۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

فرایند دریافت تسهیلات ساخت شناور بسیار دشوار است

فرایند دریافت تسهیلات برای ساخت و تکمیل کشتی در حال حاضر آنچنان دشوار است که بسیاری از متقاضیان از دریافت آن منصرف می شوند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۴۵۹۲
فرایند دریافت تسهیلات ساخت شناور بسیار دشوار است
مدیرعامل هلدینگ تجاری دریا بندر ناب کیش در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به رکود کامل اکثر بخش های صنعت دریایی کشور گفت: تاکنون از چند مکان مانند صندوق توسعه ملی، وجوه اداره شده و صندوق توسعه صنایع دریایی برای دریافت تسهیلات اقدام کرده ایم اما تا کنون موفق به دریافت تسهیلات نشده ایم.
امیر بابایی با اشاره به طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده پروژه ها برای دریافت تسهیلات افزود: متاسفانه این صندوق ها منابع کافی در اختیار ندارند ضمن اینکه بانک صنعت و معدن هم می گوید متقاضیان دریافت تسهیلات باید مبلغی را در این بانک سپرده گذاری کنند یا اینکه طرح ها برای بررسی حتما باید به شرکت خاصی سپرده شود که این شرکت ها هم پول های کلانی را طلب می کنند که عملا سازندگان شناور حاضر به پرداخت چنین مبالغی نیستند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر متقاضیان بسیاری برای ساخت و تعمیرات شناور وجود دارد اما فرایند دریافت تسهیلات بسیار مشکل است و با توجه به شرایط موجود عملا متقاضی تمایلی به استفاده از تسهیلات ندارد.
وی در خصوص منابع صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: منابع این صندوق تنها برای تعمیرات آن هم در حد 500 میلیون تومان است که در این بخش تا کنون چند پرونده را ارائه کرده ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم.
بابایی با اشاره به منابع وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این منابع تنها برای ساخت شناورهای مسافری پرداخت می شود که همین موضوع باعث شده نتوانیم عملا از منابع این بخش استفاده کنیم. همچنین برخی از پرونده های پروژه ها را به دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی ارسال کرده ایم که در این بخش هم هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم.
مدیرعامل هلدینگ تجاری دریا بندر ناب کیش یادآور شد: متقاضی ساخت شناور در نهایت امکان تامین 20 درصد منابع مالی پروژه را دارد و باید 80 درصد مابقی پروژه از طریق اعطای تسهیلات تامین شود که اگر این تسهیلات در اختیار قرار نگیرد پروژه وارد مسیر اجرایی نخواهد شد.
جای یک واحد تصمیم گیر مقتدر خالی است
بابایی تاکید کرد: باید یک واحد اجرایی با قدرت تصمیم گیری بالا بتواند نحوه پرداخت تسهیلات، زمانبندی و ... را تعیین کند تا کار اجرایی شود زیرا با روش فعلی چند سال طول می کشد تا هر پروژه به نتیجه برسد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد یک توافقنامه اجرایی بین بانک مرکزی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و شورای عالی صنایع دریایی گفت : این توافقنامه باید به گونه ای باشد که از لحظه اقدام متقاضی تا زمان پرداخت وام بیشتر از سه ماه طول نکشد و شرایط پرداخت تسهیلات هم به بانکها ابلاغ شود تا اگر متقاضی با دارا بودن تمام شرایط تسهیلات دریافت نکرد بانک مربوطه بازخواست و جریمه شود.
بابایی افزود: متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود چنین توافقنامه ای وزارت صنعت ، معدن و تجارت بخشنامه صادر می کند، بانک ها هم کار خود را انجام می دهند اما عملا هیچگاه در کوتاه مدت کسی موفق به استفاده از تسهیلات نمی شود.
وی با اشاره به کمرنگ بودن جلسات شوریعالی صنایع دریایی گفت: این شورا باید مسائل روز صنایع دریایی از جمله نیازهای متقاضیان به تسهیلات ، مسائل مربوط به گمرگ و مالیات ارزش افزوده، بیمه و ...را روشن کند با شرایط فعلی اتفاق خاصی در صنایع دریایی صورت نخواهد گرفت.
بابایی گفت: در حال حاضر حدود هفت تا هشت هزار نفر در این صنعت تحصیل کرده اند و تقریبا همین تعداد هم کارگر و کارمند و متخصص در این صنعت وجود دارد اما عملا همگی بیکار هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار