۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰

بررسی ایجاد دهکده گردشگری آشوراده با حضور ابتکار

جلسه بررسی مسائل زیست محیطی ایجاد دهکده گردشگری جزیره آشوراده صبح امروز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۷۴۶
بررسی ایجاد دهکده گردشگری آشوراده با حضور ابتکار

به گزارش خبرنگار مانا، جلسه بررسی مسائل زیست محیطی ایجاد دهکده گردشگری در جزیره آشوراده صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.
بر اساس این گزارش در این جلسه، دکتر ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، استاندار گلستان و مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان حضور خواهند داشت.
گفتنی است، قرار است در این جلسه نتایج مطالعات زیست محیطی ایجاد دهکده گردشگری جزیره آشوراده که توسط سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان تهیه شده است، مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته مسئولان استان گلستان، با اعلام موافقت نهایی سازمان محیط زیست، سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد دهکده گردشگری آشوراده مشخص و بلافاصله عملیات اجرایی این پروژه مهم گردشگری در تنها جزیره دریای کاسپین آغاز خواهد شد.
این گزارش می افزاید، در سفر اخیر رئیس جمهور به استان گلستان ایجاد دهکده گردشگری در جزیره آشوراده توسط شخص رئیس جمهور اعلام شد که این امر با مخالفت جدی کارشناسان و فعالان محیط زیستی کشور روبه رو شد.
چندین سال است که بحث ایجاد امکانات گردشگری در جزیره آشوراده به دلیل مخالفت های سازمان محیط زیست اجرایی نشده است.
این در حالی است که بنا به گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، امکانات گردشگری در جزیره آشوراده مطابق با شرایط طبیعی جزیره و بدون آسیب رساندن به محیط زیست جزیره می تواند اجرایی شود.
سازمان حفاظت محیط زیست نیز از سازمان میراث فرهنگی خواسته است تا در تهیه طرح مطالعاتی ایجاد دهکده گردشگری آشوراده، رعایت ضوابط زیست محیطی کاملاً رعایت شود و از هیچ گونه سازه ای برای ساخت امکانات گردشگری در جزیره استفاده نشود و گردشگری آشوراده بر مبنای طبیعت گردی شکل گیرد.
مسئولان استان گلستان معتقدند وجود جزیره آشوراده به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی کشور، پتانسیل مهمی برای جذب گردشگر و در نهایت پیشرفت اقتصادی استان گلستان محسوب می شود که باید هر چه سریعتر مورد بهره برداری قرار گیرد.
لازم به ذکر است،بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، 380 هکتار از مجموع 680 هکتار زمینی که جهت ایجاد طرح گردشگری آشوراده در نظر گرفته شده است به ایجاد امکانات لازم گردشگری ویژه طبیعت گردان اختصاص خواهد یافت که از این میزان فقط 10 درصد آن مجوز ساخت و ساز مطابق با نوع امکانات طبیعت گردی را دارا خواهد بود.
باید دید در پایان جلسه امروز، سازمان حفاظت محیط زیست می تواند همچون سالهای گذشته مانع ایجاد امکانات گردشگری در جزیره آشوراده شود و بازهم اجرای پروژه های سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را به تعویق اندازد یا خیر؟
جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصربفرد یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور است.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
پوشش گیاهی جزیره، بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می کنند.

برچسب ها: ابتکار
ارسال نظرات
آخرین اخبار