۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

کاهش 45 درصدی صید ماهیان مرکب در آبهای بوشهر

صید ماهی مرکب در آبهای بوشهر در مقایسه با سال گذشته با 45 درصد کاهش همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۰۵۰
کاهش 45 درصدی صید ماهیان مرکب در آبهای بوشهر

به گزارش مانا براساس بررسی های انجام گرفته توسط بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور، زمان آزاد سازی صید ماهی مرکب در آبهای استان بوشهر تاریخ چهارم اسفند 93 و تاریخ ممنوعیت صید این آبزی دوم اردیبهشت ماه 94 اعلام شد.
در این زمان تعداد ۹۷۳ مورد تخلیه صید در آبهای استان بوشهر صورت گرفته که ۷۷ درصد مربوط به قایق ها و ۳۳ درصد مربوط به لنج ها بوده است.
این گزارش حاکی است، در دوره ۵۹ روزه صید بیش از ۲۷۷ تن ماهی مرکب استحصال شده است. بیشترین میزان ماهی مرکب برداشت شده از صیدگاه های جنوب استان (شهرستان تنگستان) و صیدگاه های شمالی استان و قسمت هایی از آبهای استان خوزستان گزارش شده است.
بیشترین مقدار تحویل‌گیری در بوشهر متعلق به شناورهای صیادی اسکله جفره وکمترین مربوط به بندر ریگ است.
مقایسه صید سال جاری با سال گذشته (۹۳-۱۳۹۲) حاکی از تقریباً ۴۵ درصد کاهش در ساحل‌آوری ماهی مرکب است.
صید این آبزی براساس آمار۱۰سال گذشته شیلات استان بوشهر روند کاهشی داشته و سیر نزولی دارد. میانگین صید ۱۰ ساله و ۵ ساله نیز به ترتیب بیش از۳۷۶ و۳۵۱ تن بوده است.
تحویل گیری ماهی مرکب طی سالهای ۹۳-۹۲ و ۹۴-۹۳ در استان بوشهرحداکثر در ۴۰ روز اول صید اتفاق افتاده و بعد از آن صید به صورت کاملاً محسوسی کاهش پیدا کرده است.
ماهی مرکب با نام علمیSepia pharaonisیکی ازآبزیان با ارزش خلیج فارس و دریای عمان است.براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، مهاجرت این آبزی به آبهای ساحلی خلیج فارس در استان بوشهر به منظور فرایند فیزیولوژیک تخم‌ریزی و در ماههای سرد و آخر هر سال انجام می‌گیرد. حضور دسته جمعی ماهی مرکب در آب‌های ساحلی استان بوشهر در بهمن ماه هر سال مشاهده و فصل صید این ماهی نیز به طور رسمی در اسفندماه شروع و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد.
ماهی مرکب دارای رژیم غذایی گوشت خواری و از شکارچیان فعال است. دوره زندگی این ماهی کوتاه و معمولاًحدود یک سال و مرگ آنها بعد از تخم‌ریزی اتفاق می‌افتد.
در آبهای استان بوشهر، گرگور مهمترین روش برای صید ماهی مرکب است.
در صیـد ماهی مرکب سال ۹۴-۱۳۹۳ تعداد ۹۷۳ مورد تخلیه صید صورت گرفته که ۷۷ درصد مربوط به قایق ها و ۳۳ درصد مربوط به لنج ها بوده است. در دوره ۵۹ روزه صید بیش از ۲۷۷ تن ماهی مرکب استحصال شده است. بیشترین میزان ماهی مرکب برداشت شده از صیدگاه های جنوب استان (شهرستان تنگستان) و صیدگاه های شمالی استان و قسمت هایی از آبهای استان خوزستان گزارش شده است.بیشترین مقدار تحویل‌گیری در بوشهر متعلق به شناورهای صیادی اسکله جفره وکمترین مربوط به بندرریگ است.
مقایسه صید سال جاری با سال گذشته (۹۳-۱۳۹۲) حاکی ازکاهش تقریباً ۴۵ درصدی در ساحل‌آوری ماهی مرکب است. صید این آبزی براساس آمار۱۰سال گذشته شیلات استان بوشهر روند کاهشی داشته و سیر نزولی دارد. میانگین صید ۱۰ ساله و ۵ ساله نیز به ترتیب بیش از۳۷۶ و۳۵۱ تن بوده است. تحویل گیری ماهی مرکب طی سالهای ۹۳-۹۲ و ۹۴-۹۳ در استان بوشهرحداکثر در ۴۰ روز اول صید اتفاق افتاده و بعد از آن صید به صورت کاملاً محسوسی کاهش پیدا کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار