۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷

حال دریاها خوب نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زنگ خطر برای دریاها به صدا درآمده است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۶۴۵۵
حال دریاها خوب نیستبه گزارش خبرنگار مانا معصومه ابتکاردر مراسم گرامیداشت دریانوردی، ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی که عصر امروز در این سازمان برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته دریانوردی، گفت: دریاها علاوه بر اینکه از ذخایر ارزشمند کره زمین هستند اقلیم را نیز مدیریت می‌کنند چرا که تولید اکسیژن به عهده دریاهاست. دریاها علاوه بر جابه جایی‌ها و حمل و نقل، میلیون‌ها نفر را تغذیه می‌کنند و مامن هزاران گونه خارق العاده آبزی است. اما بخاطر فعالیت های حساب نشده انسانی، حال دریاها خوب نیست و زنگ خطر برای دریاها به صدا درآمده است.
وی افزود: چنین مناسبت‌هایی مثل گرامی داشت هفته ملی دریانوردی شاید به ما امکان دهد تا در نوع بهره برداری از دریاها، مدیریت منابع آب، مدیریت سواحل، آلودگی دریایی، ورود فاضلاب ها و پساب ها به داخل دریاها تجدیدنظر کنیم.
ابتکار تصریح کرد: در بند 14یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار که به عنوان اهداف جهانی در سازمان ملل تصویب شد، به مسائل دریاها اشاره شده و تصریح می کند، حفاظت و استفاده پایدار از دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار اهمیت دارد. بنابراین، باید در کشور برنامه ریزی های خیلی جدی فرابخشی با نگاه جامع و آینده نگر برای مدیریت دریاها صورت گیرد و انتظار داریم در برنامه ششم به آن توجه شود و سازوکارهای موثر پیشبرد این امور در نظر گرفته شده است تا بتوانیم همپای جهان در کنوانسیون‌های مختلف مثل کنوانسیون تهران، کنوانسیون لندن و پروتکل‌های منطقه‌ای حضور موثر برای مدیریت دریاها، کاهش آسیب‌ها و مدیریت پایدار داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آسیب به دریاها فقط از جهت زیست محیطی نیست، ادامه داد: جمعیت‌های ساکن در سواحل به لحاظ معیشت، سلامت و زندگی آسیب می‌بینند و در عرصه‌های گردشگری و شیلات لطماتی پیش می‌آید و به طور کلی آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.
ابتکار در ادامه با اشاره به مطالعه UNEP در مورد میزان خدمات اقیانوس هند غربی گفت: در اقیانوس هند غربی فقط خدمات اکوسیستمی دریا سالانه بالغ بر 25 میلیارد دلار تخمین زده شده است که شامل خدمات مختلف شیلات، مرجان‌ها و گونه‌های مختلف آبزی است. شاید اگر برای خلیج فارس نیز ارزیابی در مورد خدمات آن صورت می گرفت، خدمات ارزشمندی برای آن تخمین زده می‌شد.
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم گام‌های موثری در زمینه جمع آوری و تصفیه فاضلاب‌ها و مدیریت پسماندها در استان‌های شمال کشور داشته و برنامه‌هایی نیز برای کاهش ورود آلاینده ها به دریا در دست اقدام است، گفت: لازمه استفاده از دریاها برنامه‌ریزی جدی، حفاظت از تنوع زیستی، کاهش آلاینده‌ها به ویژه بحث فاضلاب‌ها است.
ابتکار با بیان اینکه بحث ارزیابی زیست محیطی دریاها و سواحل از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز می باشد، تصریح کرد: در زمینه جزایر رصد، پایش و برنامه‌ریزی برای آنها بر مبنای نگاه حفاظتی اتفاق می‌افتد. همچنین پایش‌های مختلف ومدیریت مناطق حفاظت شده ساحلی صورت می‌گیرد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منابع ارزشمند در جنوب کشور گفت: باید بتوانیم با ارتقاء سطح مدیریت و برنامه‌ریزی منسجم اجرای درست آن‌ها وضعیت آنها را بهبود بخشیم. به همین منظور در همه استان‌ها اجرای مدیریت مناطق حفاظت شده براساس اصول مدیریت پایدار و مبانی حفاظتی را اجرا کرده‌ام.
ابتکار گفت: اکنون 3 تا 4 درصد مناطق حفاظت شده دریایی تحت مدیریت سازمان محیط زیست است که در نظر داریم تا سال 2020 به 10 تا 11 درصد افزایش یابد که در این راستا تفاهم نامه ای با استانداران مناطق ساحلی امضا کرده ایم.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به همکاری‌های موجود میان این سازمان و سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بحث مقابله با آلودگی‌های نفتی همکاری‌هایی با سازمان بنادر و دریانوردی داریم. ضروری است بتوانیم با نظارت و جلب مشارکت بین بخشی مشکلات را حل کنیم و پیش از پیش به بحث دریاها توجه داشته باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار