۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

با بیمه های دریایی فعالیت خطوط کشتیرانی به مخاطره نیفتاد

علی‌رغم فراهم نبودن زیرساخت‌ها ، مجبور شدیم کلوپ‌های پی اند آی را در زمان بسیار کوتاهی راه‌اندازی کنیم تا فعالیت کشتیرانی‌ها به مخاطره نیفتد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۵۱۷۴
با بیمه های دریایی فعالیت خطوط کشتیرانی به مخاطره نیفتاد
رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در گفتگو با مانا با بیان اینکه بیمه‌ها و بانک‌ها اولین جایی بود که هدف تحریم‌ها قرار گرفت گفت: این نهادها اکنون از شکل اقتصادی صرف خارج شده و شکل سیاسی پیدا کرده‌اند و این حرکتی که در ایجاد بیمه‌های دریایی آغاز شده باید با ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به راه خود ادامه دهد.
شهرام فرحبد با بیان لزوم حفظ دست‌یافته‌ها در دوران تحریم گفت:بیمه های دریایی در کوتاهترین زمان برای جلوگیری از آسیب پذیری فعالیت کشتیرانی ها تشکیل شدند که  باید مورد حمایت قرار گیرند البته راه‌اندازی این کلوپ‌ها دلیل بر این نیست که همه مشکلات حل شده است. لازم است با فراهم شدن شرایط مساعد، فعالیت کلوپ‌ها را بهبود بخشیم.
وی با اشاره به تناژ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران گفت: تناژ این دو شرکت در حال حاضر حدود 20 میلیون تن است و این در حالی است که در دنیا 13 کلوپ وجود دارد که 96 درصد کل تناژ دنیا را پوشش می‌دهند.
فرحبد گفت: اساس بیمه از نظر فنی و تخصصی بر مبنای اعداد بزرگ است بنابراین اگر هدف تنها پوشش تناژ داخلی است به برنامه‌ریزی خاص خود احتیاج دارد اما اگر هدف این است که در سطح بین‌المللی هم مطرح باشیم به برنامه‌ریزی نیاز دارد.
فرحبد با بیان لزوم ارتقاء دانش بیمه‌ای و نقش پررنگ‌تر در سطح بین‌الملل خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که همواره بیمه‌های ما در آن نقص داشته‌اند مسئله مقبولیت بیمه توسط طرف‌های تجاری است. خارج از مسائل سیاسی یک بیمه باید مورد قبول سیستم‌های بانکی معتبر بین‌المللی باشد زیرا اکثر کشتیرانی‌ها نیاز به دریافت وام جهت سرمایه‌گذاری در بخش کشتیرانی و کشتی‌سازی دارند که متأسفانه در کشور ما این مسئله ضعیف است.
رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: برای دریافت وام جهت سرمایه‌گذاری به بیمه‌هایی با رتبه‌بندی بین‌المللی موردنیاز است که در حال حاضر هیچ یک از بیمه‌های داخلی کشور دارای رتبه‌بندی بین‌المللی نیستند و این مسئله یکی از نواقص آنهاست.
وی ادامه داد: مسئله دیگر پذیرش بیمه‌ها توسط کشورهای صاحب پرچم است. بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی‌ خصوصی از پرچم‌ کشورهایی مانند پاناما، لیبریا و ... استفاده می‌کنند تا محدودیت‌های کمتری در مسائل مالیاتی، عوارض و ... داشته باشند. همچنین پذیرش CLC کشتی‌های تحت بیمه ما از سوی سایر کشورها مسئله دیگری است که باید در بخش بیمه حل شود. به هر حال بیمه هم مانند بانک باید در یک تعامل بین‌المللی فعالیت کند. بحث اصلی توزیع ریسک است.
وی با بیان تمرکز بازار اروپا و لندن بر روی بیمه‌های اتکایی اظهار داشت: 47 درصد سهام بیمه‌های اتکایی در لندن متعلق به آمریکایی‌هاست و 90 درصد بیمه اتکایی دنیا متکی به بازار اروپا و لندن است. بنابراین در بُعد توزیع ریسک کماکان باید تعامل وجود داشته باشد و در عین اینکه بیمه‌ها سطوح دانش خود را با بیمه‌های مشابه در سطح بین‌المللی ارتقاء می‌دهند باید برنامه‌ریزی صحیحی در خصوص استفاده از بازار بین‌المللی صورت گیرد.
رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: آنچه که بین بیمه‌های داخلی و بیمه‌های (IGA) تفاوت می‌گذارد استفاده از تسهیلات بانکی و پاسخگویی به موقع و مؤثر به خسارت‌ها است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته خسارت بزرگی متوجه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا شرکت ملی نفتکش ایران نبود اما اگر خسارت بزرگی در خارج از کشور رخ می‌داد مسلماً دچار مشکلات بسیار بزرگی می‌شدیم.
فرحبد با اشاره به بین المللی بودن فعالیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران گفت: کشورهای خارجی کشتی‌های بدون بیمه (IGA) یا رده‌بندی آیاکس را نمی‌پذیرند بنابراین استفاده از بیمه‌های داخلی برای این شرکت‌ها محدودیت ایجاد می‌کند.
برچسب ها: بیمه دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار