۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

تاثیر عرضه مازاد کشتی بر میزان استفاده از ناوگان

براساس گزاش یک موسسه تحقیقاتی، متوسط میزان بکارگیری کانتینربرها در خطوط تجاری شرق – غرب کاهش داشته است.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۵۰۰۷
تاثیر عرضه مازاد کشتی بر میزان استفاده از ناوگان
به گزارش گروه بین الملل مانا، براساس گزارش موسسه تحقیقاتی Drewry انگلیس میزان متوسط بکارگیری کانتینربرها در سه ماهه ابتدایی سال 2015، 86 درصد را نشان می دهد که نسبت به 90 و 89 درصد در مدت مشابه سال های 2014 و 2013 کاهش را نشان می دهد.
به هرحال کارشناسان این موسسه به تاثیر عوامل دیگر نیز تاکید داشته و میزان 86 درصد را به تنهایی، بحران نمی دانند.
براساس این گزارش، این میزان کاهش پس از عرضه مازاد کشتی، کاهش تقاضا و کاهش کرایه ها به وقوع پیوست.
در حال حاضر ، کشتیرانی ها قیمت گذاری درست را برای کرایه ها به دست فراموشی سپرده اند و در پی رقابت بر سر گرفتن بار، تا حد امکان اقدام به کاهش کرایه ها کرده اند.
حمل و نقل کانتینری در خطوط شمال – جنوب برای سه ماهه ابتدایی سال جاری پایین تر از 70 درصد باقی مانده است که دلیل اصلی آن عرضه بیش از تقاضا عنوان شده است.
این گزارش در ادامه آورده است: با لحاظ آماری برای دو مسیر شمال – جنوب و شرق – غرب، شاهد کاهش بکارگیری کشتی ها در سه ماهه نخست سال از 87 درصد به 83 بودیم.
سؤالی که در این گزارش خطاب به کشتیرانی ها مطرح می شود این است که آیا متوسط 83 درصد در بکارگیری ناوگان جهانی رضایت بخش است؟ و اینکه اگر جواب مثبت است پس چه لزومی برای خراب کردن بازار نرخ های Spot وجود دارد. در این صورت این مطلب نشان دهنده این واقعیت است که کشتیرانی ها بیشتر به میزان بارگیری و بازار می اندیشند تا سود و این خود دلیل اصلی کسادی بازار کرایه ها است.
این گزارش در پایان نتیجه می گیرد: بکارگیری کشتی ها به جایی رسیده است که کرایه ها را به کف تنزل داده و در حقیقت ثبات بر روی یک کرایه برای کشتیرانی ها، امری غیرممکن محسوب می شود.
برچسب ها: کانتینربر
ارسال نظرات
آخرین اخبار