۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷

طرح حفاظت از لاک پشت ها در پارک دریایی نای بند

طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در پارک ملی دریایی نای بند با مشارکت بومیان منطقه هم اکنون در حال انجام است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۳۴۱
طرح حفاظت از لاک پشت ها در پارک دریایی نای بند

مصطفی موذنی، رئیس پارک ملی دریایی نای بند در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از شاخص های اصلی زیست محیطی پارک ملی دریایی نای بند، لاک پشت های دریایی هستند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این گونه های دریایی در لیست قرمز فهرست جهانی حیوانات در معرض خطر قرار گرفته است، گفت: در پارک ملی دریایی نای بند به دلیل ساخت و ساز و ورود صنعت، سواحل ماسه ای برای تخم گذاری این گونه محدود شده است.
وی افزود: همچنین بخش زیادی از سواحل به دلیل حضور انسان و گردشگر و نیز آلودگی نوری مصونیت خود را برای ورود لاک پشت ها از دست داده است.
وی اذعان داشت: اما با این وجود هنوز لاک پشت های نوک عقابی هر ساله از اواخر زمستان و اوایل بهار با ورود به سواحل امن پارک ملی دریایی نای بند اقدام به تخم گذاری می کنند.
رئیس پارک ملی دریایی نای بند خاطرنشان کرد: از آنجا که تخم های گذاشته شده توسط این لاک پشت ها تا زمان تولد بچه لاک پشت ها در معرض خطرهای مختلفی قرار دارند، لذا طرح حفاظت از این تخم ها در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است.
وی گفت: طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی از سال 90 مطرح شد اما بالاخره در سال 92 موفق به اجرایی شدن این طرح شدیم.
موذنی عنوان کرد: جابه جایی تخم هایی که در کنار دریا چال شده اند به منظور جلوگیری از نابود شدن آنها در هنگام مد یکی از این اقدامات در راستای حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی است.
وی ادامه داد: همچنین لاک پشت هایی که برای تخم گذاری به سواحل نای بند مراجعه می کنند، پلاک گذاری می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در پارک ملی نای بند به دلیل وجود علف های دریایی فراوان تعداد زیادی لاک پشت سبز زندگی می کنند که البته این گونه لاک پشت ها برای تخم گذاری به سواحل جنوبی خلیج فارس مهاجرت می کنند.
به گفته این مسئول محیط زیست در استان بوشهر،در سال 91 تخم گذاری یک لاک پشت زیتونی در پارک ملی دریایی نای بند مشاهده شد.
موذنی یاد آور شد: در برنامه پایش امسال در نایبند، پس از شناسایی مناطق ساحلی مناسب در دوره ی تخمگذاری این سواحل پایش و رصد و مهمترین و متراکم ترین این سواحل شناسایی شد.
به گفته رئیس پارک ملی دریایی نای بند، با توجه به اینکه اغلب سواحل ماسه ای نایبند به دلیل استفاده شدید گردشگری مطلوبیت خود ر از دست داده اند سواحل امن مشخص و به کمک افراد محلی، کارشناسان محیط زیست و همکاران طرح احیا و بازسازی لاکپشت های دریایی، کل ساحل به سمت خشکی و به سمت دریا از هر گونه زباله و ضایعات صیادی و صنعتی پاکسازی شد.
وی یادآور شد: از اول اسفندماه سال گذشته عملیات گشت زنی ساحل برای پایش حضور لاک پشت ها در ساحل شروع و هر شب به کمک افراد محلی گشت زنی مداوم انجام می شود.
موذنی تاکید کرد: طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در نای بند تا پایان تیر ماه و به دنیا آمدن تمام بچه لاک پشت ها ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار