرجان ها محسوب می شوند از کلونی های سایت جدید مرجانی خلیج چابهار توسط غواصان متخصص خارج شدند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۵۶۷
خروج مرجانهای اسفنجی مهاجم از کلونی های مرجانی

سعید محمودی، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: اخیراً پایشی توسط تیم غواصی متخصص از کارشناسان محیط زیست دریا از سایت جدید مرجانی چابهار به عمل آمد.
وی گفت: در این پایش مشاهده شد که مرجانهای اسفنجی به داخل کلونی های سایر انواع مرجان ها نفوذ کرده اند.
وی با اشاره به اینکه مرجان های اسفنجی برای سایر مرجان ها، گونه مهاجم محسوب می شوند، خاطرنشان ساخت: این مرجان های اسفنجی به مرور باعث از بین رفتن سایر مرجان ها می شوند.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با کمک تیم غواصی متخصص موفق شدیم تا تعداد زیادی از این مرجان های اسفنجی را که در میان کلونی های سایت جدید مرجانی نفوذ یافته بودند، پاکسازی کنیم.
وی تاکید کرد: مراقبت از کلونی های سایت جدید مرجانی نیازمند پایش های مکرر توسط کارشناسان محیط زیست دریایی است.
محمودی در ادامه به وضعیت سفید شدگی مرجانهای خلیج چابهار اشاره کرد و اذعان داشت: همانطور که قبلاً در اخبار اعلام کردیم فاجعه زیست محیطی در خلیج چابهار شکل گرفته است.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان گفت: وسعت زیاد سایت جدید مرجانی به مقدار 25 هکتار، حجم کاری بسیار زیادی را برای نجات مرجانها از ادامه خطر رسوب گرفتگی، تهاجم مرجان های اسفنجی و پدیده سفید شدگی می طلبد.
سازمان بنادر و دریانوردی باید اعتبارات لازم برای پایش را تامین کند
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: در صورتی که پایش های مکرر این سایت مرجانی برای کمک به احیای دوباره مرجان ها صورت نگیرد به زودی شاهد نابودی کل سایت جدید مرجانی چابهار خواهیم بود.
به گفته وی، پایش هفتگی یا ماهانه سایت جدید مرجانی چابهار نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است که امیدواریم با تامین آن بتوانیم در راستای حفاظت محیط زیست آبهای خلیج عمان اقدامات موثری انجام دهیم.
وی یادآور شد: پس از انتقال مرجان ها به سایت جدید، مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی به صورت سالانه اعتباراتی را جهت پایش های زیست محیطی این سایت تخصیص دهد که این امر تاکنون محقق نشده است.
محمودی تصریح کرد: با مکاتبات صورت گرفته با سازمان بنادر و دریانوردی، مقرر شده به زودی این سازمان مبلغی را برای انجام پایش های زیست محیطی در سایت جدید مرجانی چابهار انجام دهد.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفته های خود یادآور شد: با توجه به اجرایی شدن پروژه توسعه اسکله شهید بهشتی در شهرستان چابهار ، مرجان های واقع شده در این قسمت به اجبار به سایت جدیدی منتقل شدند.
به گفته محمودی، در یک اقدام کاملاً منحصر به فرد در کشور، این مرجان ها به سایت جدیدی واقع در پایین دست هتل لیپار در بندر چابهار منتقل شدند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: با وجود اینکه بر اساس مطالعات انجام شده قرار بود 18 هزار کلونی مرجانی به سایت جدید منتقل شود اما در پایان کار کارشناسان محیط زیست دریایی موفق به انتقال بیش از 30 هزار کلونی به سایت جدید شدند.
به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، در این جابه جایی تلفات بسیار اندکی صورت گرفت و پروژه با موفقیت کامل به اتمام رسید.
وی خاطرنشان کرد: اما هم اکنون به دلیل رسوب گرفتگی که بخش زیادی از آن ناشی از فعالیت های ساخت و ساز اسکله شهید بهشتی است، شاهد تلف شدن بیش از 35 درصد از این مرجان ها هستیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار