۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

مدیریت 75 درصد از عملیات نجات دریایی در هرمزگان

مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی (MRCC) بندرعباس طی پنج ماهه نخست سال جاری با مدیریت 55 عملیات جستجو و نجات دریایی، جان 271 نفر دریانورد مضطر را در آب های خلیج فارس و دریایی عمان نجات داده است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۰۳۷
مدیریت 75 درصد از عملیات نجات دریایی در هرمزگان
به گزارش مانا، مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تصویب طرح استانی جستجو و نجات دریایی در نشست اخیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به منظور انسجام بیشتر ارگان های استانی در زمینه مدیریت سوانح دریایی کشور خبر داد.
ابراهیم ایدنی  ضمن اعلام این خبر افزود: هماهنگی و پشتیبانی مؤثر سازمان ها و ارگان های استانی در زمان بروز سوانح دریایی، حضور نیروهای آموزش دیده و وجود تجهیزات مناسب برای عملیات جستجو و نجات از جمله مواردی است که در این طرح گنجانده شده است.
وی کاهش تلفات انسانی در هنگام بروز سوانح دریایی، تردد ایمن ناوگان تجاری بین المللی، سنتی، باری و صیادی در حوزه استان، ایجاد محیطی امن برای مسافران دریایی، کاهش حق بیمه مسئولیت و باربری در صنعت کشتیرانی را از جمله مزایا و دستاوردهای تصویب این طرح در عالی ترین مرجع اجرایی استان عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) بندرعباس به عنوان پیشرفته ترین مرکز دریایی کشور از شش فروند شناور پیشرفته جستجو و نجات، یک فروند قایق RIB، بالگردهای جستجو و نجات با قابلیت پرواز در شب و 32 ایستگاه مردمی (همیار ناجی) برخوردار است.
وی اضافه کرد: ام.آر.سی.سی بندرعباس به عنوان مرکز بین المللی عملیات مشترک منطقه از سوی سازمان جهانی دریانوردی، سازمان میمک مستقر در بحرین و سازمان راپمی مستقر در کویت شناسایی شده است.
به گفته ایدنی، این مرکز طی پنج ماهه نخست سال جاری با مدیریت 55 عملیات جستجو و نجات دریایی، جان 271 نفر دریانورد مضطر را در آب های خلیج فارس و دریایی عمان نجات داده است.
این مقام مسئول ضمن اشاره به اهمیت هرمزگان و موقعیت ویژه جغرافیایی آن در مباحث جستجو و نجات دریایی، بیان کرد: این استان به دلیل قرار گرفتن در جوار تنگه هرمز به عنوان یکی از پرترددترین گذرگاه های دریایی جهان و برخورداری از مرز آبی طولانی 700 کیلومتری، مدیریت 75 درصد از عملیات جستجو و نجات دریایی کشور را بر عهده دارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، تجهیز مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندرعباس به یک فروند شناور جدید جستجو و نجات دریایی، به کارگیری دو فروند قایق RIB، جذب نفرات جدید و انجام آموزش های تخصصی برای پرسنل درگیر در طرح، تجهیز مراکز جستجو و نجات مردمی و همیاران ناجی را از جمله اهداف آتی این اداره کل اعلام کرد.
وی در پایان یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی، سال 1373 به کنوانسیون جهانی SAR(جستجو و نجات دریایی) پیوست و طرح ملی این کنوانسیون نیز در سال 1371 به تصویب رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار