۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

50 میلیون قطعه میگو در آبهای هرمزگان رهاسازی می شود

مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران از هدف گذاری تکثیر و رهاسازی 50 میلیون قطعه میگوی موزی در سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۳۰۴
50 میلیون قطعه میگو در آبهای هرمزگان رهاسازی می شود

ناصر کرمی راد در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین‌بار 31 میلیون میگوی گونه موزی در مرکز تکثیر خلیج فارس، تکثیر، پرورش و رهاسازی شد.
وی گفت: این میگوهای دریایی با وزن بین دو تا سه سانتی متر رها سازی شده که قیمت تولید آنها نیز در مقایسه با سالهای گذشته با کاهش همراه بود.
مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر سازمان شیلات یادآور شد: با توجه به آنکه سال گذشته در سه استان جنوبی با کاهش صید میگو روبه‌رو بودیم، هرمزگان تنها استانی بود که نه‌تنها کاهشی نداشت، بلکه با بازسازی ذخایر مناسبی که در آن انجام نشده بود، صید بیشتری را برای صیادان به ارمغان آورد.
وی اذعان داشت: صید مولد میگوی موزی در دستور کار قرار دارد و عملیات تکثیر و پرورش و رهاسازی میگو تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.
کرمی راد تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قصدداریم امسال 50 میلیون قطعه میگوی موزی را تکثیر و در آبهای خلیج فارس رهاسازی کنیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: تحقق این امر منوط به این است که بتوانیم مولد مناسب را جهت تکثیر از دریا صید کنیم.
وی اظهار داشت: صید مولدین میگو توسط کارشناسان شیلات آغاز شده اما از آنجا که هنوز آب سرد است موفق به صید تعداد زیاد مولد نشده اند.
کرمی راد با اشاره به اینکه گونه بومی میگوی آبهای هرمزگان موزی است اظهار داشت: بنابراین این گونه در مرکز خلیج فارس تکثیر و رهاسازی می شود.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران بیان کرد: گونه میگوی غالب در آبهای بوشهر ببری سبز، در خوزستان میگوی صورتی و در سیستان و بلوچستان گونه موندون است.
وی گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا هر چه سریعتر شاهد تکثیر و رهاسازی این گونه ها در سایر استان های جنوبی کشور همچون هرمزگان باشیم.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، معمولاً هر ساله فصل صید میگو دریایی در آبهای هرمزگان از مهرماه آغاز می شود.
وی اظهار داشت: بخش زیادی از میگوی دریایی صید شده آبهای جنوبی به سایر کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا هر ساله صادر می شود.
کرمی راد تصریح کرد: با انجام گشت های تحقیقاتی و شاخص های زیستی و آماری در هنگام صید، وضعیت ذخایر میگو بررسی می شود.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اگر در زمان بررسی ها مشخص شود که صید، ذخایر را تحت فشار قرار داده است، صید تعطیل اعلام خواهد شد.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران در خاتمه اظهار امیدواری کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تولید مولدین به رقم 50 میلیون قطعه برسد و از افزایش تقریباً دو برابری در رهاسازی میگوی موزی برخوردار شویم.
وی گفت: به این ترتیب صیادان در آبهای هرمزگان می توانند میزان صید میگوی دریایی را افزایش دهند.

برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار