۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

بیمه های دریایی از فقدان قانون رنج می برند

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۵۱۹۴
بیمه های دریایی از فقدان قانون رنج می برند
بیمه های دریایی در حال حاضر از فقدان قانون رنج می برند و ضرورت تدوین چنین قانونی با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شرکت های کشتیرانی و مجلس می بایست در اولویت قرار گیرد. 
رئیس بیمه اتکایی مؤسسه بیمه متقابل کیش در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اینکه چرا بیمه‌های دریایی در ایران شکل نمی‌گیرد به عملکرد بازار بیمه دریایی در سال 93 و سه ماهه اول 94 اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار مقدماتی ارائه شده توسط بیمه مرکزی عملکرد بازار بیمه‌های دریایی در این مدت حدود 361 میلیارد تومان برابر با 1.84 صدم از سهم کل بازار بیمه کشور بوده است. همچنین سهم بیمه کشتی با 154 میلیارد تومان برابر با 74 صدم درصد از بازار و سهم بیمه‌های باربری با 208 میلیارد تومان برابر با 1/1 درصد از کل بازار است.
محسن آذری‌آغویه به اهمیت بحث رقابت در صنعت بیمه دریایی اشاره کرد و گفت: موضوع مهم این است که آیا قرار است در داخل رقابت کنیم یا با سایر کشورهای خارجی ؟ رقابت به برنامه‌ریزی صحیح احتیاج دارد. اما آیا برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟ آیا توانسته‌ایم کشورهای اطراف را جذب کنیم؟
وی با بیان این نکته که آیا این فعالیت فایده اقتصادی داشته است یا ممکن است نداشته باشد اظهارداشت: در سال 91 ضریب خسارت بیمه‌های دریایی 134 درصد بوده است و به عبارتی 34 درصد بیشتر از حق بیمه‌ای که دریافت شده است و در سال 92 این رقم 37 درصد بوده است. بنابراین بیمه، رشته‌ای است که میزان ضرر در آن وجود دارد.
وی اظهار داشت: یکی از مباحثی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما نمی‌توانیم شرکت‌های P&I موجود را به صورت مستقل نگه داریم. براساس آمار سال 2014، کلوپ‌های P&I دنیا حدود یک میلیارد و 200 میلیون تن کشتی را بیمه می‌کنند که از این رقم، بازار کشور ما حجم بسیار اندکی را داراست. ضمن اینکه احتمال خطر و خسارت همواره وجود دارد. بنابراین ما باید از بازار اتکایی استفاده کنیم.
وی افزود: به عقیده من تفکر رقابت کردن با 13 کلوپ حاضر در دنیا در حقیقت فریب دادن خودمان و هدر دادن منابع است. واقعاً امکان رقابت با این کلوپ‌ها وجود ندارد. مدل تجارتی آنها بیش از 170 سال است که شکل گرفته است و ارقام آنها با ارقام ما غیرقابل مقایسه است. کل حجم بازار بیمه‌های دریایی ما 240 میلیون دلار است در حالی که آنها تنها حدود چهار میلیارد دلار فروش P&I دارند. آیا ما از عهده این بازار بر می‌آییم؟
آذری‌ گفت: پیشنهاد من این است به جای اینکه با 13 کلوپ رقابت کنیم می‌توانیم برنامه تجاری شرکت‌های خارجی را برداریم و بروکر حوزه دریا باشیم. این بروکر می‌تواند دانش را انتقال دهد ضمن اینکه زیرساخت‌ها را هم حفظ کند. پیشنهاد دیگر من این است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران آزاد باشند و با توجه به الزامات بین‌المللی به راحتی از بازار بیمه ایران خارج شوند، اما حداقل تناژ را داشته باشند و دو کلوپ P&I فعلی منحل شوند و یک کلوپ که قدرت آن در اختیار مجمع صاحبان کشتی باشد تشکیل شود.
رئیس بیمه اتکایی مؤسسه بیمه متقابل کیش با اشاره به مشکلات نبود قانون بیمه دریایی گفت: اولین هدف ما باید ایجاد قانون باشد. باید توان خود را صرف ایجاد قانون کنیم تا بستر لازم برای فعالیت مهیا و بایدها و نبایدها مشخص شود. با مشخص کردن بایدها و نبایدها شرکت‌ها خلاق می‌شوند. در حال حاضر چارچوب و قوانینی وجود ندارد و در قانون تجارت کشورمان نیز تعریفی از بیمه متقابل وجود ندارد.
وی در پایان تاکید کرد: قانون نه در اختیار P&I است و نه در اختیار بیمه مرکزی، قانون باید از طریق مجلس تصویب شود که این امر مستلزم حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و بیمه مرکزی است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و وزارت راه و شهرسازی باید طرح ایجاد چنین قانونی را به مجلس ارائه دهند تا این قانون تصویب شود زیرا بدون چنین قانونی نمی‌توان با شرکت‌های خارجی‌ کار کرد.
برچسب ها: بیمه دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار