۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

کارگاه های لنج سازی قشم مقصدگردشگران می شود

از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، روستای "پیشت" واقع در نزدیکی بندر تاریخی لافت با موضوع صنعت لنج سازی مقصد گردشگران می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۱۵۳
کارگاه های لنج سازی قشم مقصدگردشگران می شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم به خبرنگار مانا گفت: بندر تاریخی لافت به عنوان یکی ازمهمترین اکوموزهای کشور مطرح است که می توان با حضور در آن بخشی مهم از تاریخ خلیج فارس را مشاهده کرد.
عبدالجواد کمالی، افزود: گردشگرانی که از طریق لندینگ کرافت و با خودروهای شخصی وارد قشم می شوند در بدو ورود به جزیره قشم وارد بندر لافت می شوند.
به گفته این مقام مسئول در منطقه آزاد قشم، بندر لافت از جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی برخوردار است.
وی به معماری ویژه خانه های این بندر اشاره کرد و گفت: این خانه ها با دارا بودن بادگیر هایی با قدمت چند صد ساله و حفظ ویژگی های سنتی خود به عنوان جاذبه مهمی برای بندر لافت مطرح هستند.
کمالی یادآور شد: هر ساله از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد قشم، مبالغی در راستای حفظ و مرمت بافت تاریخی بندر لافت تخصیص می یابد.
وی خاطرنشان کرد: بادگیرهای سنتی در خانه های لافت که نماد اصلی این بندر محسوب می شوند از سال ها پیش توسط کارشناسان میراث فرهنگی مورد مرمت واقع شده است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم تصریح کرد: همچنین وجود قلعه تاریخی نادری و سیصد حلقه چاه های طلا نیز از دیگر ویژگی های این بندر زیبا محسوب می شود.
وی همچنین جنگل های دریایی حرا را از دیگر جاذبه های گردشگری بندر تاریخی لافت عنوان کرد و اظهار داشت: امکان بازدید گردشگران از این جنگل ها فراهم شده است.
کمالی در ادامه سخنان خود وجود کارگاه های لنج سازی در بندر لافت را به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری بندر تاریخی لافت عنوان کرد و گفت: این کارگاه های لنج سازی هویت واقعی بندر لافت در منطقه خلیج فارس را آشکار می کنند.
به گفته وی در مسیر اسکله لافت تا جزیره قشم چندین کارگاه لنج سازی به چشم می خورد که گردشگران می توانند از آنها بازدید کنند.
وی به وجود روستای " پیشت" واقع در نزدیکی بندر لافت به عنوان مهد لنج سازان جزیره قشم اشاره کرد و گفت: هم اکنون در حال مستندسازی تاریخ لنج سازی در این روستا هستیم.
کمالی اذعان داشت: با تهیه این مستند معلوم خواهد شد که چگونه هنر لنج سازی به صورت تجربی نسل به نسل در میان مردمان این روستا منتقل شده است.
این مقام مسئول در منطقه آزاد قشم عنوان کرد: شواهد تاریخی حاکی از آن است که در گذشته های دور پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس لنج های خود را از این روستا خریداری می کردند.
وی تصریح کرد: پس از تهیه این مستند قصد داریم این روستا را به عنوان مقصد گردشگری جزیره قشم با موضوع لنج سازی تبدیل کنیم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم اظهار داشت: پیش بینی می شود با این اقدام گردشگران خارجی بسیاری با هدف آشنایی با صنعت لنج سازی نیز به این روستا سفر کنند.
وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا صنعت لنج سازی را به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی و معنوی جزیره قشم به جهانیان معرفی کنیم.
کمالی تصریح کرد: امیدواریم این اقدام علاوه بر معرفی صنعت لنج سازی این منطقه، نقش مهمی در جذب هر چه بیشتر گردشگران به جزیره قشم ایفا کند.
به گزارش مانا دانش ساخت و دریانوردی با لنج سنتی خلیج فارس در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۱ به عنوان هشتمین اثر ناملموس ایرانی به ثبت جهانی رسید. این رخداد در ششمین اجلاس میراث ناملموس سازمان «یونسکو» که در جزیره «بالی» اندونزی برگزار شد صورت گرفت.
براساس آثار و شواهد به دست آمده از بندرگاه های تاریخی ایران در سواحل خلیج فارس مشخص شده است که ایرانیان دست کم از زمان عیلامیان از سواحل خلیج فارس بهره گیری های مختلف داشته اند. با این حال اما آن گونه که باستان شناسان می گویند دقیق ترین مدارک در این رابطه مربوط به دوران بعد از اسلام است. هنوز هم در بسیاری از شهرهای استان بوشهر و هرمزگان صنعت سنتی لنج سازی و تجارت و دریانوردی با لنج برقرار است و لنج سازان (گلافان)، دانش این صنعت را نسل به نسل در خانواده ها از پدر به پسر منتقل کرده اند.

برچسب ها: لنج
ارسال نظرات
آخرین اخبار