۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
پیام دبیرکل آیمو به مناسبت روز جهانی دریانوردی؛

آموزش؛ بستر کشتیرانی ایمن

کوجی سکیمیزو در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی گفت: استانداردهای مؤثر آموزش بستر صنعت کشتیرانی ایمن و امن است و به همین دلیل شعار روز جهانی دریانوردی امسال «آموزش و ترویج دریانوردی» تعیین شده است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۴۵۱
آموزش؛ بستر کشتیرانی ایمن
به گزارش مانا دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در این پیام که به مناسبت روز جهانی دریانوردی 2015 صادر شده آورده است: کشتیرانی از اهمیت بالایی در جامعه جهانی برخوردار است و نقش مهمی در توسعه پایدار دارد. دنیا وابسته به صنعت ایمن و مؤثر کشتیرانی است و این صنعت وابسته به منابع کافی دریانورد برای راهبری کشتی‌هایی است که کالاهای ضروری ما را حمل کنند.
کشتیرانی صنعت بسیار تخصصی است و نیازمند مهارت، دانش و تخصص کسانی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و یادگیری همه موارد در این شغل امکان‌پذیر نیست.
کشتیرانی به عنوان یک صنعت کاملاً بین‌‌المللی، نیازمند شبکه جهانی آموزش متخصصان و پایگاه‌های آموزشی برای اطمینان از جریان پیوسته افراد متخصص شناخته می‌شود.
آموزش و ترویج دریانوردی در جهان باید از کیفیت بالا و یکسانی برخوردار باشد و بر اساس تخصص و مهارت از آخرین تکنولوژی‌ها بهره ببرد- نظیر شبیه‌سازهایی که کشتی‌های مدرن در ساختار جدید پل فرماندهی نمایش می‌دهند. اما آموزش و ترویج دریانوردی تنها برای دریانوردان در نظر گرفته نشده است بلکه آموزش دریانوردی نیازمند پوشش گسترده‌ای است مانند طراحی کشتی، مهندسی دریا، حقوق دریاها و سایر رشته‌ها که نیازمند آموزش متخصصان است.
IMO تجربه وسیعی در زمینه نیروی‌انسانی در کشتیرانی دارد که آموزش دریانوردی یکی از وظایف اصلی آن در این زمینه است.
کنوانسیون بین‌المللی 1978 در خصوص "استانداردهای آموزش، صدور گواهی‌نامه و نگهبانی دریانوردان" برای دریانوردان الگوی بین‌المللی جهت آموزش و ترویج دریانوردی تعیین کرده است که تطبیق با این استانداردها برای خدمت بر روی کشتی ضروری است. اصلاحات مهمی در این کنوانسیون در سال 2010 در مانیل به تصویب رسید. اما در عین حال اصلاحات دیگری باید توسط اعضاء برای اطمینان از اجرای مؤثر آن تا اول ژانویه 2017 صورت گیرد.
برنامه جامع همکاری‌های فنی IMO با نگاه گسترده‌تر نسبت به تهیه یک چارچوب گسترده برای کمک به کشورهای درحال توسعه در جهت ارتقاء مهارت‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز برای تطابق مؤثر با اسناد IMO اقدام کرده است.
این برنامه به همراه سایر مؤسسات آموزش دریانوردی IMO، دانشگاه جهانی دریانوردی و مؤسسه حقوق بین‌المللی دریایی، کمک مؤثری در جهت حفظ مدیران رده بالا، سیاست‌گذاران و سایر دست‌اندرکاران این حرفه می‌کند.
ما به این مؤسسات و فارغ‌التحصیلان آنها بسیار افتخار می‌کنیم که اکنون صاحب جایگاه‌های پر مسئولیتی می‌باشند و بر جامعه دریانوردی اثرگذارند.
در آینده، نیروی‌انسانی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود، نه به دلیل عوامل اقتصادی بلکه به دلیل تحولات این صنعت در جهت رسیدن به استانداردهای بالاتر ایمنی، اثرات زیست‌محیطی و پایداری که این نقش بر عهده نیروی انسانی است که این اهداف نوین را تحقق می‌بخشد.
برای وارد کردن نسل‌های جدید به بخش دریانوردی به عنوان یک حرفه، نیاز به تلاش بیشتری است و این حرفه باید به عنوان یک شغل رضایت‌بخش و امیدبخش به نسل‌های جدید انتقال یابد.
تأکید بیش از حد بر اهمیت این موضوع غیرممکن است. کشتیرانی بدون نیروی کار با کیفیت، با انگیزه، آموزش‌دیده و ماهر براساس استانداردهای بین‌المللی صحیح، رشد نمی‌کند. این امر حتی با تمامی پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه ایمنی و اثرات زیست‌محیطی در صورتی که نیروی کار موجود در آن صنعت نتواند آن را به درستی اجرا کند به خطر می‌افتد. اهمیت آموزش و تعلیم کارکنان دریانوردی در حال و آینده بیش از پیش است.
استانداردهای مؤثر آموزش، بستر صنعت کشتیرانی ایمن و امن است و به همین دلیل شعار روز جهانی دریانوردی امسال «آموزش و ترویج دریانوردی» تعیین شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار