۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶

عرضه مازاد کشتی در خط آسیا-آمریکای جنوبی

کاهش رونق تجارت در برزیل، افت صادرات از آسیا را سبب شده و خطوط آسیا-آمریکای جنوبی را با عرضه مازاد کشتی ها روبرو کرده است.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۴۰۶۷
عرضه مازاد کشتی در خط آسیا-آمریکای جنوبی
به گزارش گروه بین الملل مانا، زمان زیادی از پیش بینی اینکه دنیا در دست گروه بریکس خواهد بود نگذشته است و هم اکنون روسیه و اهداف سیاسی اش، آن را در انزوا قرار داده است به طوریکه چیزی از جنگ سرد کم ندارد. رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری دو درصد کاهش داشته است.
از سوی دیگر اقتصاد هند نیز شکوفایی اخیر را ندارد و نرخ رشد در چین نیز با آهنگ آهسته تری به جلو پیش می رود.
در انتها برزیل که با تامین مواد خام چین به شکوفایی رسیده بود، از حرکت سریع به جلو بازمانده است.
براساس گزارش مؤسسه آلفالاینر، حجم حمل و نقل کانتینری میان آسیا و سواحل شرق آمریکای جنوبی در سال 2014 با دو درصد کاهش به 1.5 میلیون TEU رسید.
این کاهش در مقایسه با رشد 9 درصدی حمل و نقل کانتینری در سال 2013 و در خط دریایی مشابه نمود بیشتری پیدا می کند.
موسسه تحقیقاتی معتبر Drewry نیز در گزارش این ماه خود اظهار داشت: افت حجم حمل و نقل کانتینری در خط آسیا – سواحل شرق آمریکای جنوبی با میزان کاهش حجم کالا در این خط متناسب نیست.
این گزارش همچنین خاطرنشان کرد کاهش حجم کالا و به عبارتی کاهش تقاضا در این خط تأثیر منفی بر کشتیرانی های این خط و نرخ های کرایه Spot گذاشته است.
مرکز اطلاعات موسسه لویدزلیست نیز از خدمت رسانی 170 کشتی در خط نامبرده خبر داد که در مجموع 1.2 میلیون TEU را جابه جا کردند.
اکثر این کشتی ها از نوع پست پاناماکس با ظرفیت بین پنج تا 10 هزار TEU بودند که 90 درصد مسئولیت حمل و نقل را در این خط به دوش کشیدند. جدول زیر سهم TEU جابه جا شده را در این خط نشان می دهد.

پس از ادغام دو شرکت هامبورگ سود و CSAV، این شرکت ها 14 درصد از کل حجم جابه جا شده را به خود اختصاص دادند.
در حقیقت مشارکت در حمل و نقل برنده حمل و نقل کالاها در این خط است.
دو کشتیرانی OSK، APL و NYK به تازگی سرویس مشارکتی جدیدی را راه اندازی کرده اند که از هاب ها و بنادر اصلی خط آسیا – سواحل شرق آمریکای جنوبی در مکزیک، کلمبیا و پاناما گذر می کند.
این سرویس جدید با بهره گیری از کانتینربرهای شش هزار TEU، زمان میان هنگ کنگ و مانزانیلوی برزیل را به 17 روز کاهش داده است.
این سرویس از 22 می فعالیت خود را آغاز کرد.
جدول زیر میزان هفتگی حجم جابه جا شده در خط دریایی آسیا – آمریکای جنوبی را بر حسب TEU نشان می دهد.
 
همانند دیگر خطوط دریایی، خط آسیا – آمریکای جنوبی شاهد حمل و نقل مشارکتی میان کشتیرانی ها است اما در این میان، بر اساس گفته های مقامات کشتیرانی MSC ، این شرکت از خروج از سرویس مشارکتی با دیگر کشتیرانی ها بجز کشتیرانی مرسک در خطوط شرق – غرب خودداری خواهد کرد.
به هرحال این گزارش، عرضه مازاد کشتی ها را دلیل اصلی نابسامانی در این خط عنوان کرده است. در حقیقت دو عامل رکود در تجارت، اقتصاد کشورهای برزیل و آمریکای جنوبی را تحت الشعاع خود قرار داده است. و عرضه مازاد کشتی ها و رقابت بر سر گرفتن بار، به مشکلات این خط دامن زده است.
اکثر کشتی های بکار گرفته شد در خطوط شمال به جنوب کمتر از 10 سال سن دارند و بجای روانه شدن آهسته به سوی اوراق، در این خط بکار گرفته می شوند که فشار بر روی نرخ کرایه ها را بیشتر می کند.
براساس گزارش موسسه Drewry، شرکت کشتیرانی مرسک کیفیت کشتی های خود در خط آسیا – آمریکای جنوبی را تنزل داده است.
 
برچسب ها: کانتینربر
ارسال نظرات
آخرین اخبار