۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

توسعه ناپایدار سواحل، بلای جان محیط زیست دریایی/اعتباری از سوی سازمان بنادر به محیط زیست پرداخت نشده است

هیچ مبلغی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی بابت جابه جایی و یا پایش و احیای مرجانهای خلیج چابهار به حساب سازمان حفاظت محیط زیست و یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان واریز نشده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۹۹۹
توسعه ناپایدار سواحل، بلای جان محیط زیست دریایی/اعتباری از سوی سازمان بنادر به محیط زیست پرداخت نشده است

مدیر کل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: اکوسیستم های دریایی یکی از پیچیده ترین سیستم های اکولوژیکی محسوب می شود و برای تشخیص عارضه ای در دریا محققان بیشترین وقت و هزینه را برای پایش و شناخت عوامل تهدید در این اکوسیستم ها می گذارند.
داوود میرشکار ادامه داد: سپس در خصوص تغییرات و پدیده های مضر ایجاد شده اعلام نظر کرده و برای اصلاح روند اکولوژیک در محیط زیست دریایی ابتدا عامل مخرب را رفع و سپس برای احیای زیستگاه و یا گونه ای آسیب دیده اقدام می کنند.
وی بیان کرد: این در حالی است که برخی از مسئولان بدون توجه به دلایل علمی پدیده ای، به نشرآن به عنوان یک مزیت می پردازند در صورتی که شاید حکایت از عدم تعادل اکولوژیک در اکوسیستم منطقه به علت فعالیت های انسانی باشد.
به گفته میرشکار، بیان این موضاعات به مصابه این است که فردی عادی افزایش توده های سلولی عضوی از بدن را به عنوان یک مزیت و عامل مثبت در بدن قلمداد کند ولی یک پزشک متخصص آن را یک توده سرطانی تشخیص داده و تجویز مراقبت ویژه برای فرد مورد نظر را اعلام کند.
وی تصریح کرد: افزایش خیار دریایی نیز به طور یقین نتیجه یکی دیگر از فعالیت های نامیمون انسانی است که متاسفانه برخی از این پدیده ها با امکانات محدود معاونت محیط زیست دریایی در سه حوزه وسیع آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر در هفت استان ساحلی کشور امکان پذیر نیست.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: بنابراین چون مسئله محیط زیست موضوعی فراگیر است انتظار داریم مدیران کشوری با نگاهی فرابخشی فعالیت های خود را به گونه ای مدیریت کنند تا ارزش های اقتصادی محیط زیست که جزیی از اموال مردم، نه تنها برای زمان حال بلکه برای نسل های آینده محسوب می شود نیز در پروژه های عمرانی دیده شود.
مدیر کل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی تاکید کرد: اعتقاد داریم این تنها راهی است که می تواند ما را از بحران زیست محیطی پیش رو به سلامت عبور دهد.
وی در ادامه در خصوص طرح توسعه بندر شهید بهشتی و اثرات محیط زیستی آن گفت: با احداث موج شکن اولیه و با ایجاد مانعی در مقابل امواج سهمگین دریای عمان وضعیت برای رشد و تکثیر آبسنگ های مرجانی در این منطقه مطلوبتر شده بود ولی باید توجه داشت از هکتار ها آبسنگ های مرجانی واقع شده در طرح توسعه فقط 30 هزار کلونی جابجا شد ولی هزاران هزار کلنی به همراه هزاران گونه هم زیست در زیر رسوبات حاصل از لایروبی مدفون شدند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: قرار بود با توجه به هزینه های بالای انتقال کل مرجان ها، 30 هزار کلونی منتقل شود و پس از آن با کمک سازمان بنادر و دریانوردی برنامه های پایش و احیای تنها ذخیره گاه ژنتیکی آبسنگ های مرجانی دریایی عمان به شرایط مناسب خود بازگردانده شود.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با وجود مکاتبات متعدد سازمان حفاظت محیط زیست با مراجع نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی این موضوع تا کنون بی نتیجه باقی مانده است.
مدیر کل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر نیز به دلیل افزایش کدورت ناشی از لایروبی ها و به تبع آن افزایش نرخ رسوب گذاری بالا در خلیج چابهار و همچنین تنها ماندن سازمان حفاظت محیط زیست در مسیر احیای این زیستگاه حساس وضعیت آبسنگ های مرجانی طبق اظهارات کارشناسان ستادی و استانی مناسب گزارش نشده است.
وی در خاتمه تاکید کرد: در ضمن هیچ مبلغی از سوی هیچ سازمانی بابت جابجایی و یا پایش و احیای این منطقه به حساب سازمان حفاظت محیط زیست و یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان واریز نشده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار