۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶

اسکله های بندر چابهار برای ورود هند آماده می شوند

اسکله های مستقر در بندر مهم استراتژیکی چابهار برای اجاره و توسعه آن به هندی ها واگذار می شود. این مهم باعث می شود راه دیگری برای هند در تجارت با افغانستان، آسیای میانه و به عبارتی دور زدن پاکستان مهیا شود.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۶۲۴۸
اسکله های بندر چابهار برای ورود هند آماده می شوند
به گزارش گروه بین الملل مانا نیتین گادکاری وزیر راه و اتحادیه حمل و نقل جاده ای گفته است موانع و مشکلاتی که بر سر راه توافق ایران ـ هند در مورد این بندر بوجود آمد [البته پس از اعلام رسمی آن در ماه می] در زمان بازدید وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف - حل و فصل شد".
گادکاری همچنین بدون اشاره به جزئیات بیشتر تصریح کرد " نخست وزیر با دولت ایران گفتگو کرد... وزیر امور خارجه ایران در 8 الی 10 روز گذشته با اینجانب ملاقات داشتند... و ما مسئله را فیصله دادیم،".
بنابر تفاهم نامه منعقده، بندر چابهار برای حمل و نقل نفت خام و اوره به کار گرفته خواهد شد که این امر به نوبه خود موجب کاهش شدید هزینه های حمل و نقل واردات این دو قلم کالا خواهد شد.
طبق تصمیم قبلی قرار است بندر چابهار با استفاده از وسیله نقلیه خاصی که در مالکیت طرفین است با سرمایه گذاری قریب به هشتاد و پنج میلیون دلار توسعه یابد. نوعی کالای چند منظوره و ترمینال کانتینری نیز در دستور کار این بندر قرار دارد.
پیش بینی می شود حضور هندوستان در چابهار موجب کمرنگ شدن حضور چین در بندر گوادر پاکستان خواهد شد. همچنین کشور هند از مزیت چندین قرن ارتباط با ایران به ویژه زمانی که انتظار می رود تحریمات اقتصادی علیه ایران در نتیجه امضاء توافق هسته ای با غرب برداشته شود، برخوردار خواهد شد.
هفته ها پس از امضاء این تفاهم نامه، دولت ایران به منظور به روزرسانی، بندر چابهار را به یک شرکت خصوصی به نام آریا بنادر اجاره داده است. همین مسئله باعث شد که سوالاتی در مورد قرارداد ایران ـ هند مطرح شود و هشدارهایی برای طرف هندی در پی داشته باشد؛ این در حالیست که توافق صورت گرفته با شرکت آریا بنادر در ماه مارس[فروردین ماه] انجام شده است، این در حالیست که MOU در ماه می [خرداد ماه]، بین گادکاری و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران به امضا رسید.
برچسب ها: چابهار
ارسال نظرات
آخرین اخبار