۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸

هشدار محیط زیست به آلودگی میکروبی سواحل بندرعباس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نسبت به وجود آلودگی‌های میکروبی در ساحل شهر بندرعباس هشدار داد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۴۱۶۵
هشدار محیط زیست به آلودگی میکروبی سواحل بندرعباس

به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، مجید وفادار پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته گرامیداشت محیط زیست، اظهار کرد: طی سال 93، آبهای استان 652 بار مورد پایش قرار گرفتند که 132 دفعه آن در سواحل و آبهای بندرعباس بوده است.
وی با اشاره به اینکه نتایج بدست آمده از این پایش‌ها، حاکی از وجود آلودگی میکروبی در سواحل بندرعباس است، افزود: بر این اساس، آلودگی میکروبی در این مناطق چهار برابر حد استاندارد است.
وفادار خاطرنشان کرد: طی آمارهای بدست آمده از پایش دریایی سواحل بندرعباس در سال ۹۳ و ۹۴، در هفت ایستگاه خواجه عطا، پارک دولت، سورو، هتل هما، بندر شهید حقانی، خورهای شیلات و گورسوزان آلودگی میکروبی در سواحل شهر بندرعباس چهار برابر حد استاندارد گزارش شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه حد استاندارد آلودگی میکروبی ۴۰۰ سلول در ۱۰۰ میلی لیتر است، تصریح کرد: نتایج پایش‌ها نشان می‌دهد در مناطق خور شیلات، خور گورسوزان و ورودی تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس تراکم میکروبی بالای ۱۶۰۰ است.
وی همچنین از پایش دیگر شهرهای ساحلی استان مانند پارسیان، بندرلنگه، بندرخمیر، سیریک و جاسک و غیره خبر داد و افزود: اجتماعات فیتوپلنگتونی، شوری، دما و غیره از جمله مواردی است که در این پایش‌ها بررسی می‌شوند.
وفادار در ادامه نیز با اشاره به پیامدها و بیماری‌های احتمالی که از طریق آب دریا به انسان منتقل خواهد شد، یادآور شد: بیماری‌های پوستی، اثرات گوارشی مانند هپاتیت A از طریق آب به انسان منتقل می‌شود.
مدیرکل محیط زیست هرمزگان در مورد راهکار جلوگیری از این مسئله نیز گفت: کلر زدن ساده‌ترین روش برای کاهش آلودگی میکروبی در ساحل شهر بندرعباس است و با توجه به علاقه زیاد مردم بومی و گردشگران به استفاده از دریا، این مسئله بسیار مهم است که متأسفانه حداقل کار ممکن نیز انجام نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مرگ و میر آبزیان یکی دیگر از اثرات این آلودگی‌ها است، ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان در سال گذشته اخطاریه‌های متعددی به دلیل ورود پساب به دریا دریافت کرده است.
اضافه می‌شود، چندی پیش شاهد مرگ دسته جمعی تعداد زیادی از ماهیان سطح‌زی در ساحل بندرعباس بودیم که علت اصلی آن هنوز اعلام نشده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار