۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

خلأ مراکز آموزش بیمه دریایی درکشور

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۵۱۳۵
خلأ مراکز آموزش بیمه دریایی درکشور
تربیت و آموزش نیروی انسانی در زمینه بیمه دریایی بسیار اندک است و متاسفانه دانشگاهی که بیمه دریایی در آن تدریس شود هم وجود ندارد. 
مشاور و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگو با مانا در خصوص اهمیت جایگاه بیمه دریایی در کشور گفت: چند سال است که در دانشگاه‌ها بیمه دریایی و حقوق دریایی را تدریس می‌کنم و همواره پیگیر این مباحث بوده‌ام اما متاسفانه فاقد یک قانون بیمه دریایی تصویب شده هستیم.
فریدون شفیعی‌کرجی تربیت و آموزش نیروی‌انسانی در زمینه بیمه دریایی را بسیار مهم دانست و افزود: دانش‌آموختگان این رشته بسیار اندک هستند و دانشگاهی که بیمه دریایی در آن تدریس شود هم وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بیش از هشت ماه است که برگزاری دوره فوق‌لیسانس در زمینه حقوق دریایی را برای وزارت علوم پیشنهاد داده‌ام، حتی اگر این دوره‌ها تأیید شود مدرس به اندازه کافی برای تدریس آنها وجود ندارد.
این مشاور و کارشناس رسمی دادگستری با اشاره به فعالیت های خوب کشتیرانی در خصوص تأسیس کلوپ P&I افزود: اگر چه این فعالیت‌های خوب مانع از توقف کشتی‌ها شد، اما در زمینه آموزش و فراهم کردن یک فضای تربیتی خلأ وجود دارد. متأسفانه قضات ما هم هیچ اطلاع و آگاهی در این خصوص ندارند و کار را به کارشناسان می‌سپارند که در برخی از موارد نظرات این کارشناسان هم تخصصی نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه که بیمه مرکزی در زمینه بیمه‌های دریایی فعالیت‌ قابل‌توجهی نداشته است گفت: بیشترین مباحث بیمه مرکزی در خصوص بیمه فنی مهندسی، درمانی، آتش‌سوزی و ... است.
شفیعی کرجی خاطر نشان کرد: ممکن است شرکت‌های بزرگ کشتیرانی بخواهند کلوپ های  ایجاد شده را نگه دارند اما باید به این واقعیت توجه کنیم که بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی ممکن است پس از رفع تحریم به اولین شرکت بیمه‌ای خارجی که به آنها رجوع کند، پاسخ مثبت دهند. چرا که وظیفه یک کلوپ P&I تنها ثبت کشتی و پرداخت خسارت نیست و احتیاج به نیروی متخصص و وکیل مجرب دارد همچنین باید کلوپ‌های P&I خارج از کشور با آنها هماهنگ باشند.
وی با بیان این نکته که قطعاً شرکت‌های کشتیرانی به سمت و سوی کلوپ‌هایی که مشکلات آنها را راحت‌تر حل کند گرایش پیدا می‌کنند گفت: موضوع اصلی ما در وهله اول باید ایجاد پایگاه آموزشی جهت تربیت نیروی‌انسانی باشد تا بتوانیم به صورت واقعی و تخصصی جلوی ورود بیمه‌گذاران خارجی را بگیریم.
برچسب ها: بیمه دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار