۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵

نقش حمایتی گردشگری دریایی از صنعت صیادی

گردش مالی و کمک به اقتصاد صیادان از طریق فعالیت های گردشگری دریایی می تواند به عنوان اهداف مشترک سازمان های شیلات و میراث فرهنگی و گردشگری با جدیت دنبال شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۶۹۱
نقش حمایتی گردشگری دریایی از صنعت صیادی

حمید رضا سلیمانی مقام، مدیر عامل شرکت کیش، پارس، مارین و فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مدت ها پیش مسولین شیلات ایران اعلام کردند که آمادگی دارند تا بنادر صیادی کشور را نیز در اختیار گردشگری دریایی قرار دهند و این خبر خوبی برای صنعت گردشگری دریایی به شمار می رفت.
وی افزود: هرچند سالها پیش این موضوع از سوی فعالان بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی مطرح شد و اگر این تصمیم زودتر از سوی مسئولان شیلات گرفته شده بود، هم اکنون این بنادر شرایط بهتری داشتند.

صیادان قدرت مالی برای رفع مشکلات اساسی ندارند 
وی با تاکید بر اینکه بنادر صیادی جنوب موزه آخرین بازمانده های تاریخ دریایی ایران است،تصریح کرد: توجه به این بنادر از دیدگاه صیادی و اقتصاد صید حاصلی جز وضعیت موجود نداشته است؛ مشکلات فراوانی که فشار آنها را سازمان شیلات ایران تحمل می کند و در حال تلاش برای بهبود وضعیت موجود است.
سلیمانی مقام اذعان داشت: از سوی دیگر صیادان هم روز به روز زیر فشارهای اقتصادی و هزینه ها، رعایت استانداردها را به حداقل می رسانند تا بتوانند گواهی نامه های خود را دریافت کنند، با مشکلات فنی و ایمنی خود تا فرارسیدن تعمیرات دوره ایی مدارا می کنند و به اندازه کافی قدرت مالی برای رفع مشکلات اساسی ندارند.
 
کمک گردشگری دریایی به ارتقای کیفیت و ایمنی بنادر صیادی 
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن شرایط صید و آینده آن، امروز صنعت گردشگری دریایی می تواند در این بنادر به اقتصاد این صنعت کمک کند.
وی تاکید کرد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که به طور معمول این بنادر صیادی در شهرهای ساحلی و در کنار خیابان اصلی شهر قرار دارند که می توانند به راحتی در فعالیت های گردشگری نیز به کارگرفته شوند.
سلیمانی مقام در ادامه خاطرنشان کرد: شناورهای صیادی خصوصاً چوبی از نظر طراحی و شکل ظاهری همان شناورانی هستند که بادبان های خود را با موتورهای دیزل عوض کرده اند؛ صیادان حال حاضر، نسل همان صیادان لنج های بادبانی هستند و برخی از آنان خاطرات اجدادی خود را از سفرهای دریایی به خاور دور با بادبان های ایرانی به یاد دارند.
وی بیان کرد: نسل زنده تاریخ دریایی ایران در این بنادر مشغول به کار هستند و خاطرات و داستان های آنها برای گردشگران بسیار جذاب است؛ بودن لنج ها در این بنادر یکی از بزرگترین پتانسیل های گردشگری دریایی در شهرهای ساحلی است که میتواند در کنار اهداف صیادی، میزبان گردشگران در بخش های پذیرایی و حتی اقامتی کوتاه مدت باشد.
مدیر عامل شرکت کیش، پارس، مارین تصریح کرد: گردش مالی و کمک به اقتصاد صیادان می تواند به عنوان اهداف مشترک سازمان های شیلات و میراث فرهنگی و گردشگری با جدیت دنبال شود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اتفاقات اخیر و آتش سوزی در یکی از مهمترین بندر صیادی ایران شاید این تردید به وجود آید که چگونه با وضعیت ایمنی موجود، این بنادر می توانند ظرفیت ورود گردشگران را نیز داشته باشند.
سلیمانی مقام افزود: گردشگری دریایی می تواند به ارتقای کیفیت و ایمنی بنادر صیادی و شناورها ی صیادی بسیار کمک کند.
وی اضافه کرد: حساسیت های موجود در صنعت گردشگری دریایی، سیستم صیادی را مجبور خواهد کرد که مقررات بیشتری در خصوص ایمنی اعمال کنند.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی اظهار کرد: از سوی دیگر درآمد حاصله از صنعت گردشگری می تواند منابع مالی را برای ایجاد ایمنی در بنادر صیادی و شناورها تامین کند. 
وی با بیان اینکه گردشگری دریایی در جهان دومین اقتصاد پرسود دریایی است، اذعان داشت: شکل گیری صحیح و توسعه صنعت گردشگری دریایی در کشور ما نیازمند مدیریت مناسب است. 
 
صیادان شاغلان در خشکی نیستند
وی با اشاره به اعمال سیاست سازمان شیلات ایران مبنی بر کاهش میزان صید به دلیل حفظ ذخایر آبزیان گفت: صیادان دریانوردانی هستند که قرن هاست در دریا نسل به نسل این پیشه را دنبال کردندُ، شاغل کردن آنها در خشکی امکان پذیر نیست اما شغلی متناسب با حرفه آنها باعث جلب رضایت صیاد و سود بیشتر خواهد بود؛ این انگیزه ایی خواهد شد تا آنها نیز جهت کسب درآمد بیشتر رضایت گردشگران را تامین کنند.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی در ادامه تاکید کرد: بنابراین توسعه و ارتقای بنادر صیادی با کاربری توام گردشگری تبدیل به یک کار گروه خواهد شد و به دنبال آن فشارهای موجود از شیلات ایران برداشته می شود.
سلیمانی مقام یادآور شد: از طرفی ورود گردشگران به بنادر خصوصاً بنادر صیادی، فرصتی برای ما خواهد بود تا فرهنگ دریایی کشور را در فضایی مناسب تبلیغ و مردم کشور را با تاریخ دریایی ایران آشنا کنیم تا به این ترتیب این تاریخ را زبان به زبان حفظ کنیم .
وی اذعان داشت: امروزه مسئولان کشور نسبت به تاریخ پنج هزار ساله دریایی خود بی توجه اند و نمی دانند این تاریخ چگونه می تواند نقشه راه توسعه دریایی ایران را تدوین کند.
وی تاکید کرد: در صورت آشنایی مردم با تاریخ دریانوردی شاید در آینده ایی نه چندان دور توجه به تاریخ دریانوردی ایران و توسعه آن تبدیل به مطالبات عمومی مردم از دولت شود.
 
بنادر صیادی دو منظوره شوند 
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی یادآور شد: چندی بیش نخبگان گردشگری دریایی ایران در استان بوشهر جلسه ایی داشتند که موضوع تفریحی کردن بنادر صیادی با معاونت گردشگری استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.
وی در خاتمه سخنان خود گفت: این امر مورد توجه مسولین نیز واقع شد و امیدواریم دولت به این نکته توجه ویژه ایی داشته باشد و از نیروهای خود جوشی که در سازمان های خود دارند بهره بیشتری جهت توسعه گردشگری دریایی بگیرند .
سلیمانی مقام اظهار داشت: در راستای بهره گیری از بنادر صیادی در راستای فعالیت های گردشگری دریایی، مطالعات و طرح هایی تهیه شده که به زودی به سازمان شیلات ایران ارائه خواهد شد .

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار