۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

30 میلیون DWT فله بر اوراق می شوند

موسسه بیمکو پیش بینی کرد: 30 میلیون DWT فله بر در سال جاری میلادی راهی اوراق می شوند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۴۴۹۸
30 میلیون DWT فله بر اوراق می شوند
 به گزارش گروه بین الملل مانا، پیش بینی موسسه بیمکو در حالی منتشر شد که از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد اوراق 17 میلیون DWT فله بر بودیم.
بازار کساد فله برها، کشتیرانی های این عرصه از حمل و نقل را وادار به فرستادن فله برهای جوان خود به کارخانه های اوراق کرده است.
ناوگان فله برهای کیپ سایز در حال حاضر نسبت به یک سال و نیم گذشته کوچک تر شده است و شمار پاناماکس ها و هندی سایزها افزایش نداشته است.
براساس این گزارش، شمار هندی ماکس ها و سوپراماکس ها طبق پیش بینی ها رشد را تجربه کرده است. برخلاف یک میلیون DWT فله برهندی ماکس اوراقی، در سال جاری شاهد ورود شش میلیون DWT جدید به ناوگان مربوطه بودیم.
براساس آمارهای این موسسه، 35 فروند کشتی شامل 7 پاناماکس، 12 هندی ماکس و 16 هندی سایز جمعاً به گنجایش 1.8 میلیون DWT در دستورکار کشتی سازی ها قرار گرفته است. در این میان سفارش برای ساخت کیپ سایز ثبت نشده است.
این آمارها نشانگر وجود یک هزار و 750 فروند کشتی به گنجایش جمعاً 142 میلیون DWT است. این در حالیست که در سال 2014-2013 شاهد فعالیت یک هزار و 981 فروند کشتی در این عرصه بودیم.
موسسه بیمکو همچنین از پیش بینی افزایش واردات زغالسنگ هند به 20 میلیون تن خبر داد. کشور چین نیز برخلاف هند، برای دومین سال متوالی واردات زغالسنگ خود را 30 میلیون تن کاهش دهد.
کارشناسان موسسه بیمکو پیش بینی کردند: میزان تقاضا در سه ماهه سوم سال جاری افزایش می یابد و سنگ آهن و غلات برزیلی روانه بازارها می شوند. این دو عامل به اعتقاد کارشناسان به نجات بازار فله کمک شایانی خواهد کرد.
این گزارش در ادامه آورده است: اگر میزان اوراق فله برها را به بیشترین حالت ممکن افزایش ندهیم، 160 میلیون DWT فله بر ورودی در طول سال های 14/2013 به بازار حمل و نقل فله آسیب جدی می زند.
کارشناسان موسسه بیمکو اظهار داشتند: اگر تقاضا برای حمل و نقل فله ضعیف باقی بماند و چین خط مشی واردات خود را تغییر ندهد باید بدنبال راهکارهای جدید برای به سودرسانی این عرصه از حمل و نقل باشیم و استراتژی صبر و انتظار برای تغییر شرایط بی فایده است.
به منظور سوددهی در بازار حمل فله نه تنها نیاز به توقف سفارشات ساخت فله برهای جدید است بلکه آمار اوراق در این ناوگان نیز تا چند سال آینده نیاز به هماهنگی با کشتی های ورودی دارد.
ماه‌های ژوئن تا آگوست به اعتقاد تحلیلگران این مؤسسه، ماه های پرچالشی برای حمل و نقل فله محسوب می شوند.
با کاهش 40 درصدی واردات زغالسنگ چین، تقاضا برای فله برها سقوط کرده است و تنها راه برای نجات از این مخمصه کاهش شمار فله‌برهای ورودی جدید و افزایش میزان اوراق است که به پیش بینی این موسسه به 30 میلیون DWT می رسد.
برچسب ها: فله بر
ارسال نظرات
آخرین اخبار