۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
استاندار هرمزگان در گفتگو با مانا مطرح کرد:

توسعه بنادر کوچک، دستور کار دولت یازدهم در هرمزگان

استاندار هرمزگان توسعه بنادر کوچک این استان و خصوصا در حوزه شرق استان را جزو برنامه‌های دولت یازدهم عنوان کرد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۴۹۸۹
توسعه بنادر کوچک، دستور کار دولت یازدهم در هرمزگان
جاسم جادری در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس، اظهار کرد: استان هرمزگان با قرار گرفتن در کنار سواحل خلیج فارس و دریای عمان و برخورداری از 14 جزیره دارای موقعیتی بی نظیر در زمینه ظرفیت های دریایی، بندری و ساحلی در کشور است که این ظرفیت ها هرمزگان را به قطب اقتصادی و تجارت کالا در کشور تبدیل کرده است.
وی افزود: وجود بیش از دو هزار کیلومتر ساحل با احتساب سواحل جزایر هرمزگان این ظرفیت را برای هرمزگان ایجاد کرده تا با بهره مندی درست از این سواحل بتوان شرایط رونق اقتصاد و معیشت مردم هرمزگان را فراهم کرد.
استاندار هرمزگان ادامه داد: دولت تدبیر و امید با نگاه توسعه متوازن و تمرکز زدایی در توسعه استان هرمزگان برای بهره مندی از این نعمت بزرگ در هرمزگان برنامه ریزی های مناسبی داشته که می توان به تصویب ایجاد منطقه آزاد در بندر جاسک در شرق هرمزگان و تبدیل این بندر به قطب صادرات نفت و فعالیت های تجاری و اقتصادی در کنار سواحل مکران در دریای عمان اشاره کرد.
جادری گفت: همچنین در غرب هرمزگان نیز طرح منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با توجه به ظرفیت های ساحلی و دریایی این منطقه مورد توجه قرار گرفته و در حال اجراست.
وی تصریح کرد: دیگر ظرفیت هرمزگان نیز برخورداری از بنادر بزرگ و کوچک متعدد است که در راستای فعالیت های تجاری و اقتصادی و صادرات و واردات کالا و همچنین فعالیت های دریانوردی و شیلات مورد استفاده قرار می گیرد.
استاندارهرمزگان با بیان اینکه بنادر بزرگ استان مانند شهید رجایی و شهید باهنر از بنادر مهم کشور محسوب می‌شوند که در این راستا تکمیل و آغاز فعالیت فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در دولت یازدهم پیگیری شد تا ظرفیت حمل و نقل کانتینری این بندر به شش میلیون TEU افزایش یابد، ادامه داد: همچنین در سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به استان هرمزگان نیز دیگر طرح های توسعه ای بندر شهید رجایی بررسی و تصویب شد که در سفر دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بهمن ماه سال 93 به استان هرمزگان عملیات اجرایی طرح توسعه فاز سوم این بندر آغاز شده است.
وی بیان کرد: توسعه گردشگری و مسافرت های دریایی نیز از جمله دیگر مواردی بوده که در هرمزگان مورد توجه قرار گرفته که در این راستا این استان از ظرفیت خوب بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور برخوردار است و در طول سال و به خصوص در تعطیلات نوروز مسافرت های دریایی بسیاری از طریق آن انجام می شود که تلاش شده تا امکانات و تجهیزات آن ارتقا پیدا کند.
استاندار هرمزگان تاکید کرد: وجود جزایری همچون قشم، هرمز و کیش و جنگل های حرا و سواحل زیبا در برنامه ریزی های توسعه گردشگری دریایی در هرمزگان مورد توجه قرار گرفته است.
جادری اظهار کرد: دیگر برنامه ما نیز توجه به بنادر کوچک در استان بوده که از جمله آن در شرق هرمزگان می توان به بندر تیاب در شهرستان میناب و بندر کوهستک در شهرستان سیریک اشاره کرد که براساس تصمیمات اتخاذ شده گمرک بندر کوهستک در راستای توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی راه اندازی خواهد شد.
جادری همچنین با اشاره به ظرفیتهای گسترده این استان در زمینه شیلات، عنوان کرد: جایگاه بسیار مهم استان هرمزگان در بحث شیلات مغفول واقع شده و باید برنامه مدونی با تعیین زمان بندی مشخص و تعریف محورهای توسعه شیلات استان تدوین شود و برش شهرستانی هم در آن داشته باشیم تا هرمزگان بتواند به جایگاه واقعی خود در زمینه شیلات برسد.
وی در ادامه به بحث پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و بیان داشت: کشورهای منطقه در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته از ظرفیت ها خوب استفاده کرده اند و در هرمزگان هم ما انتظار داریم همه کمک کنند تا در این زمینه به نتیجه خوبی برسیم. در زمینه صید فانوس ماهیان که انحصارا در آبهای هرمزگان تعریف شده است باید برنامه های خوبی اجرا شود و همچنین باید همه ظرفیتهای استان را بسیج کنیم تا سرعت رشد شیلات افزایش پیدا کند.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه شیلات می تواند محور توسعه استان هرمزگان باشد، عنوان کرد: با استفاده بهینه از منابع موجود شیلات هرمزگان می توان بدون نیاز به دیگر بخش ها این استان را اداره کرد اما مشکلات و محدودیت هایی در زمینه شناورهای صیادی و یا مجوز صید وجود دارد که باید همه تلاش کنیم تا بهتر از ظرفیت ها استفاده شود.
جادری خاطرنشان کرد: در مجموع با اجرایی شدن برنامه های مناسب و گام برداشتن در مسیر درست استفاده از ظرفیت های دریایی، بندری و ساحلی در هرمزگان شاهد اشتغال زایی بسیاری در استان هرمزگان خواهیم بود و بخش عمده ای از مشکلات اشتغال و اقتصادی حل خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار