۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

اگر برنامه ششم تحقق نیافت چه ارگانی پاسخگو است؟

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۴۹۳۳
اگر برنامه ششم تحقق نیافت چه ارگانی پاسخگو است؟
کارگروه های تدوین برنامه ششم توسعه باید اهداف مربوطه را بر اساس سیاست های ابلاغی برنامه ششم پیگیری کنند تا بر اساس رهنمودهای اعلام شده فعالیت ها با خروجی بیشتری همراه باشد. 
نماینده کمیسیون حمل و نقل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی در گفتگو با مانا به تجزیه و تحلیل سیاست های ابلاغی برنامه ششم پرداخت و در خصوص بندهای دریایی مطرح شده در این برنامه گفت: در بند 21 سیاست های کلی برنامه ششم " توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار- خرمشهر با تاکید بر سواحل مکران" مطرح شده است که برای تحقق این امر اولا بنادر ما باید نسبت به سواحل عمان، بحرین ، امارات و عربستان رقابت پذیر باشند ثانیا برای احیاء اقتصاد دریایی در این منطقه، در اولین قدم باید تعرفه های بنادر ما رقابتی باشند همچنین خدماتی که بنادر ما ارائه می دهند باید در حد خدمات سایر بنادر منطقه باشد.
ملک رضا ملک پور در ادامه افزود: در حالیکه شرکت های اماراتی گام را فراتر گذاشته و در آبهای خارج از منطقه خلیج فارس و کانال سوئزسرمایه گذاری می کنند تا از اقتصاد جهانی دریایی و کشتیرانی سهم داشته باشند ما در سواحل جنوب کشورمان جزایر و سواحلی داریم که هیچ یک جاذبه لازم برای اقتصاد دریایی را ندارند.
وی اظهار داشت : در بخش کشتیرانی لازم است مالکیت و مدیریت از یکدیگر جدا باشند به عبارتی مدیریت کشتیرانی حتما باید رقابت آمیز عمل کند و حمل کالا از سراسر دنیا را از آن خود کند.
وی با بیان اینکه در سیاست های ابلاغی در بند مربوط به اولویت دادن به حوزه های راهبردی صنعتی، دریا به عنوان یکی از اولویت های ده گانه مطرح شده است گفت: اقتصاددانان غربی معتقدند ایران در بخش صنعتی ، اقتصادی و بخش کشاورزی برنامه مدونی ندارد و در این بخش ها دو تا سه سال طول می کشد تا زمینه های سرمایه گذاری فراهم شود زیرا بسته های سرمایه گذاری تعریف نشده است.
ملک پورادامه داد: بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصادی غرب، ایران تنها کشور نفتی جهان است که 1000 میلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری دارد اما استفاده از این پتانسیل چند سال طول می کشد.
وی خاطرنشان کرد: در بند 23 برنامه بر " توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه های دارای مزیت " تاکید شده است. در این خصوص اگر چه استفاده از بنادر ایران یک بازار دریایی است اما این بازارها مغفول می ماند زیرا مرجع ملی دریایی کشور ماموریتی برای توسعه این بازارها تعریف نکرده است.
وی با اشاره به سیاست های برنامه در خصوص ترانزیت گفت: تا زمانیکه ما به حمل و نقل ترکیبی توجه نکنیم ترانزیت در کشور ما رشد نمی کند و متاسفانه دولت هم برای حمل و نقل ترکیبی برنامه ای ندارد.علت عدم تحقق ترانزیت یا ترانشیپ در کشور نبود مدیریت و برنامه برای احیای این بخش است که در سیاست های اجرایی برنامه ششم باید به این موضوعات به خوبی پرداخته شود.
ملک پور گفت: کارگروه هایی که تاکنون در بخش دریایی تشکیل شده اند هر یک دارای اهدافی بوده اند و بر اساس همان اهداف به فعالیت های خود ادامه می دهند و سیاست های ابلاغی برنامه ششم در بخش دریایی فعالیت کارگروه ها را تکمیل می کند و کارگروه ها هم باید بر اساس رهنمودها فعالیت هایی را انجام دهند تا هماهنگی بیشتری بین فعالیت خودشان و خروجی ها انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: تدوین سیاست های برنامه ششم به هماهنگی و جهت گیری کلی و کلان کشور کمک می کند.
وی اظهار داشت: آنچه ما تا کنون در کارگروه ها به دنبال آن بوده ایم چگونگی تامین منابع مالی بوده است و علیرغم پتانسیل بالای منابع مالی در ایران متاسفانه ساختار متناسبی برای جذب و گردآوری این سرمایه ها وجود ندارد و به همین دلیل سرمایه ها از ایران خارج می شود.
3 اصل مهم سیاست های ابلاغی
نماینده کمیسیون حمل و نقل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی توسعه بهبود مستمر فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت پذیری بازارها، مشارکت و بهره گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش توان داخلی برای مقابله با ضربه پذیری اقتصادی، مقابله با تهدید ها و رقابت پذیری بخش های مختلف را سه بند مهم سیاست های کلی برنامه ششم ذکر کرد.
ملک پور در ادامه به مطالب مطرح شده در همایش اقتصاد مقاومتی در دانشگاه دفاع ملی و شهید بهشتی توسط مسئولان اشاره کرد و افزود: به گفته مسئولان در 10 سال اول برنامه مربوط به افق 1404، تنها 40 درصد اهداف تحصیل شده است که علت آن نظارتهای ضعیف است زیرا ما تنها برنامه را تدوین می کنیم اما مکانیزم اجرایی برای آن فراهم نمی کنیم.
وی یاد آور شد: در 10 سال گذشته بین آنچه عمل کرده ایم با آنچه که هدف تعریف شده، فاصله داشته ایم اما در طول این سالها حتی یک گزارش هم داده نشد که کدام دستگاه در وظایف خود کوتاهی کرده است و برای اصلاح چه باید کرد. در حال حاضر که در حال تدوین برنامه 10 سال بعدی افق 1404 هستیم مشخص نیست اگر این برنامه ها تحقق پیدا نکرد چه ارگانی پاسخگو است.
وی یادآورشد: با راه اندازی مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی این سازمان باید در طول 10 سال آینده هر سال فاصله بین اهداف و عملکرد را بیان کند، نباید فرصت ها را از دست بدهیم بعد متوجه شویم که عقب افتاده ایم و کاری از ما ساخته نیست.
ملک پور با بیان منسوخ شدن اینگونه برنامه نویسی در دنیا گفت: در دنیا برنامه ای نوشته نمی شود که به دولت های مختلف ربط پیدا کند و این دولت ها عدم اجرای برنامه ها  را به گردن یکدیگر بیندازند زیرا به این ترتیب مشخص نمی شود که کدام دولت  باید پاسخگو باشد.
وی اظهارداشت: در حال حاضر در دنیا دولت ها در شروع کار برنامه خاص خود را ارائه می کنند سپس در مراحل فعالیت های انتخاباتی سیاست های خود را بیان می کنند.
نماینده کمیسیون حمل و نقل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی گفت: بر اساس اعلام سازمان مبارزه با قاچاق در سال 94 ، حجم کالای قاچاق کشور 27 میلیارد دلار بوده است اما در همین سال درآمد نفتی 25 میلیارد دلار در برنامه پیش بینی شده است و سوال این است که سال 94 که یکی از سالهای دهه دوم افق 1404 است و حجم ارزش کالاهای قاچاق بیشتر از صادرات نفت است دولت برای چند درصد اقتصاد برنامه ریزی می کند .
وی افزود: در تمام دنیا با افزایش قاچاق نظامی به نام نظارت بر بازار وجود دارد اما در حال حاضر این نظام در ایران اجرا نمی شود.
برچسب ها: برنامه ششم
ارسال نظرات
آخرین اخبار