۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

تالاب شادگان قطب طبیعت گردی کشور می شود

توسعه گردشگری در تالاب بین المللی شادگان به عنوان یکی ازمهمترین ظرفیت های گردشگری آبی استان خوزستان با ایجاد زیرساختهای گردشگری در دستور کار قرار دارد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۱۴۹
تالاب شادگان قطب طبیعت گردی کشور می شود

محمد علی خلیلی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان به خبرنگار مانا گفت: تالاب شادگان به عنوان یکی از اصلی ترین ظرفیت های گردشگری آبی استان خوزستان مطرح است.
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر امکانات گردشگری در این تالاب بین المللی توسعه یافته است و این امر همچنان ادامه دارد.
به گفته خلیلی، با توجه به اینکه تالاب شادگان به عنوان یکی ازمناطق نمونه گردشگری کشور معرفی شده است، لذا ایجاد زیرساختهای اولیه گردشگری در آن از ضروریاتی است که اجرای آن مورد توجه ویژه است.
وی اذعان داشت: ساخت اسکله، پارکینگ، سرویس بهداشتی، توسعه و ساماندهی قایق های تفریحی فعال در تالاب از جمله اقداماتی که در راستای توسعه گردشگری تالاب در حال انجام است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان عنوان کرد: همچنین استراحتگاه های موقت در قسمت های مختلف تالاب ایجاد شده تا گردشگران ورودی بتوانند در این مکان به استراحت بپردازند.
وی اظهار امیدواری کرد: با اقداماتی که در حال انجام است بتوانیم تالاب شادگان را به یکی از مهمترین قطب های طبیعت گردی کشور تبدیل کنیم.
این مقام مسئول در استان خوزستان گفت: میزان استقبال گردشگران از تالاب بین المللی شادگان همواره به ویژه در نیمه دوم سال بسیار رضایت بخش است.
به گفته وی، بخش عظیمی از اکوتوریست های کشور از تالاب شادگان دیدن می کنند که همین امر باعث رونق هر چه بیشتر اقتصاد جامعه محلی نیز شده است.
خلیلی یادآور شد: تنها گردشگران و طبیعت گردان داخلی از تالاب شادگان دیدن نمی کنند بلکه در نیمه دوم سال شاهد ورود گردشگران خارجی به این تالاب بین المللی نیز هستیم.
وی گفت: یکی از مهمترین ظرفیت های تالاب شادگان علاوه بر طبیعت زیبا و منحصر به فرد آن، بحث پرنده نگری و شکار است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان عنوان کرد: به همین منظور در فصل زمستان و با شروع فصل مهاجر پرندگان به این تالاب، شاهد ورود گروه های بسیار زیادی با هدف پرنده نگری و شکار به شادگان هستیم.
این مقام مسئول در استان خوزستان عنوان کرد: جامعه محلی نیز می تواند با توسعه هر چه بیشتر گردشگری در تالاب شادگان از نظر اقتصادی به رشد قابل توجهی برسد.
وی گفت: فروش صنایع دستی ویژه تالاب، فروش غذای محلی، ایجاد اقامتگاه و قایقداری می تواند از جمله راه های کسب درآمد در این تالاب باشد.
وی متذکر شد: البته باید توجه داشت که رونق گردشگری در تالاب بین المللی شادگان کاملاً با رعایت موازین زیست محیطی انجام خواهد شد.
به گفته معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، روستاهای رگبه و صراخیه به عنوان دو مکان اصلی برای حضور گردشگران به تالاب شادگان محسوب می شوند که امید می رود با رونق هر چه بیشتر گردشگری در تالاب شادگان وضع اقتصادی بومیان این روستاها نیز بهبود یابد.
تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خور الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود. کنوانسیون رامسر معاهده‌ای بین‌المللی است که در ۱۹۷۱ امضا شده‌است به منظور حفظ و نگهداری تالاب‌ها است.
از سوی دیگر تالاب شادگان با حدود ۵۳۸هزار هکتار، به تنهایی یک سوم وسعت تالاب‌های جهانی ثبت شده کشور را در کنوانسیون رامسر دربرگرفته است. این تالاب زیستگاه بیش از ۳۰درصد از پرندگان (۱۵۴ گونه)، ۲۵درصد از پستانداران (۴۰ گونه) و ۴۵درصد از ماهیان کشور (۳۶ گونه ماهی مردابی و ۴۵ گونه ماهی دریایی) است. همچنین ۱۷ جامعه اصلی گیاهی متشکل از ۱۱۰ گونه گیاهی، سه گونه دوزیست، ۹ گونه خزنده و چهار گونه میگو را در خود جا داده است که همگی در معرض نابودی قرار دارند.

برچسب ها: تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار