۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹

راهیابی حوزه دریایی به برنامه ششم افتخار دولت است

معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئولان امروزه به دریا محور بودن کشور تاکید دارند و راهیابی حوزه دریایی به برنامه ششم توسعه افتخار دولت در دو سال گذشته است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۴۵۴
راهیابی حوزه دریایی به برنامه ششم افتخار دولت است
به گزارش مانا پروین فرشچی در مراسم گرامیداشت دریانوردی، ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی و صنعت بیمه که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد ضمن گرامیداشت شهدای غواص دفاع مقدس، گفت: هر سال روز جهانی دریانوردی در هفته آخر سپتامبر جشن گرفته می شود. سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان یک سازمان تخصصی سازمان ملل به خاطر اهمیت صنعت دریانوردی در صنعت جهان، این روز را به عنوان روز جهانی دریانوردی معرفی کرده است.
وی با تاکید براینکه ایران هم اکنون به دریا و سواحل اهمیت زیادی می دهد، ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی اجرای کنوانسیون مارپول و ضمائم شش گانه آن فعالیت های زیادی را برای مقابله با آلودگی های نفتی، زباله های دریایی و فاضلاب را انجام می دهد و برای اولین بار شاهد آن هستیم که سند توسعه فناوری دریایی، سند توسعه صنایع دریایی و به موازات آن ها سند محیط زیست دریایی در کشور راه خودش را برای برنامه ششم باز می کند.
وی ادامه داد: ایران از اولین کشورهایی است که به مسائل دریانوردی اهمیت داده است و در دریا حضور داشتند؛ ایرانیان باستان 10 مرداد را روز دریا نامگذاری کرده بودند و از این روز را روز آغاز آرامش دریاها می دانستند. اما متاسفانه در یک دوره ای از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان غافل شدیم.
فرشچی با اشاره به اینکه مسئولان امروزه به دریا محور بودن کشور تاکید دارند و راهیابی حوزه دریایی به برنامه ششم توسعه افتخار دولت در دو سال گذشته است، افزود: خوشبختانه در برنامه توسعه ششم، به دنبال آن هستیم که مسائل دریایی را در برنامه های کلان اجرایی دنبال کنیم. امیدواریم با عزم ملی و فراملی که داریم بتوانیم توسعه صنایع دریایی را در راستای حفاظت از محیط زیست، دریاها و سواحل، به عنوان توسعه پایدار مطرح کنیم.
معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم سال آینده این برنامه با گستردگی بیشتری ادامه داشته باشد.
بنابراین گزارش، مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: حفاظت از پهنه های آبی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین برنامه های حفاظتی باید فرا ملی باشد زیرا در حوضه های آبی مانند خلیج فارس و دریای خزر چندین کشور مشترک هستند و اگر آلودگی وارد این حوضه ها شود، باید کشورها در رفع آن با هم همکاری کنند.
قادری ادامه داد: ایران با داشتن پهنه های آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر دارای 5 هزار و 500 کیلومتر خط ساحلی است، خیلج فارس یک دریای نیمه بسته است و اگر آلودگی وارد آن شود برای خروج به زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین، پاک نگه داشتن خلیح فارس بسیار حایز اهمیت است.
وی افزود: سالانه نیز بیش از 5 هزار تردد کشتی از طریق تنگه هرمز وارد خلیج فارس می شود. از این تعداد کشتی حدود 17 هزار تانکرهای اقیانوس پیما هستند که که میزان آلودگی بالایی دارند. بنابراین رعایت نکات ایمنی و محیط زیستی در تردد کشتی ها بسیار مهم است و در این راستا چندین پروتکل از جمله راپمی، رامسر و میمک وجود دارد که رعایت تمام بندهای آن ها الزامی است.
مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: ایران به تمام پروتکل های دریایی ملحق شده است و قوانین خوبی در زمینه محیط زیست دریایی در کشور وجود دارد که از جمله می توان به قانونی در زمینه فعالیت سکوهای نفتی اشاره کرد که این سکوها اجازه ندارند ضایعات خود را در دریا رها کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار