۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

جزیره نخیلو در بوشهر میزبان هزاران پرنده دریایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جزیره نخیلو دراستان بوشهر یکی از کانون‌های مهم جوجه‌آوری پرندگان دریایی در خاورمیانه است.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۵۵۲۲۷
جزیره نخیلو در بوشهر میزبان هزاران پرنده دریایی

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، حسین دلشب، با بیان اینکه پارک ملی دیر- نخیلو درحاشیه سواحل خلیج‌فارس قرار دارد اظهار داشت: جزایر چهارگانه پارک ملی دیر- نخیلو زیستگاه با ارزشی برای تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرندگان و لاک‌پشتهای دریایی است.
وی، با بیان اینکه منطقه حفاظت پارک ملی دیر- نخیلو دارای 51 هزار هکتار مساحت است بیان کرد:این منطقه حفاظت شده با مساحت بیش از 51 هزار هکتار منطقه‌ای شامل جلگه‌ای و کویری و دریایی است که در شهرستان دیر قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه پارک ملی دریایی دیر نخیلو زیستگاه با ارزشی برای جوجه‌آوری پرندگان است گفت: قسمت دریایی این منطقه زیستگاه انواع پرندگان و لاک پشت‌ها وقسمت خشکی آن زیستگاه اصلی آهو در استان بوشهر به‌شمار می‌رود.
دلشب افزود: این منطقه در سال 1355 به‌عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت.
وی، جزایر ام‌الگرم، نخیلو، تهمادون و خان درخلیج فارس مامن انواع پرندگان برای زادآوری است تصریح کرد: جزایر چهارگانه منطقه حفاظت شده‌مند در استان بوشهر همه ساله دههاهزار پرنده مهاجر از انواع مختلف برای تخم‌گذاری و جوجه‌آوری به آنها پناه می‌آورند.
دلشب با بیان اینکه جزیره نخیلو به بهشت پرندگان در جزایر چهارگانه حفاظت شده قلمداد شده بیان کرد: جزیره نخیلو بعنوان یکی از مناطق زاد‌آوری کلنی‌های پرستوهای دریایی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده پرستوی دریایی کاکلی کوچک، کاکلی بزرگ، پشت تیره و پرستوی دریایی گونه سفید اوایل فروردین برای تخم گذاری به جزیره می‌آیند تا پایان شهریور زمانی که جوجه‌ها بزرگ شوند زیست می‌کنند.
وی، با بیان اینکه جزیره نخیلو 34 هکتار در خلیج فارس درشهرستان دیر قرار دارد گفت: متوسط جمعیت پرندگان دریایی در جزیره نخیلو 100 هزار قطعه برآورد شده که با توجه به مساحت 34 هکتاری جزیره آن را بعنوان یکی از کانون‌های مهم جوجه‌آوری این پرندگان در خاورمیانه معرفی کرده است.
دلشب، با تاکید بر توجه به مطالعات اکولوژیک و بیولوژیک در منطقه حفاظت شده مند افزود: مطالعات مقطعی اکولوژیک و بیولوژیک پرندگان این منطقه حفاظت شده و حلقه گذاری این پرندگان برای تعیین مسیر مهاجرت و شناسایی ویژگی‌های زیستی آنها صورت گرفته ولی مطالعات مستمر و بیشتر در خصوص این پرندگان ضروری است.

برچسب ها: پرنده دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار