۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴

ضرورت افزایش دانشگاه های علوم دریایی در شهرهای ساحلی

باید شرایطی فراهم شود که با آموزش نیروهای متخصص در رشته های علوم دریایی علاوه بر رفع مشکلات حوزه های مرتبط با دریا، اشتغالزایی نیز در جامعه افزایش یابد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۷۳۸
ضرورت افزایش دانشگاه های علوم دریایی در شهرهای ساحلی

دکتر مسعود صدری نسب، رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با وجود اینکه کشور ما دارای بیش از پنج هزار کیلو متر مرز آبی است اما متاسفانه بسیار دیر نسبت به آموزش علوم دریایی اقدام کرده ایم.
وی ادامه داد: بهره برداری از منابع خدادای آبهای کشور می تواند اقتصاد کشور را متحول کند اما هنوز آنچنان که باید نتوانسته ایم از این منابع بهره برداری لازم را انجام دهیم.
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بیان کرد: در حال حاضر دو هزار نیروی دریانورد در آبهای شمالی و جنوبی کشور مشغول به فعالیت هستند که بسیاری از آنها به زودی بازنشسته خواهند شد.
وی متذکر شد: بنابراین باید هر چه سریعتر نسبت به جایگزینی نیروهای دریانورد جوان و مجرب اقدمات لازم توسط دولت صورت گیرد.
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از نیروهای دریانورد فعال روی کشتیهای تجاری را دریانوردان خارجی تشکیل می دهند، اظهار کرد: در صورت بی توجهی نسبت به تربیت نیروهای دریانورد متخصص با بازنشسته شدن بخش زیادی از دریانوردان، وابستگی به دریانوردان خارجی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
دکتر صدری نسب با تاکید بر لزوم تدوین رشته های جدید علوم دریایی گفت: باید شرایطی فراهم شود که با آموزش نیروهای متخصص در زمینه علوم دریایی علاوه بر رفع مشکلات حوزه های مرتبط با دریا، اشتغالزایی نیز در جامعه افزایش یابد.
وی بر افزایش ساخت دانشگاه های علوم دریایی در شهرستان های ساحلی تاکید کرد و افزود: به تدریج فرهنگ آموزش علوم دریایی در بین مردم فرا گیر خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اذعان داشت: هنوز آنچنان که باید تبلیغات لازم برای آشنایی دانش آموزان با رشته های علوم دریایی صورت نمی گیرد.
به گفته وی، کسانی که بعد از کنکور قصد انتخاب رشته دارند از عملکرد و جذابیت های رشته های علوم دریایی آگاهی ندارد.
صدری نسب در ادامه سخنان خود اعلام کرد: اکثر دانشجویان رشته های علوم دریایی پس از ورود به دانشگاه به تحصیل در این رشته ها علاقه مند می شوند و سپس سعی می کنند تا درجات عالی در این رشته های علوم دریایی به تحصیل ادامه دهند.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر عنوان کرد: از آنجا که بسیاری از دروس رشته های دریایی عملیاتی است و به صورت کار در آزمایشگاه صورت می گیرد، لذا جذابیت زیادی برای دانشجویان این رشته ها به وجود می آورد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت آموزش نیروهای دریانورد از سرعت بسیار اندکی برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر وضع به همین منوال پیش رود در آینده نزدیک ارگانهای مرتبط با دریانوردی به لحاظ داشتن نیروی متخصص به شدت با مشکل مواجه خواهند شد.
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: همانطور که بارها به این موضوع اشاره کرده ایم قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه ، نیروی متخصص دریانورد در کشور به پنج هزار نفر برسد که با شرایط فعلی تحقق این امر دور از ذهن به نظر می رسد.
وی اظهار امیدواری کرد: با افزایش دانشگاه های دریانوردی و تدوین رشته های جدید علوم دریای در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا زمینه برای توسعه علوم دریایی در کشور بیش از پیش فراهم شود و در آینده نزدیک شاهد قطع وابستگی به سایر کشورها باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار