۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

اعلام دلیل سفید شدگی مرجان های خلیج فارس تا پایان هفته

گزارش دلیل سفیدشدگی مرجانهای خلیج فارس و دریای عمان تا پایان هفته جاری نهایی و اعلام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۴۹۵
اعلام دلیل سفید شدگی مرجان های خلیج فارس تا پایان هفته
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: به منظور بررسی دلیل سفید شدگی مرجانهای آبهای جنوبی، تیم کارشناسی به بخش های مختلف خلیج فارس و دریای عمان اعزام شده اند.
پروین فرشچی گفت: این تیم شامل برخی کارشناسان محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان ادارات محیط زیست استان های ساحلی در جنوب کشور به همراه تعدادی غواص است.
وی اذعان داشت: این تیم تحیققاتی به جزایر خارگ و خارگو که دارای مرجان های بسیار زیادی هستند نیز اعزام شده اند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت:همچنین مرجان های سایر جزایر جنوبی کشور و نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان نیز در دست بررسی است.
وی تصریح کرد: دلایل سفید شدگی مرجان ها می تواند بسیار متنوع باشد که مهمترین آنها افزایش کدورت آب، آلودگی و نیز افزایش ناگهانی دمای آب است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: به نظر می رسد دلیل اصلی سفید شدگی مرجان ها در آبهای جنوبی کشور افزایش ناگهانی دمای آب باشد که این امر هنوز به طور کامل اثبات نشده است.
به گفته وی، افزایش ناگهانی دمای آب به گرمایش زمین مربوط می شود و در صورتی که این امر باعث سفیدشدگی مرجان ها شده باشد، کار سختی در راستای حفاظت محیط زیست دریایی پیشرو خواهیم داشت چرا که مقابله با تغییرات اقلیمی طبیعی بسیار دشوار خواهد بود.
فرشچی بیان کرد: اگر سفید شدگی به دلیل آلودگی آب ایجاد شده باشد این امر را می توان با انجام تدابیر لازم تا حدی کنترل کرد.
به گفته وی، سفید شدگی مرجان ها در آبهای جنوبی در خلیج فارس و دریای عمان گزارش شده است اما این امر در مرجان های خلیج فارس بسیار جدی تر است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: به نظر می رسد تا پایان هفته جاری، گزارش دلیل سفیدشدگی مرجانهای خلیج فارس و دریای عمان نهایی و اعلام خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با نهایی شدن این گزارش، اقدامات عملی برای نجات مرجان ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست آغاز خواهد شد.
به گفته فرشچی، مرجان ها با گونه های مختلف یکی از مهمترین آبزیان و با ارزش ترین گونه های دریایی در فرایند اکولوژیکی محیط زیست دریا محسوب می شوند.
وی اظهار امیدواری کرد: با اقدامات در دست انجام بتوانیم هر چه سریعتر در راستای حفاظت از مرجان های خلیج فارس و دریای عمان گام برداریم.
لازم به ذکر است، مرجان‌ها در آب‌های ایرانی خلیج‌فارس، تا اندازه زیادی محدود به جزیره‌ها هستند. بیش‌ترین مناطق مرجانی ایران در خلیج‌فارس در اطراف جزایر خارگ و خارگو در شمال و اطراف جزایرجنوبی بین لاوان تا هرمز از جمله جزایر هندورابی، کیش، فارور، بنی‌فارور، سیری، لارک، هنگام، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و قشم واقع شده‌اند.
آبسنگ‌های مرجانی ایران عمدتاً از نوع حاشیه‌ای بوده و از شمال‌غرب به جنوب‌شرق خلیج‌فارس، در اطراف ۱۶ جزیره و دو منطقه ساحلی، یعنی خلیج نایبند و خلیج چابهار رشد کرده‌اند.
در خلیج‌فارس نرخ تخریب و خسارت وارده به آبسنگ‌های مرجانی به دلیل فعالیت‌های انسانی گسترده و کنترل نشده بسیار شدیدتر از نرخ متوسط جهانی است. طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد در چند دهه اخیر بیش از ۷۰ ‏درصد سواحل مرجانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از جمله ایران نابود شده‌است که عمده دلایل آن آلودگی‌های نفتی و پیشروی ساخت و سازهای ساحلی در داخل دریا بوده‌‏است. میان استخراج و بهره‌برداری و حمل و نقل نفت بیش‌ترین نقش را در تخریب سواحل مرجانی دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار