۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱

نقشه راه فناوری‌های دریایی تدوین می‌شود

دبیر کارگروه مطالعات و برنامه‌ریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:‌ نقشه راه فناوری های دریایی همسو با چشم انداز 1404 تدوین خواهد شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۴۸۷۳
نقشه راه فناوری‌های دریایی تدوین می‌شود
به گزارش مانا اکبر محمدی دبیر کارگروه مطالعات و برنامه ریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به وظایف این ستاد اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی به عنوان تنها متولی و حامی طرح های فناورانه در صنایع دریایی وظیفه مدیریت، کنترل و به روز رسانی آن را برعهده دارد. بدیهی است که حمایت های این ستاد از طرح های فناورانه کلیدی و گلوگاهی دریایی نیز مطابق با این نقشه راه فناوری صورت خواهد پذیرفت.
وی افزود:‌ نقشه راه فناوری بهترین مسیر رسیدن به آینده مورد نظر را شناسایی و تمام فناوری های مورد نیاز را جهت طی کردن این مسیر، معرفی می کند. یکی از موضوعات مهم در ترسیم نقشه راه فناوری، فرآیند تدوین آن است. داشتن فرآیندی جامع و شفاف می تواند در نهایت منجر به نقشه راهی مطلوب و یکپارچه شود.
تدوین نقشه راه فناوری های دریایی همسو با برنامه بیست ساله
محمدی با اشاره به چشم انداز نقشه راه فناوریهای دریایی گفت:‌ نقشه راه فناوری های دریایی همسو با چشم انداز 1404 تدوین می شود و نیازمند بازنگری دوسالانه برای به روزرسانی و اعمال تغییرات لازم با نظر ارگان های دریایی و براساس روند و پیشران های حاکم بر صنایع دریایی کشور است.
وی از فرآیند ترسیم نقشه راه فناوری های دریایی کشور سخن گفت و افزود:‌ نقشه راه فناوری های دریایی کشور از اواسط سال 1393 با همکاری 18 سازمان اصلی فعال دریایی کشور آغاز شد. مطابق با برنامه زمانبندی متدولوژی تدوین نقشه راه فناوری فاز اول و دوم ترسیم این رهنگاشت تا پایان سال93 به پایان رسید. فاز سوم و چهارم متدولوژی نیز با ارسال و دریافت پرسشنامه و برگزاری جلسات کارشناسی با سازمان ها نیز در سه ماهه اول سال 1394 به پایان رسید.
دبیر کارگروه مطالعات و برنامه ریزی ادامه داد:‌ پیش نویس نقشه راه فناوری های دریایی پس از جمع بندی و برگزاری پنل های تخصصی با حضور خبرگان در سه سطح سازمانی، صنعتی و دانشگاهی در حوزه های اصلی فناورانه تاپایان تیر94 منتشر خواهد شد.
محمدی با اشاره به 9 لایه اصلی فناوری گفت: طراحی، پردازش و مدلسازی مواد جدید، تولید سیستم رانش، تجهیزات مخابراتی، ابزار دقیق و تجهیزات اندازه گیری و فناوری های زیرسطحی، سازه ها، ایمنی و استانداردها و همچنین سایر تجهیزات و تاسیسات از لایه های اصلی فناورانه است که با کمک مطالعات تطبیقی و نظر کارشناسان و خبرگان ارگان 18 ارگان دریایی طراحی شده است.
ضعف وجود اطلاعات و آمارهای منسجم دلیل انتشار آمار نامه دریایی
وی با اشاره به ضعف وجود اطلاعات و آمار های منسجم در حوزه دریا گفت: ضعف وجود اطلاعات و آمارهای منسجم و کامل از توانمندی ها و ظرفیت های موجود دریایی کشور باعث شد که چاپ آمارنامه دریایی 1393 بعنوان اولین مرجع جامع و کامل از مهمترین آمار و ارقام موجود در حوزه های مختلف دریایی با استقبال بسیار خوبی در میان جامعه دریایی کشور روبرو شود.
دبیر کارگروه مطالعات و برنامه ریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی همچنین ابراز کرد:‌ بسیاری از سازمان های دریایی نیز مکاتباتی با ستاد درخصوص درج آمار و اطلاعات خود در آمارنامه سال 1394 انجام دادند که این مهم کمک شایانی در جهت تکمیل و رفع ایرادات نسخه 93 آمارنامه داشت. آمارنامه دریایی 1394 با به روزرسانی و تکمیل شاخص های قبلی و اضافه شدن برخی از اطلاعات عمومی دریایی کشور شامل دریاها، جزایر و بنادر کشور تا پایان تیر1394 به مرحله طراحی و چاپ خواهد رسد.
ارائه پیشنهادیه توسعه صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه
محمدی با تاکید بر ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری گفت: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی از مدت ها قبل در این مسیر فعالیت هایی را انجام داده است و آمادگی کامل خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای کمک به تدوین برنامه ریزی های لازم در حوزه دریایی اعلام داشته است.
وی از تدوین پیشنهادیه برنامه ششم در مسیر توسعه صنایع دریایی سخن گفت و افزود: کارگروه مطالعات ستاد توسعه و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی طی یک فعالیت جامع مطالعاتی به بررسی جوانب و بندهای دریایی برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور پرداخته است و با بررسی شاخص ها و پیشبرد اهداف، پیشنهادات مناسبی نیز جهت درنظرگرفتن توسعه فناوری های دریایی در برنامه ششم درنظر گرفته است و قصد دارد در طی مسیر تدین برنامه نقش خود را به خوبی ایفا کند.
دبیر کارگروه مطالعات و برنامه ریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به دیگر برنامه های اصلی تعیین شده از سوی کارگروه مطالعات و برنامه ریزی گفت:‌ کارگروه مطالعات و برنامه ریزی در سال 1394 به جز تکمیل تدوین نقشه راه فناوری های دریایی کشور و چاپ آمارنامه 1394، وی در ادامه اظهار کرد: سه پروژه مطالعاتی با عناوین تدوین برنامه راهبردی گردشگری دریایی کشور، کتاب جامع صنعت کشتی سازی کشور و تدوین برنامه و سیاستگذاری های توسعه دریایی کشور را در برنامه خود دارد. در کنار موارد فوق این کارگروه از ابتدای سال 1394 اقدام به ترجمه سه کتاب بین المللی فناورانه دریایی کرده است که آماده چاپ برای بهره گیری متخصصان و کارشناسان خبره دریایی است.
برچسب ها: فناوری دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار